Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    Gillar både inredning och fiskar! Har du sett att youtube föreslår "förbättringar" när du laddar upp? Jag är minst lika mkt amatör som du när jag filmar, med mobil dessutom Jag låter youtube göra dessa förbättringar och tycker själv kvalitén på mina filmer blir mkt bättre. Dessutom kan man hämta skön musik att lägga till filmen

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Ursprungligen postat av Micke L
      Gillar både inredning och fiskar! Har du sett att youtube föreslår "förbättringar" när du laddar upp? Jag är minst lika mkt amatör som du när jag filmar, med mobil dessutom Jag låter youtube göra dessa förbättringar och tycker själv kvalitén på mina filmer blir mkt bättre. Dessutom kan man hämta skön musik att lägga till filmen
      Jag gjorde också så. Youtube fixade bort dom värsta skakningarna i filmen jag la upp idag. Det blev mycket bättre än vad det var innan.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Fint Inger! En film ger verkligen så mycket mer än foton.

        En dag så... Det står på min att göra lista.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Likan
          Fint Inger! En film ger verkligen så mycket mer än foton.

          En dag så... Det står på min att göra lista.
          Ja, det är alltid kul att ha göralistor

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

            Speciellt att stryka saker på listan. Det känns alltid bra!
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jag som trodde, att jag hade haft alla alger som tänkas kan i mina kar, men nu har det dykt upp en ny röd, mjuk och kortväxt sak. Egentligen ogillar jag den inte så länge den håller sig på någon rot eller så, men den har börjar sätta sig på växterna också.
              Så här ser den ut, någon som kan sätta namn på den? Corysarna gillar att beta på den
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Jag kan inget om växter, alger o.s.v. Men det ser lite ut som "tofsalger"... Kan det vara så, tro?

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Jag kan inget om växter, alger o.s.v. Men det ser lite ut som "tofsalger"... Kan det vara så, tro?
                  Då är vi två som är dåliga på alger, vi säger att det är tofsalger - kanske någon tittar in och protesterar .

                  Här Mats är några pinfärska bilder på mitt nannacarapar. Honan har farit ut och in i sin kokosnöt nu i två dagar för att jaga sin just nu väldigt underdåniga partner - den stackaren. Hanen är ju nyfiken vad som finns i grottan, men han får inte komma i närheten för då är hon på honom som ett skott. Det skulle vara kul att få se lite småttingar igen.
                  Jag ska försöka filma karet ikväll, så får YT jobba under natten
                  Bifogade filer
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Då är vi två som är dåliga på alger, vi säger att det är tofsalger - kanske någon tittar in och protesterar .

                    Här Mats är några pinfärska bilder på mitt nannacarapar. Honan har farit ut och in i sin kokosnöt nu i två dagar för att jaga sin just nu väldigt underdåniga partner - den stackaren. Hanen är ju nyfiken vad som finns i grottan, men han får inte komma i närheten för då är hon på honom som ett skott. Det skulle vara kul att få se lite småttingar igen.
                    Jag ska försöka filma karet ikväll, så får YT jobba under natten
                    Visst, det blir säkert något svar på vilken alg det är.
                    Honan där har en alldeles formidabel lekdräkt, så snart har du henne körandes med en yngelskock i karet. Fina bilder!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Nu har jag läst på lite om penselalger, lite hoppande hit å dit i tråden, men skriver mest för mig själv eftersom det är skoj att titta tillbaka senare . I alla fall så står det skrivet på ett ställe "att det är den värsta alg man kan få in i sitt kar" - då har jag alltså två av dessa "värsta" - claddo och penselalger . Claddon som jag har i Diskuskaret "gillar läget", den växer som tusan tyvärr.
                      Den här för mig nya algen, som jag har fått i dom två senaste uppstartade karen gillar jag inte heller från idag efter lite googlande.

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Nu har jag läst på lite om penselalger, lite hoppande hit å dit i tråden, men skriver mest för mig själv eftersom det är skoj att titta tillbaka senare . I alla fall så står det skrivet på ett ställe "att det är den värsta alg man kan få in i sitt kar" - då har jag alltså två av dessa "värsta" - claddo och penselalger . Claddon som jag har i Diskuskaret "gillar läget", den växer som tusan tyvärr.
                        Den här för mig nya algen, som jag har fått i dom två senaste uppstartade karen gillar jag inte heller från idag efter lite googlande.

                        //Inger
                        Nä, det är lite olika hur man vill ha det i burkarna. Jag själv gillar ju tofs- eller penselalger, så som de exempelvis har vuxit i några av Pias kar - och så som de börjar ta sig i 540-T-karet här hos mig.
                        Nu har man ju avvikande stil, som inte går hem hos de flesta, så jag har tyvärr inga tips att ge, men vi får hoppas att du kan bli av med tofsalgerna och slippa dessa!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nä, det är lite olika hur man vill ha det i burkarna. Jag själv gillar ju tofs- eller penselalger, så som de exempelvis har vuxit i några av Pias kar - och så som de börjar ta sig i 540-T-karet här hos mig.
                          Nu har man ju avvikande stil, som inte går hem hos de flesta, så jag har tyvärr inga tips att ge, men vi får hoppas att du kan bli av med tofsalgerna och slippa dessa!
                          Japp Mats, dessa är snygga om dom håller sig på bara ett ställe på en rot eller så som i Pias eller i ditt kar (där det inte finns några växter), men nu är jag inte så "lyckligt lottad" .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            När det gäller tofsarna så gillar yngre siameser dem, har jag för mig.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              När det gäller tofsarna så gillar yngre siameser dem, har jag för mig.
                              Ja, jag vet det Johnny men vill inte ha...

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Hej,
                                Jag tycker det ser ut som staghorn av något slag (Compsopogon sp.) Dom kan vara lite luriga att ta bort men oftast slår de till på ett eller ett par ställen och stannar sedan där. Dom brukar också breda ut sig till en viss gräns och stannar sedan. Då kan man förska få bort dom mekaniskt eller kemisk. Sitter de på sådant man kan ta upp funkar det att stoppa dom i en klorlösning någon minut, 2 delar klor 5 delar vatten. Man kan också doppa växter i sådan lösning i ca 5-10 sekunder. Men en del växter tar stryk av det. Själv använder jag väteperoxid i en spruta och duschar algerna försiktigt på alger jag inte kan lyfta ut.
                                Mina Oreochromis mossambicus käkar dessa och trådalger med god aptit men är inget man vill släppa ned i ett planterat akvarium.
                                Unga siameser käkar också dessa men tycks tröttna efter ett tag.

                                Så låt dom sitta tills de slutat breda ut sig. Behandla sedan.
                                Förövrigt tycks de trivas i rent vatten med bra ljus och låg CO2 nivå. Ungefär samma som trådalger.
                                Tänk också på att klor och väteperoxid ar frätande blekmedel..... Kemikalier skall man bara ta till i sista hand.

                                Jag gillar också den här typen av alger. Tycker de är fina och jag är rädd om dem när jag får dom. Gör absolut ingen skada utom för ögat för en del.
                                Senast redigerad av bossep; 17 July 2014, 12:38.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...