Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    Riktigt snyggt, tummen upp från mig:-)
    Akvariehuset på 112L

    Kommentar

    • heba
      • September 2013
      • 847

      Ursprungligen postat av Inger H
      Du får snart se Helene, nästan klar nu . För första gången tycker jag att det är kul att inreda .

      //Inger
      Nyfiken som bara den!
      Kul att du funnit det roliga i att inreda, själv tycker jag att det är den bästa biten ! Att sedan se det färdiga resultatet när allt är i gång är ju självklart kul, men förväntningarna då man startar är en så härlig och annan känsla.
      /Helene

      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Inger! Vilket helskönt väder det är nu, två dagar med 20 grader varmt, vindstilla och med löfte om ytterligare en dag i samma stil... Åboj, det är bara fortsätta njuta!
        Kollar på din inredningsbild och beundrar det fina resultatet, kanonsnyggt på alla vis!

        I ett av mina kar (står torrt i stugan just nu, och skall hamna i Varberg - vad är oddsen? - ) har jag samma lösning med en bit slimline som döljer ett filterfack. Ibland, men inte alltid, irriterar man sig på den där slimlineskarven, som har en förmåga att synas, och om det är så att du funderar kring detta så kan jag tipsa dig om att bygga med några smalare rötter, lodrätt vid skarven på den främre slimlineplattan vid filterfacket. Det kan ge ett fint djupintryck som förhöjer hela looken, då man inte ser var filterfacksmodulen slutar.
        Nu menar jag inte att du bör göra på det viset, din inredning är toppen, men jag nämner det som ett litet trix man kan ta till.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Halloj Inger! Vilket helskönt väder det är nu, två dagar med 20 grader varmt, vindstilla och med löfte om ytterligare en dag i samma stil... Åboj, det är bara fortsätta njuta!
          Kollar på din inredningsbild och beundrar det fina resultatet, kanonsnyggt på alla vis!

          I ett av mina kar (står torrt i stugan just nu, och skall hamna i Varberg - vad är oddsen? - ) har jag samma lösning med en bit slimline som döljer ett filterfack. Ibland, men inte alltid, irriterar man sig på den där slimlineskarven, som har en förmåga att synas, och om det är så att du funderar kring detta så kan jag tipsa dig om att bygga med några smalare rötter, lodrätt vid skarven på den främre slimlineplattan vid filterfacket. Det kan ge ett fint djupintryck som förhöjer hela looken, då man inte ser var filterfacksmodulen slutar.
          Nu menar jag inte att du bör göra på det viset, din inredning är toppen, men jag nämner det som ett litet trix man kan ta till.
          Åboj, vi har också kanonväder här äntligen .
          Tack för tipset Mats, skall testa det där med rötterna bara dom jädrans rötterna blir vattenmättade. Det sa bara plopp plopp så stack dom iväg till ytan igår när jag fyllde karet.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Sitter och tittar tillbaka i tråden. För ungefär sådär sen ett år tillbaka var både jag och Bluewing-Johnny väldigt förväntansfulla och pirriga . Våra Diskusar landade hos oss bägge till slut.

            För min del har det väl varit både upp och ner, men betydligt mycket bättre än vad jag har förväntat mig av tidigare misslyckanden.
            Några har stannat i växten men äter ändå som smågrisar - spelar roll för min del, jag gillar dessa små ändå .
            Två är lite sådär undanskuffade (gillar inte det) men äter i alla fall det frysta maten som bjuds.
            I stort har det funkat riktigt bra under året som gott.
            Bara en liten tillbakablick.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Roligt att tänka tillbaka på allt som var på gång för ett år sedan runt våra Diskusar. Det som förvånat mig mest är nog hur olika de växer. några av mina verkar ha stannat av helt och utvecklas inte lika fint som de andra. Men trots en del oro och krångel som mest egentligen berott på egen okunnighet, inte egentligen på Diskusarna, så tycker jag det flytit på lättare än vad jag trott. Har samma läge i mitt kar att en del gillar viss mat, en del annan mat.
              Det som skapar mest slit i mitt kar är nog mera växtskötseln. Det växer lite för bra bara.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Den som kunde få slita med växtskötsel ändå .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Har det redan gått ett år?
                  Helt otroligt vad tiden springer iväg

                  Skickat från min GT-I9070 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    I´m back ...
                    Har inte läst igenom alla missade sidor i någon av trådarna man följer, så en kort sammanfattning vad som händer kanske ?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      I´m back ...
                      Har inte läst igenom alla missade sidor i någon av trådarna man följer, så en kort sammanfattning vad som händer kanske ?
                      Välkommen hem till "värmen" .
                      Här kommer en kort sammanfattning, jag har inrett två nya vita fina Juwelkar. Du är ju borta så länge, så man glömmer ju vad man har gjort .

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Sen har lite trista saker hänt också. Jag fick göra en nemantolbehandling på nyinköpta bolivianer, tyvärr dog alla pygmésvärbararna som jag fick av dig, samt alla pennfiskarna efter den andra behandlingen .

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Aha, är det nya kar? 540-litaren då?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Inger H
                            Sen har lite trista saker hänt också. Jag fick göra en nemantolbehandling på nyinköpta bolivianer, tyvärr dog alla pygmésvärbararna som jag fick av dig, samt alla pennfiskarna efter den andra behandlingen .

                            //Inger
                            Ajdå, det var skit att höra...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Aha, är det nya kar? 540-litaren då?
                              Jadå Diskuskaret finns kvar, även claddon tyvärr.

                              Jag har gett bort sessorna och sålt det karet, sen har jag även sålt hörnkaret där bolivianerna går, men har kvar det tills det nya är inkört. Detta kar ska en kompis köpa. Måste ju "affära" lite för att ekonomin ska gå ihop .

                              Dom nya är på 125 och 180 liter. Jag har gått ner lite i litrar därför att jag vill ha karen efter samma vägg och slippa hörnkaret som står intryckt fult i sin hörna, ska ju se snyggt ut också .
                              220-liters finns också kvar, men där ser det för jäkligt ut just nu så det måste åtgärdas .

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ändå kul att du håller intresset vid liv nu när sommaren börjar närma sig, nya kar som planeras är en riktig livsgnista.
                                Här hemma står det bara och stampar, en del saker som tar udden av karen i nulget. Claddon i sovrumskaret, och även numera i mitt 720 tex...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...