Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Inger.. Jag är som du, vi är mycket, mycket sugen på apistosar igen... Varför varför går inte detta suget bort trots att de har "skitit" sig några gånger.. Vet du det?


    Dina bilder gjorde inte inte saken lättare härligt!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Inger.. Jag är som du, vi är mycket, mycket sugen på apistosar igen... Varför varför går inte detta suget bort trots att de har "skitit" sig några gånger.. Vet du det?


      Dina bilder gjorde inte inte saken lättare härligt!
      Pia min vän, förmodligen är det just "därför att det har skitit" sig, som vi vill på dom igen . Tror du inte det?
      Jag kollar hela tiden på filmer och bilder. På något sätt måste vi kanske stilla suget....

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ja, det är nog så eller ....
        visst måste vi stilla vissa behov.. Vad skall du stllla ditt behov med? (ditt Apistogramma behov får väl tilläggas)
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Nu när jag ändå är i fototagen, måste jag bara visa vad vackra mina bolivianer har blivit i sina färger. Nyss fotade efter lite sent kvällsmål .
          Bifogade filer
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Fina tänk när de får växa till sig ordentligt då du, då kommer de att bli ännu snyggare
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ja, det är nog så eller ....
              visst måste vi stilla vissa behov.. Vad skall du stllla ditt behov med? (ditt Apistogramma behov får väl tilläggas)
              ...vet inte än, men det visar sig .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Mm, samma sak här.. Måste bara bli av med lite yngel först i-landsproblem..japp men de är lite för många så de bråkar rätt mycket och detta måste jag få en lösning på först innan nåt annat får plats
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Mm, samma sak här.. Måste bara bli av med lite yngel först i-landsproblem..japp men de är lite för många så de bråkar rätt mycket och detta måste jag få en lösning på först innan nåt annat får plats
                  Mmm .

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Efter många tankar som har varit lite ångestladdade en tid har nu mina "sessor" fått flytta till en annan ägare. Kullarna har blivit alldeles för stora - mitt kar har varit för litet för att kunna spara alla dessa yngel som har kommit till. Jag formligen avskyr att suga upp yngel när det har blivit "för fullt" i karet. Jag har även sålt "sesskaret" idag.

                    Dessa sessor har gett mig så mycket om hur det kan fungera i en sk. koloni - så Mats tack för all peppning och information om dessa underbara fiskar och dess leverne. Bli nu inte besviken på mig snälla.
                    Jag hoppas att du kommer att uppdatera ditt sesskar - jag vill ju veta hur det går .

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Inger, hur många kar har du nu? Diskuskaret men vad mer.. Hörnkaret har du kvar?
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Efter många tankar som har varit lite ångestladdade en tid har nu mina "sessor" fått flytta till en annan ägare. Kullarna har blivit alldeles för stora - mitt kar har varit för litet för att kunna spara alla dessa yngel som har kommit till. Jag formligen avskyr att suga upp yngel när det har blivit "för fullt" i karet. Jag har även sålt "sesskaret" idag.

                        Dessa sessor har gett mig så mycket om hur det kan fungera i en sk. koloni - så Mats tack för all peppning och information om dessa underbara fiskar och dess leverne. Bli nu inte besviken på mig snälla.
                        Jag hoppas att du kommer att uppdatera ditt sesskar - jag vill ju veta hur det går .

                        //Inger
                        Men, Inger... Det är väl ingen fara med detta, va? Om du visste hur många gånger jag terminerat olika kar...
                        Du skall göra som du känner för - inget annat!


                        Herrejösses - du vill inte att jag uppdaterar T-karet... där är fullt, och nu väntar en generationsväxling. En av de vuxna har dött, en hona, och ynglen, varav en del har börjat bli ganska stora nu, håller på att fixa med smårevir och inom några månader har vi nog "yngel-lek"...
                        Näää, nu uppdaterade jag ju likt förbannat..!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ja, jag förstår att karet är fullt, och jag gillar att du uppdaterar "likt förbannat" .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Inger, hur många kar har du nu? Diskuskaret men vad mer.. Hörnkaret har du kvar?
                            Jag har bara tre kar just för tillfället, Diskuskaret, 220 och 150-liters. Har aldrig riktigt gillat hörnkaret eftersom inte fiskarna liksom "utnyttjar hörnan". Dom håller mest till i mitten och vid framkanten trots att hela karet är inrett med växter och rötter.
                            Så hörnkaret skall också veck, men det skall ersättas med ett nytt såklart .
                            Det blir ett nytt kar i stället för sesskaret också, men jag tänker gå ner i litrar lite så att jag kan ha dessa två kar efter samma vägg. Alltid skojsigt med nya projekt .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Jag har bara tre kar just för tillfället, Diskuskaret, 220 och 150-liters. Har aldrig riktigt gillat hörnkaret eftersom inte fiskarna liksom "utnyttjar hörnan". Dom håller mest till i mitten och vid framkanten trots att hela karet är inrett med växter och rötter.
                              Så hörnkaret skall också veck, men det skall ersättas med ett nytt såklart .
                              Det blir ett nytt kar i stället för sesskaret också, men jag tänker gå ner i litrar lite så att jag kan ha dessa två kar efter samma vägg. Alltid skojsigt med nya projekt .

                              //Inger

                              Gott att höra, alltid kul med nya projekt!
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag har bara tre kar just för tillfället, Diskuskaret, 220 och 150-liters. Har aldrig riktigt gillat hörnkaret eftersom inte fiskarna liksom "utnyttjar hörnan". Dom håller mest till i mitten och vid framkanten trots att hela karet är inrett med växter och rötter.
                                Så hörnkaret skall också veck, men det skall ersättas med ett nytt såklart .
                                Det blir ett nytt kar i stället för sesskaret också, men jag tänker gå ner i litrar lite så att jag kan ha dessa två kar efter samma vägg. Alltid skojsigt med nya projekt .

                                //Inger
                                Jepp hörnakvarium kan ha den effekten - det gäller att ha en kombination av fiskar i akvariet som passar i ett sådant.

                                Annars håller jag helt med om att nya projekt är roliga - speciellt andras nya projekt så man slipper göra jobbet själv
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...