Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag som kollade så länge och noggrant i baken på bolivianerna som jag köpte i onsdags. Valde själv fem stycken kraftiga som plockades upp och glad var jag, som äntligen fick koppa in lite nytt i hörnkaret. Dom är jättepigga och äter allt.

    I eftermiddags när solen sken in i karet upptäckte jag en röd tråd i anus på en av dom - varför skulle skiten inte finnas på mina, när så många andra har drabbats...önsketänkande bara. Det här känns inget vidare, så i morgon är det till att jaga Nematol.
    Jag ska läsa igen om Bluewings "röda tråd", där står allt om jag minns rätt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ja... Det är bara att gå på det med adekvat medicin nu då... så har du "rensat" karet ordentligt, blivit av med skiten - och förhoppningsvis slipper du det i fortsättningen.
      Lycka till nu, Inger!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Ja... Det är bara att gå på det med adekvat medicin nu då... så har du "rensat" karet ordentligt, blivit av med skiten - och förhoppningsvis slipper du det i fortsättningen.
        Lycka till nu, Inger!
        Tack Mats för lycka till .
        Jag skriver inte något mer om detta nu. Jag kommer att läsa på och medicinera som dom har gjort i andra trådar - förhoppningsvis lyckas jag också med att utrota dessa röda eländesmaskar.
        Skit också!

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Så tråkigt att höra Inger men det är en enkel medicinering och sen är det väck. Så var det varit för mig iallafall och jag har inte haft nån fisk som dött heller så det går säkerligen lika bra för dig med.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Alla vi andra har sluppit skiten efter behandlingen. Så köp SERA Nematol, kör dubbel kur och följ receptet noggrant. Så är de strax ok och karet helt rent. Sedan behöver du ju inte oroa dig för just dina vackra fiskar.
            Nu måste väl alla se att just Bolivianer är extra utsatta. Handlarna får snart låta Nematol ingå i priset.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              Nämen vaf*n
              Tråkigt, tycker det har varit nog med rumpmaskar här på forumet nu.
              Men något positivt är ju att alla här på zoopet har lyckats bra med medicineringen.

              Så försök att se det som att dom bara behöver lite medicin och inte som ett stort bakslag. För det kommer ju att gå bra

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                Finns det överhuvudtaget någon som handlat maskfria bolivianer på sistone?
                Det här är börjar ju bli löjligt. Det måste väl helt enkelt finnas en smittad odling som står och puttrar någonstans?

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Ursprungligen postat av Mr Woods
                  Finns det överhuvudtaget någon som handlat maskfria bolivianer på sistone?
                  Det här är börjar ju bli löjligt. Det måste väl helt enkelt finnas en smittad odling som står och puttrar någonstans?
                  Jag tycker det har varit löjligt ett bra tag.
                  Och man hoppades ju på att Inger skulle va den första som handlade friska bolivianer.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Skönt att veta, att Nematol verkar fungera bra i alla fall.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ja, bara gå på med medicineringen nu - kör enligt beskrivning, och kanske dubbla kuren, som vissa säger är bra att göra, så är du av med skiten en gång för alla!

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Ja, bara gå på med medicineringen nu - kör enligt beskrivning, och kanske dubbla kuren, som vissa säger är bra att göra, så är du av med skiten en gång för alla!
                        Jag hade förstås kunnat räknat ut på en gång att medicinen inte gick att få tag på häruppe...som allting annat

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Hur stort är karet? Jag har en utgången flaska som du kan få, jag har svårt att tänka mig att den inte skulle vara verksam längre...

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av Mr Woods
                            Hur stort är karet? Jag har en utgången flaska som du kan få, jag har svårt att tänka mig att den inte skulle vara verksam längre...
                            Åhh vad snällt, karet är på 150L.
                            Har mejlat Guldfisken eftersom dom är snabb som attan att skicka. Dom har nematol på hemsidan, men bäst ändå att fråga om den finns i lager.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Du har PM Johan!

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Jag hade förstås kunnat räknat ut på en gång att medicinen inte gick att få tag på häruppe...som allting annat

                                //Inger
                                Inger, det är ingen tröst men jag hade jäkligt svårt att få tag på medicinen jag med..jag hade en bonnröta att just en affär av fem kunde lösa detta.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...