Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Precis tvärt om När jag i samband med att jag börjar fylla på vatten tillsätter AK så släpper de inte slem alls. Sedan tror jag egentligen inte att det är farligt för dem att de "slemmar" men vill ha så lite irritation som möjligt på deras hud nu ett tag. En annan hane som var den prickiga tidigare är däremot i toppform och helt prickfri. Så vi får se hur det hela utvecklas.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      nu kan jag inget om discus och deras skötsel men behöver fråga för jag är nyfiken av naturen..

      Inger, har du testat typ cappata-löv eller alkottar i vattnet, dessa är ju naturligt antiseptiska?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Aqua-Kraut har Catappablad (mandelblad) som en av de större ingredienserna. Släpper även i en bunt Catappablad varannan vecka.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av PiaJo
          nu kan jag inget om discus och deras skötsel men behöver fråga för jag är nyfiken av naturen..

          Inger, har du testat typ cappata-löv eller alkottar i vattnet, dessa är ju naturligt antiseptiska?
          Jag har både i catappablad (i alla kar) AK och vitaminer. Jag märker ingen som helst skillnad på huden när jag häller i AK men gör det ändå vid varje VB.
          Nu ska jag inte tjata på mer - men det blir säkerligen en repris på förra behandlingen.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Nu gillar jag iofs när du tjatar, men okej då....
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Inger H
              Jag har både i catappablad (i alla kar) AK och vitaminer. Jag märker ingen som helst skillnad på huden när jag häller i AK men gör det ändå vid varje VB.
              Nu ska jag inte tjata på mer - men det blir säkerligen en repris på förra behandlingen.

              //Inger
              Inger, nu skall jag vara lite motvallskärring... Varför har du i det om du inte märker nån skillnad? Eller märker du skillnad på nåt annat som jag inte har kunskap om?
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Inger, nu skall jag vara lite motvallskärring... Varför har du i det om du inte märker nån skillnad? Eller märker du skillnad på nåt annat som jag inte har kunskap om?
                Pia du får gärna vara en sån där "kärring" - detsamma har jag frågat mig själv "varför tippa i det"? Jag gör det bara därför att "alla" säger AK ska vara så bra. Fast tanken finns där - tänk om mina Diskusarna är allergisk mot just AK.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Pia du får gärna vara en sån där "kärring" - detsamma har jag frågat mig själv "varför tippa i det"? Jag gör det bara därför att "alla" säger AK ska vara så bra. Fast tanken finns där - tänk om mina Diskusarna är allergisk mot just AK.

                  //Inger
                  ok, då kan jag fortsätta lite till

                  om du nu blir osäker på om det gör verkan så varför tippa i det.. det är min första tanke.
                  Vilka är det som säger att det är så bra?
                  Skulle det kunna vara så att det tillslut blir för hög koncentration av det i karet och att det är detta de reagerar på?
                  Det kanske räcker att ha det till maten och inte i varje vattenbyte, hade jag varit du så hade jag backat bandet steg för steg eller rättare sagt - vad har jag tillsatt nu som jag inte gjorde förr, bara för att kunna se om det är nåt som gör att de reagerar..

                  Du har ju haft diskus innan och då hade du inte detta problemet med prickar men samma vatten då som nu? och då hade du inte i aquakraut.

                  tror säker att aquakraut är mycket bra "medel" till våra SA fiskar men skall man se det med kritiska ögon så kanske det blir för mycket av det goda.

                  detta är bara tankar hos mig, så ta det med en nypa salt för jag vet knappt något om just diskus förutom att de är otroligt vackra och att jag är lite "anti" mot att tillsätta för mycket av ditten och datten i karen.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    ok, då kan jag fortsätta lite till

                    om du nu blir osäker på om det gör verkan så varför tippa i det.. det är min första tanke.
                    Vilka är det som säger att det är så bra?
                    Skulle det kunna vara så att det tillslut blir för hög koncentration av det i karet och att det är detta de reagerar på?
                    Det kanske räcker att ha det till maten och inte i varje vattenbyte, hade jag varit du så hade jag backat bandet steg för steg eller rättare sagt - vad har jag tillsatt nu som jag inte gjorde förr, bara för att kunna se om det är nåt som gör att de reagerar..

                    Du har ju haft diskus innan och då hade du inte detta problemet med prickar men samma vatten då som nu? och då hade du inte i aquakraut.

                    tror säker att aquakraut är mycket bra "medel" till våra SA fiskar men skall man se det med kritiska ögon så kanske det blir för mycket av det goda.

                    detta är bara tankar hos mig, så ta det med en nypa salt för jag vet knappt något om just diskus förutom att de är otroligt vackra och att jag är lite "anti" mot att tillsätta för mycket av ditten och datten i karen.
                    Pia, du kan inte fråga typ "vilka säger att det är så bra" - jag svarar som tidigare "alla" tror jag .
                    Nope jag har aldrig haft hudproblem på mina Diskusar tidigare - men vitskit. Nu har jag ingen vitskit utan fina runda korvar som dom gör sig av med - lite skitsnack bara sådär.
                    Även jag är motståndare till att addera det ena och det andra i mina kar, men flyter lätt med om det uppstår problem.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Pia, du kan inte fråga typ "vilka säger att det är så bra" - jag svarar som tidigare "alla" tror jag .
                      Nope jag har aldrig haft hudproblem på mina Diskusar tidigare - men vitskit. Nu har jag ingen vitskit utan fina runda korvar som dom gör sig av med - lite skitsnack bara sådär.
                      Även jag är motståndare till att addera det ena och det andra i mina kar, men flyter lätt med om det uppstår problem.

                      //Inger
                      jodå, det kan jag väl nu kanske jag får "på moppo" men är det handlarna eller är de alla andra på olika diskusforum?
                      Tänker mest att det kanske räcker att ha det i maten för att förebygga vitskit? Bra att de är fina korvar som kommer ut ur fisken - tänk att man sitter en fredagskväll och diskuterar skit och prickar...
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Nu skall jag inte snacka mer skit denna kväll, nu blir det filmtajm här hemma

                        see you later... And i'll be back!
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          jodå, det kan jag väl nu kanske jag får "på moppo" men är det handlarna eller är de alla andra på olika diskusforum?
                          Tänker mest att det kanske räcker att ha det i maten för att förebygga vitskit? Bra att de är fina korvar som kommer ut ur fisken - tänk att man sitter en fredagskväll och diskuterar skit och prickar...
                          Japp, titta på Babben och snacka skit en fredagkväll - en sann akvarist i ett nötskal

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Jag använder bara AquaKraut till att låta frystorkad mat dra i det.
                            I början så slog jag det i vattnet också men jag tyckte att fiskarna reagerade som om vattnet var lite skitigt.
                            Tror, precis som Pia är inne på, att det blir lite för mycket näringsämnen i vattnet när man kör AquaKraut direkt i vattnet.
                            Detta grundar jag bara på en känsla och av att studera fiskarna, har inga andra belägg för det jag säger.

                            AquaNamin tillsätter jag däremot gärna i vattnet. Tror att fiskarna behöver mineraler och spårämnen. Tycker också att de får bättre färger när jag använder AquaNamin i vattnet.


                            Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                            Senast redigerad av lofstrog; 21 February 2014, 21:33.
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av lofstrog
                              Jag använder bara AquaKraut till att låta frystorkad mat dra i det.
                              I början så slog jag det i vattnet också men jag tyckte att fiskarna reagerade som om vattnet var lite skitigt.
                              Tror, precis som Pia är inne på, att det blir lite för mycket näringsämnen i vattnet när man kör AquaKraut direkt i vattnet.
                              Detta grundar jag bara på en känsla och av att studera fiskarna, har inga andra belägg för det jag säger.

                              AquaNamin tillsätter jag däremot gärna i vattnet. Tror att fiskarna behöver mineraler och spårämnen. Tycker också att de får bättre färger när jag använder AquaNamin i vattnet.


                              Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
                              Kanske ligger det något i mitt tänk om att fiskarna blir "allergisk" - funderingarna går hit å dit. Jag skippar AK, så får jag se vad som händer .
                              Roger, vart köper du AquaNamin?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Har aldrig tänkt i de banorna, men det där tål och tänka på känner jag själv. Låter som kloka tankar.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...