Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av ansjo
    Då vet jag vad du ska göra i helgen, din lyckost!
    ... i helgen, det ska bli klart idag. Tänker luta mig tillbaka i kväll med ett glas rött - och kanske tycka, att det blev ganska okey ändå

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Får man "vara med" och kolla? Bilder alltså!
      Om du nu gör en instegsinredning, så tycker jag du gör helt rätt i att sätta dig med ett glas vin och betrakta resultatet, och verkligen känna efter vad som känns harmoniskt, och kanske inte. Låt det ta lite tid!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Får man "vara med" och kolla? Bilder alltså!
        Om du nu gör en instegsinredning, så tycker jag du gör helt rätt i att sätta dig med ett glas vin och betrakta resultatet, och verkligen känna efter vad som känns harmoniskt, och kanske inte. Låt det ta lite tid!
        Klart du ska "vara med"! Det är ju ditt "3D-repotage" jag ska försöka gå efter - så gott jag nu kan.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av gullefjun
          Klart du ska "vara med"! Det är ju ditt "3D-repotage" jag ska försöka gå efter - så gott jag nu kan.

          //Inger

          Ah, kul! Och, givetvis kan du!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Det blir inga bilder i kväll Mats å Anders - varmvattnet tog slut i beredaren. Jag tror jag känner mig ganska nöjd ändå - som vanligt, lite mer cryptisar i framkant, av den lite mindre sorten.

            Annars har jag - medvetet lite större och inte speciellt svåra växter. Det är svärdsplantor, vallisar, cryptisar och polysperma - tanken med dessa växter är, att jag förmodligen kommer att ha ett gäng med scalarer. Jag kommer att köra CO2 - mest av den anledningen för att sänka PH för fiskarnas skull, sen gynnar det ju växterna också. Jag är väldigt förvånad, att borelliisarna - trots vårat höga PH-värde på 8,2 leker och får yngel. Kul, att nåt funkar ändå.

            Jag kommer även såklart, att ha apistogramma - en eller två arter, och kanske någon annan art av dvärgciklid. Förslag mottages jättegärna.
            Dvärgciklidsinredningen, har jag inte riktigt fått till än som jag vill ha - men det löser sig, med lite löv å så.


            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Det låter trevligt, den som väntar....
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ursprungligen postat av ansjo
                Det låter trevligt, den som väntar....
                .

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  Ursprungligen postat av gullefjun
                  Det blir inga bilder i kväll Mats å Anders - varmvattnet tog slut i beredaren. Jag tror jag känner mig ganska nöjd ändå - som vanligt, lite mer cryptisar i framkant, av den lite mindre sorten.

                  Annars har jag - medvetet lite större och inte speciellt svåra växter. Det är svärdsplantor, vallisar, cryptisar och polysperma - tanken med dessa växter är, att jag förmodligen kommer att ha ett gäng med scalarer. Jag kommer att köra CO2 - mest av den anledningen för att sänka PH för fiskarnas skull, sen gynnar det ju växterna också. Jag är väldigt förvånad, att borelliisarna - trots vårat höga PH-värde på 8,2 leker och får yngel. Kul, att nåt funkar ändå.

                  Jag kommer även såklart, att ha apistogramma - en eller två arter, och kanske någon annan art av dvärgciklid. Förslag mottages jättegärna.
                  Dvärgciklidsinredningen, har jag inte riktigt fått till än som jag vill ha - men det löser sig, med lite löv å så.


                  //Inger
                  Borellin lever till skillnad från de flesta apistogrammor inte i så surt vatten så det förklarar att du får framgång med leken. Dock är de mycket veka jämfört med andra och hålls helst själva eller med väldigt lugnt sällskap så jag vill höja ett varningens finger för att de med mer ciklidsällskap kan komma att tyna bort i konkurrensen. Men alla fiskar är individer så visst kan det funka ändå för dig.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Alltid kul, när någon ny kikar in i tråden.
                    Jag vet inte, om du har läst hela tråden Moving Waves, men jag har inte en tanke på att flytta mina borelliisar till detta kar, som jag håller på att inreda nu. Borelliihannen går tillsammans med sina två honor, och två gamla smycketetror i ett 220-literkar - så där blir dom kvar.
                    Du kan ta ner fingret nu.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      å när kommer bilder på nya karet?
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Mmm, tyckte karet såg riktigt okey ut i går kväll - men inte nu. Får nog flytta om lite växter - kanske rötterna också.
                        Lägger ut lite bilder sen, bara vattnet har klarnat lite mer. Tips mottages tacksamt.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Tips kommer säkerligen, bara man vet hur det ser ut i nuläget...
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Tips kommer säkerligen, bara man vet hur det ser ut i nuläget...
                            Japp, "nulägesbilder" blir det.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Haha! Ja, du väver änna upp en redig gobeläng av nyfikenhet.

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                Ursprungligen postat av gullefjun
                                Alltid kul, när någon ny kikar in i tråden.
                                Jag vet inte, om du har läst hela tråden Moving Waves, men jag har inte en tanke på att flytta mina borelliisar till detta kar, som jag håller på att inreda nu. Borelliihannen går tillsammans med sina två honor, och två gamla smycketetror i ett 220-literkar - så där blir dom kvar.
                                Du kan ta ner fingret nu.

                                //Inger
                                Just ja det har du skrivit förut ja, fingret är nere!
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...