Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av HWH
    Spännande. Jobbigt detta när man bor så till att man måste beställa fiskar man inte kan välja själv. Att man då måste lita på att de som plockar ihop fisken gör rätt. Vet du om butiken har beställt bara till dig eller om de beställt fler och du sedan får välja exemplar av ett större antal?
    Ja, ibland blir det jobbigt med beställningarna. Det tråkigaste har varit, när jag har fått bara hannar av Apistogramma - vilket har hänt några gånger.
    Samtidigt, får man vara tacksamt att man kan beställa. Det har även hänt, att fiskar har varit av usel kvalitet, men då är det bara att gå tillbaka till affären med dom.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Hojt hojt Mats, ser att du är inne. Har du en aning, om min fråga i mitt inlägg 2954?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av Inger H
        Hojt hojt Mats, ser att du är inne. Har du en aning, om min fråga i mitt inlägg 2954?

        //Inger
        Yes, Inger, I'm here!
        Svårt att säga hur en eventuell könsfördelning kan se ut. Detta beror på "vem" som stoppar dom i din påse... Är det någon duktig "rôvkollare" så kan du säkert vara säker.
        Jag tror att det räcker gott med fem stycken - och det skall väl vara ganska låg sannolikhet att du får samma kön på dessa.
        Det är också vanskligt att säga hur de kommer att bete sig - om alla är av samma kön - då de mäter, kryper och krumbuktar sig inför varandra, inte bara för att "bli sams" hona och hane, utan har detta beteende även inom könsgruppen, för att etablera rangordning.

        En sak som du kan märka, efter ett litet tag i karet; om en hane och hona liksom har bestämt sig så blir det ganska hög aktivitet på så sätt att var och en, och tillsammans, kommer de hela tiden att simma till ett eller flera ställen, i till exempel stensystemet. Detta medelst mycket skakningar, fenryck och faktiskt med riktigt ömma puffningar och buffningar på varandra.
        Det är ganska tydligt när man väl ser det.

        Å andra sidan - och det här är ganska intressant - kan de också maska beteendet mellan sig, och har man inte örnkoll på dom så kan de trolla fram en redig yngelsvärm - ett, tu, tre, bara sisomsådär!

        Hoppas du kan lägga upp någon film på dom lite senare!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Yes, Inger, I'm here!
          Svårt att säga hur en eventuell könsfördelning kan se ut. Detta beror på "vem" som stoppar dom i din påse... Är det någon duktig "rôvkollare" så kan du säkert vara säker.
          Jag tror att det räcker gott med fem stycken - och det skall väl vara ganska låg sannolikhet att du får samma kön på dessa.
          Det är också vanskligt att säga hur de kommer att bete sig - om alla är av samma kön - då de mäter, kryper och krumbuktar sig inför varandra, inte bara för att "bli sams" hona och hane, utan har detta beteende även inom könsgruppen, för att etablera rangordning.

          En sak som du kan märka, efter ett litet tag i karet; om en hane och hona liksom har bestämt sig så blir det ganska hög aktivitet på så sätt att var och en, och tillsammans, kommer de hela tiden att simma till ett eller flera ställen, i till exempel stensystemet. Detta medelst mycket skakningar, fenryck och faktiskt med riktigt ömma puffningar och buffningar på varandra.
          Det är ganska tydligt när man väl ser det.

          Å andra sidan - och det här är ganska intressant - kan de också maska beteendet mellan sig, och har man inte örnkoll på dom så kan de trolla fram en redig yngelsvärm - ett, tu, tre, bara sisomsådär!

          Hoppas du kan lägga upp någon film på dom lite senare!
          Intressant läsning som vanligt, tack Mats.

          Jag har ett konto på YT - men jag "törs" inte testa hur man gör. Så nu tänker jag be dig om ännu en tjänst. Eftersom du brukar förklara saker å ting, så man begriper, så kanske jag inte tycker att det verkar krångligt - så snälla, skulle du kunna tala om för mig hur jag gör, när jag vill visa en film på Zoopet. Då menar jag från ruta ett.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Inger H
            Intressant läsning som vanligt, tack Mats.

            Jag har ett konto på YT - men jag "törs" inte testa hur man gör. Så nu tänker jag be dig om ännu en tjänst. Eftersom du brukar förklara saker å ting, så man begriper, så kanske jag inte tycker att det verkar krångligt - så snälla, skulle du kunna tala om för mig hur jag gör, när jag vill visa en film på Zoopet. Då menar jag från ruta ett.
            //Inger
            Okelydokely!

            Först, såklart, filmar du. Sedan för du över filen från kameran till datorn - precis som du gör med dina foton, så att du får en filmfil.
            När du är på YT så klickar du på "ladda upp"-knappen - den är nästan högst upp på YT-sidan. Där får du fram en ruta där du kan "droppa" filen - eller så trycker du på; "välj filer som du vill ladda upp". Då får du upp en ny ruta på din dator, och där väljer du vilken fil du vill ladda upp. Välj fil och ladda upp. Här tar nu YT över och det enda du behöver göra är att ge filmen ett namn, om du känner för det. Det finns flera alternativ - som att "tagga" och så vidare, men du kan skippa detta om du känner dig osäker.

            När filmfilen är uppladdad (vilket kan ta en stund), så talar YT om för dig att uppladdningen är klar och vilken adress filmen har - eller så går du in på din kontosida och kan själv klicka på din film.
            Den "adress" som du ser högst upp i sökrutan på din browser, eller webläsare (inte på själva YT-sidan) kopierar du bara - hela adressen - och limmar in i ditt inlägg här på zoopet, så dyker filmen upp av sig själv!

            När du har gjort detta en gång, så kan du det!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Jaha, det där låter ju himla enkelt. Nu banne mig ska här testas, kanske redan idag!
              Vad skulle jag göra utan dig Mats, tack för den filmskolan.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Inger H
                Jaha, det där låter ju himla enkelt. Nu banne mig ska här testas, kanske redan idag!
                Vad skulle jag göra utan dig Mats, tack för den filmskolan.

                //Inger
                Inga problem, Inger!
                Det är faktiskt väldigt logiskt och enkelt, vilket man upptäcker när man gjort det en gång!
                Jag skall bara klargöra en liten detalj; När du laddat upp din film, så får du klicka igång den, så att du ser den i YT-rutan - då är det den adress som dyker upp i webbläsarens sökfönster du skall kopiera - hela raddan - och limma in i ditt inlägg här på zoopet. Så syns filmen!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Okey, tack.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Jahapp, alla har vi våra "dåliga sidor" - för mig gäller datorer och dess hemska tekniska kunnande - vilket fattas mig.
                    Jag har filmat det karet som var närmast datorn såklart, följer allt det Mats har förklarat för mig. Så står det, att det tar nittio minuter för YT att ladda upp filmen - vem orkar vänta å vad har jag gjort för fel, grrrr!!

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      Testa igen! Ibland räknar den funktionen helt galet.

                      Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Hur lång film tog du och i vilken upplösning, bra eller hd? Det tar lång tid om den är lång och i hd
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Hur lång film tog du och i vilken upplösning, bra eller hd? Det tar lång tid om den är lång och i hd
                          Jag gillar inte, när du frågar så konstigt. Vadå "bra eller hd". Det var bara en jättekort provsnutt ju.

                          /Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Vad filmade du med? Canonen? Då var det säkert hd.. Men testa igen och se vad som händer
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Vad filmade du med? Canonen? Då var det säkert hd.. Men testa igen och se vad som händer
                              Klart att jag filmade med Canonen. Kanske jag kan skylla på att jag har haft feber i några dagar nu - så all information går inte riktigt in i min snordränkta hjärna, det räcker med vad som liksom finns där just nu.
                              Förmodligen var filmen "för stor", eller hur man nu förklarar det. Tror jag går och kramar mina kuddar nu, så kanske allt klarnar i morgon. Känns som om jag har "surrat" nog här idag.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Det beror helt på hur snabb lina du har - en sketfilm på någon minut kan ta en timme, två... eller tio minuter att ladda upp.
                                Du avbröt väl inte uppladdningen för att det stod 90 minuter..?
                                Låt det ladda upp, kolla på TV eller något annat - så är det klart sedan.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...