Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Likan
    Tack så mycket! Jag gillar din stil vettu. Jag tycker att det ser så enkelt snyggt ut, eller hur jag ska förklara det.

    Du har slime line amazon i alla de 3 större karen va? Det blir absolut att limma dit sådana i mina kar sen när det är flytta-tillbaka-dags.
    Japp, det är slime-line amazon.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Idag blev det ett riktigt "hallelujah moment", när jag skulle köpa växter på min affär. Där fanns både Windelöw, Javaormbuske och dom sorter av Anubias, som jag ville ha - ibland prickar man rätt. Så imorgon blir det nog lite mer grönt i Discuskaret, och kanske någon äppelkvist.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Inger H
        Idag blev det ett riktigt "hallelujah moment", när jag skulle köpa växter på min affär. Där fanns både Windelöw, Javaormbuske och dom sorter av Anubias, som jag ville ha - ibland prickar man rätt. Så imorgon blir det nog lite mer grönt i Discuskaret, och kanske någon äppelkvist.

        //Inger
        Då ser iallafall jag framemot att se detta
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Och Inger gick hem med tom plånbok...Det är inte fel att affärerna ser att de blir av med växter om de köper hem, så det är bara att gratulera!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Ja just växter köper i alla fall jag mycket med ögonen. ser det fullt, fräscht och grönt ut så är det ju mycket mer lockande.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Japp, Ingers plånbok är mager...som vanligt. Det är därför, som 240-karet kommer att bli ett lågpriskar med målad bakgrund. Sen har jag sådan tur, att mannen som jag köpte körsbärsräkorna av har många växtkar. Han driver upp bl.a. jättevallisar och cryptisar, så till honom åker jag och handlar när det blir dags.

              Pia; vi får väl se om det blir några bilder.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Ja dessa discusar, dom är verkligen speciella. Om jag håller på, att flytta lite rötter och har händerna i mina andra kar, så försvinner fiskarna åt olika håll.
                Som nu idag, har jag lite försiktigt halat upp en del rötter i discuskaret, för att addera lite växter - genast kommer dom fram och kollar både händer och rötter och är inte det minsta skygga. Dom ser ut som om dom funderar på, att vad håller du på med. Mitt speciella lek/porrpar fixade till en stor äggkaka under tiden jag var där med händerna. Men går jag lite för snabbt förbi karet, kan dom bli så skitskraja att det bara smäller till i karet.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Ja dessa discusar, dom är verkligen speciella. Om jag håller på, att flytta lite rötter och har händerna i mina andra kar, så försvinner fiskarna åt olika håll.
                  Som nu idag, har jag lite försiktigt halat upp en del rötter i discuskaret, för att addera lite växter - genast kommer dom fram och kollar både händer och rötter och är inte det minsta skygga. Dom ser ut som om dom funderar på, att vad håller du på med. Mitt speciella lek/porrpar fixade till en stor äggkaka under tiden jag var där med händerna. Men går jag lite för snabbt förbi karet, kan dom bli så skitskraja att det bara smäller till i karet.

                  //Inger
                  Det där låter ju helskönt! Det är för jädra fint när dicusarna blir sådär nyfikna. Det skall bli kul att kolla hur du donar till karet senare!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ja dessa discusar, dom är verkligen speciella. Om jag håller på, att flytta lite rötter och har händerna i mina andra kar, så försvinner fiskarna åt olika håll.
                    Som nu idag, har jag lite försiktigt halat upp en del rötter i discuskaret, för att addera lite växter - genast kommer dom fram och kollar både händer och rötter och är inte det minsta skygga. Dom ser ut som om dom funderar på, att vad håller du på med. Mitt speciella lek/porrpar fixade till en stor äggkaka under tiden jag var där med händerna. Men går jag lite för snabbt förbi karet, kan dom bli så skitskraja att det bara smäller till i karet.

                    //Inger
                    Samma grej hände i mitt kar. Visst är det läckert när man har så stor fisk som samtidigt är så orädd och helt trygg med vad man gör. Ska bli kul att se en bild sedan när du är klar med planteringen
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Samma grej hände i mitt kar. Visst är det läckert när man har så stor fisk som samtidigt är så orädd och helt trygg med vad man gör. Ska bli kul att se en bild sedan när du är klar med planteringen
                      Jag måste köpa lite fler växter och skaffa en rot/gren till. Jag upplever samma sak, som det du skriver om i din tråd - lite fler "tak över huvudet" och revir.

                      Vad är detta för skrot, som jag har fått på mossan i mitt räkkar.
                      Bifogade filer
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                        Det där ser ut som en alg vad jag kan se. Undrar om det är sådan där fuzz? Är det tunna trådar som grässtrån eller är det mer som en fintrådig "dimma"?
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Det där ser ut som en alg vad jag kan se. Undrar om det är sådan där fuzz? Är det tunna trådar som grässtrån eller är det mer som en fintrådig "dimma"?
                          Det är som en fintrådig dimma.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Gissar att det är sk. Fuzzalger som är väldigt fintrådiga. Hade karet varit större ska Siameser ta dem. Amanoräkor brukar också vara riktigt duktiga på dem. Så länge kan du gott testa att ta en blompinne i trä som du med en kniv gör grov, så att "fjällen" står ut på den. Sedan snurrar du den mitt i algen och rullar upp den på pinnen. Tror du fått med den via mossan eller nåt sånt. Inte så svår alg.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Gissar att det är sk. Fuzzalger som är väldigt fintrådiga. Hade karet varit större ska Siameser ta dem. Amanoräkor brukar också vara riktigt duktiga på dem. Så länge kan du gott testa att ta en blompinne i trä som du med en kniv gör grov, så att "fjällen" står ut på den. Sedan snurrar du den mitt i algen och rullar upp den på pinnen. Tror du fått med den via mossan eller nåt sånt. Inte så svår alg.
                              Jag klippte bort tussen.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                                Du är så våldsam av dig Inger, så man blir rädd för dig
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...