Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av Falconer
    Hej! Hur stort är karet discusarna går i och vad har du för temp och ph? Visst har du dom i ett helinrett akvarium, med sand osv?
    Hej Falconer! Det är ett 540-liters, tempen ligger på 29,5, och PH-värdet är på drygt 8. Ja, jag har sand och eng, sjösten. Inredningen består av ganska så många reed-morerötter, som jag har dekorerat med anubias och windelöv - sen en hel del cryptocoryner och lite jättevallisar. Som kompisar har discusarna corysar, posthornssnäckor och sandsnäckor - jag tror åtminstone, att jag har sandsnäckor, men jag ser dom aldrig.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      Lite nya bilder. Om man tittar noga på ena bilden, så ser man två av minisarna ute på egna strövtåg - bra mentalitet på dessa.
      Bifogade filer
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        Ursprungligen postat av Inger H
        Lite nya bilder. Om man tittar noga på ena bilden, så ser man två av minisarna ute på egna strövtåg - bra mentalitet på dessa.
        Ser t.o.m tre
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Inger!
          Jag har haft datorn nerkopplad ett tag och inte kunnat "vara med", men snart blir det fart i eländet så man slipper sitta med telefonen och surfa!
          Vill bara säga att det är fina bilder, och ett stort grattis till dig!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Den lilla röda i bakgrunden, hona kanske? Den gillar jag, kommer att bli jäkligt snygg när hon blir äldre och färgat ut helt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Tack Mats, du vet att jag var tuff och sa, "att naturen får ha sin gång" - men den får inte ha sin "gång" med den här lilla kullen. Jag vill i alla fall försöka med att få upp dom i lite storlek. Dom kanske måste sållas, när jag kan kolla riktigt på dom i eget kar.

              Anders: ja den är väldigt rund och fin i formen den lilla "Red Rose". Jag har två av dom, men den andra har blivit undanskuffad, och håller sig mest för sig själv - tyvärr brukar det ju bli så för det mesta. Det kanske skulle ha blivit annorlunda om jag hade köpt fler - vad fasiken gjorde jag inte det för när jag hade chansen!

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Där finns fler...Håkan får köpa fler bilar kanske
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                  Nu är det fler trådar med bilder på otroligt fina discusar.
                  Och helt plötsligt börjar man nästan bli sugen på att skaffa några själv.

                  Fy på er, hör ni det

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Nu är det fler trådar med bilder på otroligt fina discusar.
                    Och helt plötsligt börjar man nästan bli sugen på att skaffa några själv.

                    Fy på er, hör ni det
                    Haha - ditt 660L skulle passa kanon Jesper.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Åh så fina Discusar Inger. Riktigt fina bilder. Vad roligt för dig att det går så himla bra för dig och dina Discusar.
                      Riktigt häftigt att se yngel som din par lyckats få upp.
                      Känner du dig själv nöjd nu med hur det hela utvecklats?
                      Du var ju tveksam innan...

                      Förresten, hur ofta byter du vatten i Discuskaret?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Ursprungligen postat av Jesper Broman
                        Nu är det fler trådar med bilder på otroligt fina discusar.
                        Och helt plötsligt börjar man nästan bli sugen på att skaffa några själv.

                        Fy på er, hör ni det
                        Det är nog snarare som att du är på väg åt rätt håll Jesper
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Åh så fina Discusar Inger. Riktigt fina bilder. Vad roligt för dig att det går så himla bra för dig och dina Discusar.
                          Riktigt häftigt att se yngel som din par lyckats få upp.
                          Känner du dig själv nöjd nu med hur det hela utvecklats?
                          Du var ju tveksam innan...

                          Förresten, hur ofta byter du vatten i Discuskaret?
                          Ja Johnny, nu har jag liksom landat och är lugn och nöjd. Mats slog mig på fingrarna med sin "pekpinne" lite, när jag började att tjafsa, om att jag skulle flytta rötter hit å dit för att få slut på alla lekar - för, som jag fick för mig att "spara paren". Självklart, så funkar det inte så - paren måste få sköta sig själva.
                          Det är så himla häftigt med den här kullen, men gruvar mig lite för "flytten". Tankar som förmodligen inte alls stämmer in är: föräldrarna kommer att deppa ihop, när jag börjar att plocka bort minisarna - fast förmodligen, så tycker dom att det är hur skönt som helst, eller inte alls. Jag får liksom lite separationsångest...eftersom man inte vet.

                          Just nu byter jag bara en liten mängd vatten varannan dag - eftersom jag matar ganska så friskt, beroende på minisarna. Annars, när inga yngel finns, så var fjärde dag - även då en liten mängd. Jag byter en väldigt liten vatten nu, det går inte alls att jämföra mot "förr". Som jag håller på nu, så stämmer det nog inte alls enligt manualen.
                          Sedan förstås, när minisarna blir flyttade till det lilla 54-liters, och skall matas ofta - då blir det mååånga vattenbyten.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Sv: Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Det är nog snarare som att du är på väg åt rätt håll Jesper
                            Haha, fast det är en bra bit kvar än. Men visst, lite sugen är man på discus

                            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Inger H
                              Ja Johnny, nu har jag liksom landat och är lugn och nöjd. Mats slog mig på fingrarna med sin "pekpinne" lite, när jag började att tjafsa, om att jag skulle flytta rötter hit å dit för att få slut på alla lekar - för, som jag fick för mig att "spara paren". Självklart, så funkar det inte så - paren måste få sköta sig själva.
                              Det är så himla häftigt med den här kullen, men gruvar mig lite för "flytten". Tankar som förmodligen inte alls stämmer in är: föräldrarna kommer att deppa ihop, när jag börjar att plocka bort minisarna - fast förmodligen, så tycker dom att det är hur skönt som helst, eller inte alls. Jag får liksom lite separationsångest...eftersom man inte vet.

                              Just nu byter jag bara en liten mängd vatten varannan dag - eftersom jag matar ganska så friskt, beroende på minisarna. Annars, när inga yngel finns, så var fjärde dag - även då en liten mängd. Jag byter en väldigt liten vatten nu, det går inte alls att jämföra mot "förr". Som jag håller på nu, så stämmer det nog inte alls enligt manualen.
                              Sedan förstås, när minisarna blir flyttade till det lilla 54-liters, och skall matas ofta - då blir det mååånga vattenbyten.

                              //Inger
                              Är inte det där lite samma som vi gör med våra hundar. Vi förmänskligar dem Gissar att de troligen planerar nästa lek snart igen.
                              Blir glad av att höra att du landat i det hela och att inflyttningsstress och annat börjar bli rutiner. Vi får se hur jag gör med mina nästa vecka. Vad det blir för rutiner. Lite kul att höra vad du valt för växter. I stort sett samma som i mitt kar. Har återupptäckt Jättevallisnerian. Fin och tacksam växt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Ja, växterna som jag har, funkar i "vanligt" vatten - ingen växtnäring alls (bara fiskarnas).

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...