Om du googlar på "Gyllene Snittet" så får du massor av information om vad den matematiska formeln är, och varför vi uplever det tilltalande för ögat att i en bild eller på ett föremål accentuera den plats där gyllene snittet dras.
Om vi tänker oss ett akvarium av typiska standardmått (som ditt) så utgörs detta i rakt framifrån av en rektangel (vi bortser för närvarande att akvariet är en tredimensionell rektangel - tänk rektangeln enbart som din bakgrund just nu). Om du delar upp rektangeln i tre lika stora delar så får du tre stående rektanglar; A, B och C.
Sedan kan vi tänka oss att vi drar en linje från den vänstra sidan högst upp i hörnet, ner till högra hörnet längst ner - ett diagonalt sträck tvärs igenom hela den stora rektangeln. Om vi nu bara tittar på rektangel C (en tredjedel av den stora rektangeln) så kan du dela upp den på exakt samma sätt som den stora rektangeln - och dra ett liknande streck på samma sätt, i detta fall ett streck som löper från rektangel C:s övre högra hörn till dess lägre vänstra. När du gjort dessa två streck så bildas en skärningspunkt - där har du gyllene snittet.
För att man lite lättare skall kunna se vad jag menar så kan du kolla bilden nedan;
Här; http://www.ur.se/upload/mega/matematik/gyllsnacka.gif
Svenska flaggans gula kors är ett bra exempel också.
För att inte komplicera det hela kan vi säga att om man i ett akvarie tänker sig en "tyngdpunkt" någonstans på den högra eller vänstra sidan (där vi har gjort våra rektangeldragningar) och accentuerar det stället så har man placerat något, en rot, en växt, en sten o.s.v. ungefär där gyllene snittet är.
Vad Anders alltså menar är att du istället för attt sätta tre rötter på bakgrunden - en i mitten och två på jämnt avstånd på varsin kant - kan du placera två av dom lite tätare på vänstra eller högra sidan - så bildas en för ögat behagligare harmoni.
Detta är applicerbart (oftast) i akvarium där man inte använder alltför mycket inredning, och man gör det enklast med en stor rot, sten eller växt. Ett akvarium är tredimensionellt och man får alltså tänka i ytterligare steg; skall "tyngdpunkten" ligga bak, i mitten eller i framkant av karet? Skall "tyngdpunkten" ligga i det övre eller det undre skiktet? (beroende på hur du placerar "snittet" i rektangeln?)
Låter detta komplicerat? Ja, det tycker jag - men man kan göra det oerhört enkelt för sig och tänka på att inte placera inredning alltför symmetriskt i karet - alltså; en stor rot i mitten och två små bredvid på varsin sida med två svärdsplantor mellan på lika avstånd. Det är i dessa lägen inredningen ofta ser "ditlagd" och uppstyltad ut.
Låt os nu titta på din bakgrund. I inlägg 199 visar du en bild - titta noga på bakgrunden så märker du att den har en "feature" lite till höger om mitten, där trädstammarna är lite djupare och det bildas lite "extra 3D". Om du t.ex. hänger två rötter till höger om denna "feature" så har du uppnått en tyngdpunkt som kan liknas vid gyllene snittet. Den extra "händelsrika" grejen i bakgrunden får ögat att dras dit och du accentuerar den känslan genom att exempelvis hänga rötterna lite tätare till höger om denna.
Om vi tänker oss ett akvarium av typiska standardmått (som ditt) så utgörs detta i rakt framifrån av en rektangel (vi bortser för närvarande att akvariet är en tredimensionell rektangel - tänk rektangeln enbart som din bakgrund just nu). Om du delar upp rektangeln i tre lika stora delar så får du tre stående rektanglar; A, B och C.
Sedan kan vi tänka oss att vi drar en linje från den vänstra sidan högst upp i hörnet, ner till högra hörnet längst ner - ett diagonalt sträck tvärs igenom hela den stora rektangeln. Om vi nu bara tittar på rektangel C (en tredjedel av den stora rektangeln) så kan du dela upp den på exakt samma sätt som den stora rektangeln - och dra ett liknande streck på samma sätt, i detta fall ett streck som löper från rektangel C:s övre högra hörn till dess lägre vänstra. När du gjort dessa två streck så bildas en skärningspunkt - där har du gyllene snittet.
För att man lite lättare skall kunna se vad jag menar så kan du kolla bilden nedan;
Här; http://www.ur.se/upload/mega/matematik/gyllsnacka.gif
Svenska flaggans gula kors är ett bra exempel också.
För att inte komplicera det hela kan vi säga att om man i ett akvarie tänker sig en "tyngdpunkt" någonstans på den högra eller vänstra sidan (där vi har gjort våra rektangeldragningar) och accentuerar det stället så har man placerat något, en rot, en växt, en sten o.s.v. ungefär där gyllene snittet är.
Vad Anders alltså menar är att du istället för attt sätta tre rötter på bakgrunden - en i mitten och två på jämnt avstånd på varsin kant - kan du placera två av dom lite tätare på vänstra eller högra sidan - så bildas en för ögat behagligare harmoni.
Detta är applicerbart (oftast) i akvarium där man inte använder alltför mycket inredning, och man gör det enklast med en stor rot, sten eller växt. Ett akvarium är tredimensionellt och man får alltså tänka i ytterligare steg; skall "tyngdpunkten" ligga bak, i mitten eller i framkant av karet? Skall "tyngdpunkten" ligga i det övre eller det undre skiktet? (beroende på hur du placerar "snittet" i rektangeln?)
Låter detta komplicerat? Ja, det tycker jag - men man kan göra det oerhört enkelt för sig och tänka på att inte placera inredning alltför symmetriskt i karet - alltså; en stor rot i mitten och två små bredvid på varsin sida med två svärdsplantor mellan på lika avstånd. Det är i dessa lägen inredningen ofta ser "ditlagd" och uppstyltad ut.
Låt os nu titta på din bakgrund. I inlägg 199 visar du en bild - titta noga på bakgrunden så märker du att den har en "feature" lite till höger om mitten, där trädstammarna är lite djupare och det bildas lite "extra 3D". Om du t.ex. hänger två rötter till höger om denna "feature" så har du uppnått en tyngdpunkt som kan liknas vid gyllene snittet. Den extra "händelsrika" grejen i bakgrunden får ögat att dras dit och du accentuerar den känslan genom att exempelvis hänga rötterna lite tätare till höger om denna.
Kommentar