Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av gullefjun
    "Det gyllene snittet" - kan det betyda "blickpunkt" eller nåt sånt. //Inger
    Om du googlar på "Gyllene Snittet" så får du massor av information om vad den matematiska formeln är, och varför vi uplever det tilltalande för ögat att i en bild eller på ett föremål accentuera den plats där gyllene snittet dras.
    Om vi tänker oss ett akvarium av typiska standardmått (som ditt) så utgörs detta i rakt framifrån av en rektangel (vi bortser för närvarande att akvariet är en tredimensionell rektangel - tänk rektangeln enbart som din bakgrund just nu). Om du delar upp rektangeln i tre lika stora delar så får du tre stående rektanglar; A, B och C.
    Sedan kan vi tänka oss att vi drar en linje från den vänstra sidan högst upp i hörnet, ner till högra hörnet längst ner - ett diagonalt sträck tvärs igenom hela den stora rektangeln. Om vi nu bara tittar på rektangel C (en tredjedel av den stora rektangeln) så kan du dela upp den på exakt samma sätt som den stora rektangeln - och dra ett liknande streck på samma sätt, i detta fall ett streck som löper från rektangel C:s övre högra hörn till dess lägre vänstra. När du gjort dessa två streck så bildas en skärningspunkt - där har du gyllene snittet.
    För att man lite lättare skall kunna se vad jag menar så kan du kolla bilden nedan;
    Här; http://www.ur.se/upload/mega/matematik/gyllsnacka.gif
    Svenska flaggans gula kors är ett bra exempel också.

    För att inte komplicera det hela kan vi säga att om man i ett akvarie tänker sig en "tyngdpunkt" någonstans på den högra eller vänstra sidan (där vi har gjort våra rektangeldragningar) och accentuerar det stället så har man placerat något, en rot, en växt, en sten o.s.v. ungefär där gyllene snittet är.
    Vad Anders alltså menar är att du istället för attt sätta tre rötter på bakgrunden - en i mitten och två på jämnt avstånd på varsin kant - kan du placera två av dom lite tätare på vänstra eller högra sidan - så bildas en för ögat behagligare harmoni.

    Detta är applicerbart (oftast) i akvarium där man inte använder alltför mycket inredning, och man gör det enklast med en stor rot, sten eller växt. Ett akvarium är tredimensionellt och man får alltså tänka i ytterligare steg; skall "tyngdpunkten" ligga bak, i mitten eller i framkant av karet? Skall "tyngdpunkten" ligga i det övre eller det undre skiktet? (beroende på hur du placerar "snittet" i rektangeln?)

    Låter detta komplicerat? Ja, det tycker jag - men man kan göra det oerhört enkelt för sig och tänka på att inte placera inredning alltför symmetriskt i karet - alltså; en stor rot i mitten och två små bredvid på varsin sida med två svärdsplantor mellan på lika avstånd. Det är i dessa lägen inredningen ofta ser "ditlagd" och uppstyltad ut.

    Låt os nu titta på din bakgrund. I inlägg 199 visar du en bild - titta noga på bakgrunden så märker du att den har en "feature" lite till höger om mitten, där trädstammarna är lite djupare och det bildas lite "extra 3D". Om du t.ex. hänger två rötter till höger om denna "feature" så har du uppnått en tyngdpunkt som kan liknas vid gyllene snittet. Den extra "händelsrika" grejen i bakgrunden får ögat att dras dit och du accentuerar den känslan genom att exempelvis hänga rötterna lite tätare till höger om denna.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Applåder för den beskrivningen Mats!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Om du googlar på "Gyllene Snittet" så får du massor av information om vad den matematiska formeln är, och varför vi uplever det tilltalande för ögat att i en bild eller på ett föremål accentuera den plats där gyllene snittet dras.
        Om vi tänker oss ett akvarium av typiska standardmått (som ditt) så utgörs detta i rakt framifrån av en rektangel (vi bortser för närvarande att akvariet är en tredimensionell rektangel - tänk rektangeln enbart som din bakgrund just nu). Om du delar upp rektangeln i tre lika stora delar så får du tre stående rektanglar; A, B och C.
        Sedan kan vi tänka oss att vi drar en linje från den vänstra sidan högst upp i hörnet, ner till högra hörnet längst ner - ett diagonalt sträck tvärs igenom hela den stora rektangeln. Om vi nu bara tittar på rektangel C (en tredjedel av den stora rektangeln) så kan du dela upp den på exakt samma sätt som den stora rektangeln - och dra ett liknande streck på samma sätt, i detta fall ett streck som löper från rektangel C:s övre högra hörn till dess lägre vänstra. När du gjort dessa två streck så bildas en skärningspunkt - där har du gyllene snittet.
        För att man lite lättare skall kunna se vad jag menar så kan du kolla bilden nedan;
        Här; http://www.ur.se/upload/mega/matematik/gyllsnacka.gif
        Svenska flaggans gula kors är ett bra exempel också.

        För att inte komplicera det hela kan vi säga att om man i ett akvarie tänker sig en "tyngdpunkt" någonstans på den högra eller vänstra sidan (där vi har gjort våra rektangeldragningar) och accentuerar det stället så har man placerat något, en rot, en växt, en sten o.s.v. ungefär där gyllene snittet är.
        Vad Anders alltså menar är att du istället för attt sätta tre rötter på bakgrunden - en i mitten och två på jämnt avstånd på varsin kant - kan du placera två av dom lite tätare på vänstra eller högra sidan - så bildas en för ögat behagligare harmoni.

        Detta är applicerbart (oftast) i akvarium där man inte använder alltför mycket inredning, och man gör det enklast med en stor rot, sten eller växt. Ett akvarium är tredimensionellt och man får alltså tänka i ytterligare steg; skall "tyngdpunkten" ligga bak, i mitten eller i framkant av karet? Skall "tyngdpunkten" ligga i det övre eller det undre skiktet? (beroende på hur du placerar "snittet" i rektangeln?)

        Låter detta komplicerat? Ja, det tycker jag - men man kan göra det oerhört enkelt för sig och tänka på att inte placera inredning alltför symmetriskt i karet - alltså; en stor rot i mitten och två små bredvid på varsin sida med två svärdsplantor mellan på lika avstånd. Det är i dessa lägen inredningen ofta ser "ditlagd" och uppstyltad ut.

        Låt os nu titta på din bakgrund. I inlägg 199 visar du en bild - titta noga på bakgrunden så märker du att den har en "feature" lite till höger om mitten, där trädstammarna är lite djupare och det bildas lite "extra 3D". Om du t.ex. hänger två rötter till höger om denna "feature" så har du uppnått en tyngdpunkt som kan liknas vid gyllene snittet. Den extra "händelsrika" grejen i bakgrunden får ögat att dras dit och du accentuerar den känslan genom att exempelvis hänga rötterna lite tätare till höger om denna.
        Mats har jag sagt, att du är en pärla. Ja, det är komplicerat - men jag förstår precis vad du menar - eftersom du är en fena på att förklara, med långa och förklarande inlägg. Nu ska jag ta en prommis med hundarna å grunna på det du har skrivit.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ahh, det är gôtt, Ansjo och Inger!

          Jag tror att den där "extra 3D-grejen" i bakgrunden är placerad just där (oavsett vilken sidan man väljer att ha upp eller ner) med tanke på gyllene snittet!


          Jag brukar numera inte ens tänka i "GS"-termer, utan inredningsarbetet uppstår och blir till av sig självt... Men det kan vara bra att ha baskunskap om den här "regeln".

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            kan bara hålla med dig Inger om Mats, helt fantastiskt bra på att beskriva på ett väldigt målande och pedagogiskt sätt. vem behlver wikipedia när man har Mats på zoopet
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Mats, dina beskrivningar är såå bra!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Anki L
                • August 2011
                • 606

                Underbar beskrivning Mats!
                350 l

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Efter att ha gått upp å ner på pallen igår för att plantera alla växter - så känns kroppen, som om den har gått igenom en mangel. Det är bara, att konstatera att jag är på tok för kort för ett 60cm högt kar. Sen tar ju förstås åldern också ut sin rätt.
                  Vi har för liten varmvattenberedare (den monterades innan Inger kom in i Håkans liv), stackars Håkan som åkte skidor igår, fick inte duscha förrän sent i går kväll, för att jag hade gjort slut på allt varmvatten. Det fattas lite vatten i karet, som ska fyllas på snart - sen ska filtret köras igång.

                  Jag ska se, om jag får tag på lite lågväxande cryptisar idag - sen trodde jag att det fanns lite kvistar undanstoppade någonstans, men det fann det inte såklart. Undrar om jag kan bryta några alkvistar fast det är vinter. Fast dom kanske måste torka först.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Tack skall ni ha! Ja... jag liksom bara skriver... men, kul att det kan vara till hjälp!
                    Inger, du får väl dra in lite bilder allteftersom - och behöver du input, så säg bara till!


                    Edit; Ojdå - jag ser att jag och Inger gjorde inlägg typ samtidigt!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Du kan säkert ta småkvistar nu, de är säkerligen ganska torra nu under vintern.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        inga problem med å ta kvistar nu, de har ja gjort till min kub med.
                        nu på vintern är nästan bästa tiden faktiskt, inga knoppar, inget som blommor å förhoppningsvis fritt från ohyra på kvistarna =)
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ska jag köra igång CO2 på en gång, eller ska jag vänta ett tag med det.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det är bara att blåsa på lite försiktigt, inget att vänta på!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det är bara att blåsa på lite försiktigt, inget att vänta på!
                              Ok.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                Jag har varit ledsen hela eftermiddagen. För första gången tyckte jag mitt eget kar blev snyggt - både med placering av växter, rötter, kvistar och några få småstenar. Mats, du förklarade så bra de där med 3D...så det blev helt enkelt bara bra. Jag hade tänkt lägga ut lite bilder ikväll - vattnet var nästan klart...å jag kände mig lite stolt faktiskt.

                                Vi skulle till att starta filtret och koppla in CO2 - när jag såg, att det "piprann" vatten från bägge hörnen på vänster kortsida. Det hemskaste av hemska! Tre slangar fick suga ur allt vatten, växterna som nästan kostaste 2000kr (trots 30%rabatt) har jag slängt i en balja, gruset är borta och bakgrunden bortskuren...återigen ett tomt kar. Vi har inte upptäckt något fel i silikonskarvar eller någon spricka - får titta lite mer noga i morgon.
                                Det gick fort att riva allt efter så många timmars jobb...

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...