Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollapsa
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    Hej du :-)
    Vad jag tycker om att du berättar lite mer för oss andra. Men innan jag berättar om medlet vill jag ha sagt att du borde ha några få enkla robusta fiskar helt utan medel först. Det kan ju hända att du redan har gudomligt vatten i dina kar som fiskar kommer att må utmärkt av och då är det ju synd att pytsa i medel som är onödiga.

    Men de två naturmedel jag använt för att få ett obalanserat kar bli balanserat är båda av märket EasyLife. Det ena heter Filter Fluid Medium och det är en lerblandning som binder osunda ämnen i karet. Bakterier reduceras t.ex. dramatiskt. Det andra medlet heter Voogle och det stärker immunförsvaret och hjälper till att skapa snabba sunda processer i karet.

    Det svartvattensextrakt du far efter är ett vattenberedningsmedel som heter SERA Blackwater Aquatan.
    Men det sista ger en rejäl brunfärgning av vattnet.
    Sedan avslutningsvis så är du nog den enda personen i solsystemet som tycker det du skriver är tråkigt. Att du känner en oro gör dig mänsklig, inte tråkig. ;-)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentera


      Morrn :-). Jag häller inte i något medel i karet har jag bestämt nu, så får jag se hur det går. Kanske jag ska ha några endlers som startfiskar som du skrev om i din egen tråd Johnny, vad tror du om det?

      //Inger

      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentera


        Eva å Cathrin, det blir nog bra till slut, kul att ni kikade in :-)

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentera


          Ursprungligen postat av Inger H
          Morrn :-). Jag häller inte i något medel i karet har jag bestämt nu, så får jag se hur det går. Kanske jag ska ha några endlers som startfiskar som du skrev om i din egen tråd Johnny, vad tror du om det?

          //Inger
          Fördelen med Endlers är att de ju klarar alla normala Ph-nivåer. Så kör på det och se hur de reagerar. Tror de är bland de bästa inkörsfiskar man kan ha.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentera


            Sedan Inger, om du nu kunnat få ner karet till runt 8 efter ett tag så kommer du att kunna hålla det riktigt bra där med små vattenbyten med ett par veckor emellan. Tror du har nåt bra på gång, men att du behöver lära dig hur ditt vatten beter sig över tid. Fördelen du har som jag ser det är ju att ditt vatten inte är behandlat med klor som hos mig utan att det är ett "levande" vatten från start. I med några Endlers nu :-)
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentera


              Ursprungligen postat av Bluewing Visa inlägg
              Sedan Inger, om du nu kunnat få ner karet till runt 8 efter ett tag så kommer du att kunna hålla det riktigt bra där med små vattenbyten med ett par veckor emellan. Tror du har nåt bra på gång, men att du behöver lära dig hur ditt vatten beter sig över tid. Fördelen du har som jag ser det är ju att ditt vatten inte är behandlat med klor som hos mig utan att det är ett "levande" vatten från start. I med några Endlers nu :-)
              Jag tror karet får mogna en vecka till innan fiskbesättning, jag måste putsa lite på inredningen, två par endlers blir bra tror jag. Beställer på måndag, så kommer dom nästa torsdag .

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentera


                Hej
                Nedanstående text är klippt från forumet för ganska många år sedan när jag höll på och labbade med mina kar. Läs några gånger, för efter första genomläsningen känns det "jobbigt", men det är inte så komplicerat som det verkar.

                PH och KH av Lasse på Zoopet

                Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).

                Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis

                Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!

                Långt inlägg - klarnade det Batski

                Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp!

                Jämför inte naturen och akvarium - det går inte. När vi bestämmer oss för att ha fisk i akvarium så måste vi göra kompromisser. Ute i naturen så är ett vatten som Amazonas stabilt även om pH är under 6. I akvarium får man inget stabilt vatten om man mixtrar och försöker hålla det under 7 om man inte använder koldioxid. Jo - man kan få det om man går tillbaka till det akvarieböckerna skrev på 50 talet om vikten av att i n t e byta vatten. Ett vatten skulle på den tiden vara kraftigt gulfärgat och gammalt vatten såldes för dyra pengar.

                Vad jag försöker säga är att det är bättre att inte mixtra med vattnet än att gå genvägar och sänka pH med olika syror och fosfatbuffrar. Anser man att pH är oerhört viktigt så skall man köra med koldioxid och en pH givare för dosering.

                I de inlägg som har gjorts här så blandas pH begreppet ihop med vattnets innehåll av mineraler och salter. Vad gäller äggskalmembranens känslighet så är de inte pH känsliga men kalciumkänsliga. Det går att ha ett vatten med högt pH utan kalcium - likadels så går det att ha ett lågt pH med kalcium. Sen är det en sak att i naturen är innehållet av kalcium oftast relaterat till pH eftersom det i naturen oftast är sönderfallet av kalksten i kalcium och karbonater som orsakar det högre pH:t (karbonaterna är ansvariga). Men än en gång - akvarium är inte naturen.

                Till frågan om nitrifikationen. Nitrifikationsbakterierna är helt beroende av karbonater i vattnet som kolkälla för sin tillväxt. Än en gång - det är inte pH som styr - utan innehållet av karbonater. Det går att få nitrifikation i pH under 7 om vattnet innehåller karbonater och den enda metoden för att uppfylla båda dessa krav är att använda koldioxid som pH sänkare och buffra upp vattnet med lite bikarbonat först. (karbonatorsakad KH bör vara kring 4) Annars blir det en ansamling av ammonium i vattnet. Så länge pH ligger lågt är detta iofs ingen fara men skulle pH plötsligen stiga över 7 kan livsfarlig ammoniak bildas som slår ihjäl fiskarna. Det var detta som ledde akvaristerna på 40 och 50 talet att helt undvika vattenbyte utan lät fiskarna gå i en soppa av vatten och ammonium (plus lite till)

                Än en gång - det är inte pH som är det viktiga utan de ämnen i vattnet som just i ert vatten gör pH till vad det är. Jag vet att detta har sagts på Zoopet i minst 5-6 år och det är märkligt att budskapet inte fastnar.

                Ni som är bekymrade och vill ligga nära naturen med ert pH - använd koldioxid och försök inte ta några genvägar.

                Till diskusfrågan - drd - om Tropfrog har krökat så har Steinker snott hela systembolagets förråd för han odlar nämligen sina diskusar i pH kring 8 och ett GH kring 10.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentera


                  Ursprungligen postat av Inger H Visa inlägg
                  Eva å Cathrin, det blir nog bra till slut, kul att ni kikade in :-)

                  //Inger
                  Klart att det blir bra!

                  Kommentera


                    jag läser här ofta , men känner sälla jag har så mycket att tillföra utan jag lär mig massor. Tycker du skriver så bra om olika förhållanden som du inte vill ha och så kommer det ofta olika lösningar på detta. men tråkigt är det aldrig =D

                    Kommentera


                      Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
                      Hej
                      Nedanstående text är klippt från forumet för ganska många år sedan när jag höll på och labbade med mina kar. Läs några gånger, för efter första genomläsningen känns det "jobbigt", men det är inte så komplicerat som det verkar.

                      PH och KH av Lasse på Zoopet

                      Om du en längre tid har ett pH under 7 och inte har haft ett av karbonatsystemet orsakat KH på ca 4 så är det stor risk att nitrifieringen har stoppat av och att du fått en ansamling av ammonium. Sätter du då till bikarbonat så höjer du pH och riskerar därmed att farlig ammoniak bildas (ammonium/ammoniak är två sidor av samma mynt och det är pH som bestämmer förhållandet mellan dom).

                      Någonstans kring 7,3 - 7,4 troligtvis

                      Min erfarenhet är att så fort du tillför något som skall försura så tär du på karbonatsystemet och minskar innehållet av bikarbonat/karbonater. Det enda sättet att pH sänka utan att påverka negativt karbonatsystemets innehåll av bikarbonat/karbonat är att använda koldioxid. Koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat är olika sidor av samma pyramid. pH sänkningen när du tillför koldioxid är i själva verked orsakad av att jämnvikten mellan dessa fyra tillstånd hos koldioxiden förskjuts och systemet försöker att balansera jämnvikten med bildandet av mer bikarbonat/karbonat. Tillförsel av koldioxid höjer alltså den del av KH som beror på karbonatsystemet! Varför skall man ha ett utgångsvärde på ca 4 vad gäller det KH som orsakas av karbonatsystemet (f-n - Azur vi måste komma på något bättre uttryck för detta) då. En orsak har jag nämnt - nitrifikationssystemets funktion. Dels så innebär hela processen att vätejoner frisläpps men karbonater förbrukas också på grund av att bakterierna behöver oorganiskt kol i form av karbonater för att tillväxa. Finns inte det så stoppas tillväxten och ammonium anrikas! En annan viktig sak är också att i akvarium där man inte kör med koldioxid så kommer fotoperiodens konsumtion av koldioxid bli så kraftig (om det finns växter) att pH påverkas uppåt. Detta beror på att den koldioxid som förbrukas till största delen ersätts med att karbonat/bikarbonat går över till koldioxid. Detta är pH höjande. Vid låga nivåer av bikarbonat/karbonat kan det bli väldiga svägningar mellan dag och natt. I ett välväxt akvarium kan det röra sig om ett par tre pH enheter. Att utgå från ett innehåll av bikarbonat/karbonat motsvarande ett KH på 4 jämnar just ut dessa svägningar. I saltvatten där denna typ av KH är ca 7-10 så brukar pH svägningarna var någon halv enhet bara - och då är det inte dåligt med ljus som används. I den perfekta av världar så ligger du på ditt 6,8 - saker och ting är stabilt osv. Akvarie är inte den perfekta av världar! Man måste kompromissa! Det är mycket viktigare för fiskarna (och andra innevånare) att ha ett ganska stabilt pH och stabil nedbrytning och omvandling. Mycket viktigare är ett visst pH! Vill du ha ett stabilt vatten med alla processer fungerande och ett pH på ca 6,8 då återstår bara att investera 2 - 3000 kronor i en pH justerande koldioxidanläggning. Alla andra "snik" lösningar som jag känner till att sänka pH påverkar innehållet av bikarbonat/karbonat och äventyrar åtminstone nitrifikationes funktion. Ni som kör low-tech kar - prova med att lägga er på ett karbonatsystems orsakadt KH på ca 4. Jag tror ni kommer bli lite övertaskade av vad som händer!

                      Långt inlägg - klarnade det Batski

                      Viktigt att veta är också att jag tar upp det här med Batski på grund av att han har problem och behöver göra en ändring. Alla ni som inte har dessa problem - ändra inte nu eftersom jag (eller någon annan) har skrivit ovanstående. Själva vitsen med vad jag skriver är att man skall försöka ha så stabilt som möjligt. Har ni inte problem så ändra inget förrän de börjar dyka upp!

                      Jämför inte naturen och akvarium - det går inte. När vi bestämmer oss för att ha fisk i akvarium så måste vi göra kompromisser. Ute i naturen så är ett vatten som Amazonas stabilt även om pH är under 6. I akvarium får man inget stabilt vatten om man mixtrar och försöker hålla det under 7 om man inte använder koldioxid. Jo - man kan få det om man går tillbaka till det akvarieböckerna skrev på 50 talet om vikten av att i n t e byta vatten. Ett vatten skulle på den tiden vara kraftigt gulfärgat och gammalt vatten såldes för dyra pengar.

                      Vad jag försöker säga är att det är bättre att inte mixtra med vattnet än att gå genvägar och sänka pH med olika syror och fosfatbuffrar. Anser man att pH är oerhört viktigt så skall man köra med koldioxid och en pH givare för dosering.

                      I de inlägg som har gjorts här så blandas pH begreppet ihop med vattnets innehåll av mineraler och salter. Vad gäller äggskalmembranens känslighet så är de inte pH känsliga men kalciumkänsliga. Det går att ha ett vatten med högt pH utan kalcium - likadels så går det att ha ett lågt pH med kalcium. Sen är det en sak att i naturen är innehållet av kalcium oftast relaterat till pH eftersom det i naturen oftast är sönderfallet av kalksten i kalcium och karbonater som orsakar det högre pH:t (karbonaterna är ansvariga). Men än en gång - akvarium är inte naturen.

                      Till frågan om nitrifikationen. Nitrifikationsbakterierna är helt beroende av karbonater i vattnet som kolkälla för sin tillväxt. Än en gång - det är inte pH som styr - utan innehållet av karbonater. Det går att få nitrifikation i pH under 7 om vattnet innehåller karbonater och den enda metoden för att uppfylla båda dessa krav är att använda koldioxid som pH sänkare och buffra upp vattnet med lite bikarbonat först. (karbonatorsakad KH bör vara kring 4) Annars blir det en ansamling av ammonium i vattnet. Så länge pH ligger lågt är detta iofs ingen fara men skulle pH plötsligen stiga över 7 kan livsfarlig ammoniak bildas som slår ihjäl fiskarna. Det var detta som ledde akvaristerna på 40 och 50 talet att helt undvika vattenbyte utan lät fiskarna gå i en soppa av vatten och ammonium (plus lite till)

                      Än en gång - det är inte pH som är det viktiga utan de ämnen i vattnet som just i ert vatten gör pH till vad det är. Jag vet att detta har sagts på Zoopet i minst 5-6 år och det är märkligt att budskapet inte fastnar.

                      Ni som är bekymrade och vill ligga nära naturen med ert pH - använd koldioxid och försök inte ta några genvägar.

                      Till diskusfrågan - drd - om Tropfrog har krökat så har Steinker snott hela systembolagets förråd för han odlar nämligen sina diskusar i pH kring 8 och ett GH kring 10.
                      Hejsan Maths, det känns väldigt värdefullt för mig, att du skriver i min tråd och bryr dig, tack för det . Som du skriver, så måste jag läsa inlägget flera gånger om det nu ska gå in i skallen på en ganska så trögfattad icke så kemistkunnig. Jag tänker absolut inte labba med vattnet på något sätt, det har jag gjort förr utan resultat. Självklart vet jag, att koldioxid sänker Ph:t, men det är inte aktuellt. Jag har ytterligare två kar som jag tänker starta upp (i alla fall är tanken så) om det nu visar sig att det funkar i 240.

                      //Inger

                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentera


                        CO2 kan kännas jobbigt och bökigt och kostar dessutom en del för att skaffa hårdvaran, men när man väl har fått grejerna på plats med en pH mätare så är det rena vardagen och allt flyter på. Man kan knappast få bättre koll på ett kar när man har CO2 och kör lite gödning, prova och du kommer hitta en ny dimension i att ha akvarium.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentera


                          Om du inte är intresserad av sänka pH så har du Lejonhuvud som ett alternativ, bumbade precis min gamla tråd om dessa. De är inte så känsliga för högt pH då de är afrikaner. Om du dessutom har ett kar på minst 1,5 meter så passar Kongotera in, den vackraste tetra man kan ha, om man har rätt förutsättningar.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentera


                            Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
                            CO2 kan kännas jobbigt och bökigt och kostar dessutom en del för att skaffa hårdvaran, men när man väl har fått grejerna på plats med en pH mätare så är det rena vardagen och allt flyter på. Man kan knappast få bättre koll på ett kar när man har CO2 och kör lite gödning, prova och du kommer hitta en ny dimension i att ha akvarium.

                            1,5-meterskaret är ett minne blott sen Diskusåren Maths, jag har bara 120 + 100 + 80 cm-kar kvar (tre kar). Växter, som planeras är väldig enkla och av den "lättare" sorten, så noll gödning. Jag tjurar på - men det blir ingen CO2-anläggning igen . Det är "bara" att försöka att anpassa arter efter mitt vatten .

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentera


                              Lejonhuvud, utan Kongotetra, passar perfekt.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentera


                                Ursprungligen postat av c90368 Visa inlägg
                                Lejonhuvud, utan Kongotetra, passar perfekt.
                                Nja, det blir nog Guianacara O i det större karet, jag tycker lejonhuvud ser så elaka ut

                                //Inger
                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentera

                                Sparar...
                                X