Nytt projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luzze
    • December 2011
    • 49

    Nytt projekt

    Har börjat på ett litet projekt, är nybörjare så det kommer nog att bli en del dumma frågor som jag kommer att ställa, och förhoppningsvis få svar på här.

    Akvariet kommer att bli på ca 900 liter och gå mellan toan och köket.

    Räcker det med 12 mm glas?
    Senast redigerad av Luzze; 17 December 2011, 09:27.
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Bara om du hänger upp det upp och ned i taket. Gärna i gummisnoddar.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Luzze
      • December 2011
      • 49

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Bara om du hänger upp det upp och ned i taket. Gärna i gummisnoddar.
      Ok, då va det ju som jag trodde, spelar färgen på gummisnoddarna nån roll, har hört att dom gula ska va bra.

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Sorry plojade litet. Berätta gärna mer om projektet. Ska du specialbeställa från t.ex. Akvarielagret? Bänk/ramp mm?
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Luzze
          • December 2011
          • 49

          #5
          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
          Sorry plojade litet. Berätta gärna mer om projektet. Ska du specialbeställa från t.ex. Akvarielagret? Bänk/ramp mm?
          förstod det, har en som ska bygga det åt mig (akvarieshop), 2000 kr kostar det men det är nog prutbart, har gjort hålen i väggarna nyss, samt dragit ut ett avlopp från garderoben för enkel kunna byta vatten, har bilder men ser inte hur jag lägger in dom här, måste jag ladda upp dom någon ananstanns först?

          Bänk/ramp skall muras upp, hur tjock frigolit bör jag ha under akvariet?

          har även hittat ytterfilter på 60 liter samt pump som pumpar 2600 liter/timmen, det borde väl räcka antar jag?

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #6
            Ursprungligen postat av Luzze
            Har börjat på ett litet projekt, är nybörjare så det kommer nog att bli en del dumma frågor som jag kommer att ställa, och förhoppningsvis få svar på här.

            Akvariet kommer att bli på ca 900 liter och gå mellan toan och köket.

            Räcker det med 12 mm glas?
            Går inte att svara på den frågan utan att veta måtten, framförallt höjden. Det kan vara både alldeles för klent och onödigt tjockt beroende på måtten.

            Prutbart 2000 för 900 liter? Då kan de nog få många kunder.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Luzze
              • December 2011
              • 49

              #7
              Ursprungligen postat av Bygert
              Går inte att svara på den frågan utan att veta måtten, framförallt höjden. Det kan vara både alldeles för klent och onödigt tjockt beroende på måtten.

              Prutbart 2000 för 900 liter? Då kan de nog få många kunder.
              943 liter blir det visst, höjd 65 bredd 132 djup 110, angående priset så är det den första jag frågat, hör jag runt lite så kan jag nog hitta lite billigare, bor i thailand........

              Kommentar

              • Luzze
                • December 2011
                • 49

                #8
                Här är en bild hur det ser ut nu...

                Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                Kommentar

                • robidobban
                  • March 2009
                  • 652

                  #9
                  Man brukar räkna på att pumpen ska pumpa 3 gånger akvariets volym om man har fiskar som inte skirar ner så mycket.
                  Vad hade du tänkt dig för fisk i det karet?

                  Kommentar

                  • Luzze
                    • December 2011
                    • 49

                    #10
                    borde ju fungera hyfsat med pumpen på 2600 liter då, har inte bestämt mig för vad för fisk jag ska ha ännu, det blir nog inte saltvatten iaf, verkar för jobbigt, fisk är mycket billigt här verkar det som, funderar på att åka in till bangkok och köpa fiskarna, chatuchack marknaden har ett enormt utbud, just nu lutar det åt cilkider.

                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #11
                      Med dom måtten så är det ju självklart att du ska ha monster
                      Gå in på http://mfksweden.forum24.se/ om du väll lära dig något om mosnter, eller om du kan engelska så gå in på http://monsterfishkeepers.com/.

                      Kommentar

                      • Luzze
                        • December 2011
                        • 49

                        #12
                        Ursprungligen postat av robidobban
                        Med dom måtten så är det ju självklart att du ska ha monster
                        Gå in på http://mfksweden.forum24.se/ om du väll lära dig något om mosnter, eller om du kan engelska så gå in på http://monsterfishkeepers.com/.
                        Tack för tipsen, ganska intressant, ska bygga en damm utomhus senare blir lite större firrar i den, nöjer mig nog med ciklider i akvariet, va och kollade på en massa snygga diskusar (modell större) kan man ha dom ihop med ciklider?

                        Kommentar

                        • Luzze
                          • December 2011
                          • 49

                          #13
                          Ställning är nu gjuten för akvariet http://imageshack.us/photo/my-images/256/bordi.jpg/

                          Skall ha hit akvariebyggaren i morgon för att kolla på det.

                          Räcker det med 25mm frigolit under akvariet?

                          Har även börjat leka lite med frigolitinredningen, vad för slags färg rekommenderas att måla den med?

                          Kommentar

                          • Luzze
                            • December 2011
                            • 49

                            #14
                            Lagt på andra lagret cement nu på underdelen till ena sidan, http://imageshack.us/photo/my-images/14/frigolit.jpg/

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              nejnejnejnejnejnejnejnejejenjenejnennejjj!!

                              sluta nu för fan! tvinga inte en vuxen man att gråta!

                              du bor i thailand och vill ha ciklider!!?? Rockor, cichla, dats, asiat-aros! om du inte överväger det kommer jag ner och hjälper dig att starta upp ett hockey/curlinglag också.. ungefär samma sak.. har hört att sommarsäsongen är grym där nere..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...