Funderingar på att dra igång en liten lokal..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #16
    Ursprungligen postat av bossep
    Det jag inte gillar med ”affärsraddan som var på blocket” är att folk inte gillar att krypa på golvet för att titta på fiskar. Sist jag var med och planerade en zooaffär (många år sedan) hade vi en ganska svår lokal.

    Det var i princip en lång gång som ledde in ett större utrymme. Vi ställde endast 2 rader akvarier på höjden och lämnade ett stort tomrum under vilket användes som lager. Vi ställde också akvarierna i trappa men lite om lott så det var lättarbetat. Ramperna var skjutbara så de täckte hela öppningen på den undre raddan. Sedan var allt målat i svart förutom ramper och akvarium som var i aluminium. Enda belysningen var från akvarierna. Det blev förbaskat snyggt. Eftersom lagret under inte fick vara fuktigt installerade vi ventilation där vilket i sin tur hjälpte till med att få bort fukten och akvarieaffärslukten. Ganska billigt att fixa bra ventilation och absolut bra för försäljningen. Viktigt är också rejält med utrymme för folk att röra sig på.
    Det har du rätt i, det vet man ju själv hur jobbigt det är att behöva böja sig ner. Tror väl han har det så på Nol, dock har han inte gott om plats att röra sig på! :P

    Men alla de ställningar jag sett har vart på det viset dock.. kanske går att bara omplacera under raden på något vis.
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #17
      Jag vill understryka det här med företagsform! Lika bra att starta ett AB, nu kan jag inte skriva alla regler här kring det (ni MÅSTE gå kurser i hur man driver företag med glöm inte det) men satsar ni minst 50´ så kan ni lika gärna starta ett AB istl för ett HB konstanden är densamma! men som sagt gå en kurs och lär er alla regler =)
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #18
        Ursprungligen postat av drlavey
        Jag vill understryka det här med företagsform! Lika bra att starta ett AB, nu kan jag inte skriva alla regler här kring det (ni MÅSTE gå kurser i hur man driver företag med glöm inte det) men satsar ni minst 50´ så kan ni lika gärna starta ett AB istl för ett HB konstanden är densamma! men som sagt gå en kurs och lär er alla regler =)
        Jag har allt läst företagsekonomi och drivit företag förut (ett tag sen iofs ^^), dock är jag inte så säker på hur det fungerar med AB. Man kan alltså köpa inventarier knuta till företaget för 50k istället, är det bara kar och pumpar etc då eller räknas fiskar som inventarier?
        Senast redigerad av icehacker; 15 December 2011, 19:51.
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...