Funderingar på att dra igång en liten lokal..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Funderingar på att dra igång en liten lokal..

    Jag och en god vän har länge småfunderat lite på att starta en liten lokal. Vi bor i Tanumshede och här finns ingen vettig akvarieaffär förens Nol (en dryg timma en väg).

    Vet at det inte är det lättaste men vi hade tänkt att börja med en liten billig lokal och köpa in lite akvarie-rack allt eftersom vi får råd. Kanske starta med runt 15-20 mindre kar (100-150l), och några större.

    Sen oldla lite malawi och annt som går lätt själva och köpa in ett litet lager med "vanliga" fiskar osv också.
    Sen kanske ha öppet på helger, mest lite för skojs skull och för att se om det kanske kan utvecklas i framtiden.

    Snart öppnar dom ju ett stort köpcentrum här också så det är en hel del personer som kommer vara här trots vårt "lilla" invånarantal.

    Närmaste butik idag ligger på Torp i uddevalla och där har dom ju ingen aning om något.

    Har förstått att man måste gå en del kurser och tillsånd sådär så det får vi ju ordna.

    Men ser att det är mycket trådar här nu om folk som startar upp lokaler så tänkte passa på att fråga er lite saker:

    1. Hur mycket tror ni det skulle kosta (uppskattningsvis) att köpa in och färdigställa runt 15 mindre kar och kanske 6 större (5-600l)? Nu har vi ju tänkt lusleta på blocket och sådär efter rimliga grejjer och inte köpa nytt.

    2. Vad bör man ha för pumpsystem i lokaler för att få det så smidigt och bra som möjligt?

    3. Hur brukar man göra med vattenkopplingar och så, antar att man inte går med slang etc?

    4. Vad finns det för bra grossister som man kan köpa mindre antal och så ifrån?

    5. Någon ca koll på hur mycket det kostar i ström och vatten att ha igång 20-30 kar?

    6. Vi är ju två stycken så då funderade vi på ett handelsbolag, låter det rätt?

    7. Ser att vissa bygger ställningar i trä, är det någon för/nackdel med det?

    Det var väl det som vi funderade mest på och detta är som sagt tänkt att vara mest en hobby till en början så får vi se om det blir något eller inte men alltid bra att var väl insatt.
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • SCB
    • November 2011
    • 134

    #2
    Hej.
    Kan tyvärr ingenting om de andra frågorna men denna däremot.

    6. Vi är ju två stycken så då funderade vi på ett handelsbolag, låter det rätt?
    Låter helt fel i min öron, handelsbolag kan vara en riktigt dålig lösning om ni blir ovänner och din kompanjon bestämmer sig för att plundra bolaget och dra till ett soligare land.
    Då står du själv kvar med personligt betalningsansvar för rubbet. Fick höra om många trista exempel på sånt när jag skulle starta upp firma en gång i tiden

    Vill ni inte ha ett AB så startar ni varsin enskild firma med samarbetsavtal, då blir smällen inte lika hård för dig om/när vänskapen spricker. Lite mer administration men om man gör rätt så är det mycket säkrare vid en tvist.
    Nu var det iofs ett par år sedan jag hade planer på ett HB så reglerna kanske har ändrats sedan dess..
    Senast redigerad av SCB; 15 December 2011, 15:02.
    //Olof
    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #3
      Som sagt, starta INTE ett HB jag har förlorat massor med pengar för att min partner blåste mig!!!!
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Rent allmänt så måste man vara medveten om att det kostar en hel del att dra igång en verksamhet. Dels så måste ju lokalen vara godkänd av myndigheterna och sedan måste man ha en godkänd utbildning, sedan måste man ju ha ett lager redan från starten + förstås kostnaderna för ställningarna.

        Sedan även om man kan vara kritisk till vad som finns i de vanliga akvarieaffärerna och tycka att deras sortiment är tråkigt så har de ju detta sortiment just för att det är detta som säljer och det som de kan tjäna pengar på.
        Visst finns det också flera bra akvarieaffärer som säljer intressanta produkter också som den du nämner (Kents) memn han har ju funnits i branschen i mer än 30 år och är ju mycket känd och behöver inte lägga något på marknadsföring. Att starta från noll innebär ju att man måste lägga rätt mycket pengar på marknadföring.

        Jag skulle tro att för att komma igång även med en riktigt liten affär så måste man lägga åtminstone 100.000 för att det skall vara någon mening. Och inte ens med det så når man inte längre än till basic.

        15-20 akvarier är ju också väldigt lite eftersom du måste tänka på att allt säljer man ju inte med en gång utan blir gående i lager och dessutom så skall man ju hålla karantän på fiskarna om man är seriös. Då blir 20 akvarier snabbt fyllda och det händer inte så mycket i affären.

        När jag öppnade min första affär för drygt 30 år sedan så var det betydligt enklare och billigare att dra igång något och jag hade den då i källaren i den villa som jag ägde och då hade jag nog ca. 30 akvarier och det var inte mycket att komma med - men DÅ funkade det eftersom omkostnaderna var låga.

        Det finns ju idag inte heller så många grossister att välja mellan som det fanns då och de flesta grossister idag säljer inte ens till affärer som inte har fulltidsöppet.

        Jag hade kört med filtermatta och pumphuvuden i försäljningskaren. Det går utmärkt att bygga i trä om man är händig - nackdelen är väl att det inte är så snyggt samt tar plats (jämfört med aluminiumställningar).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Rent allmänt så måste man vara medveten om att det kostar en hel del att dra igång en verksamhet. Dels så måste ju lokalen vara godkänd av myndigheterna och sedan måste man ha en godkänd utbildning, sedan måste man ju ha ett lager redan från starten + förstås kostnaderna för ställningarna.

          Sedan även om man kan vara kritisk till vad som finns i de vanliga akvarieaffärerna och tycka att deras sortiment är tråkigt så har de ju detta sortiment just för att det är detta som säljer och det som de kan tjäna pengar på.
          Visst finns det också flera bra akvarieaffärer som säljer intressanta produkter också som den du nämner (Kents) memn han har ju funnits i branschen i mer än 30 år och är ju mycket känd och behöver inte lägga något på marknadsföring. Att starta från noll innebär ju att man måste lägga rätt mycket pengar på marknadföring.

          Jag skulle tro att för att komma igång även med en riktigt liten affär så måste man lägga åtminstone 100.000 för att det skall vara någon mening. Och inte ens med det så når man inte längre än till basic.

          15-20 akvarier är ju också väldigt lite eftersom du måste tänka på att allt säljer man ju inte med en gång utan blir gående i lager och dessutom så skall man ju hålla karantän på fiskarna om man är seriös. Då blir 20 akvarier snabbt fyllda och det händer inte så mycket i affären.

          När jag öppnade min första affär för drygt 30 år sedan så var det betydligt enklare och billigare att dra igång något och jag hade den då i källaren i den villa som jag ägde och då hade jag nog ca. 30 akvarier och det var inte mycket att komma med - men DÅ funkade det eftersom omkostnaderna var låga.

          Det finns ju idag inte heller så många grossister att välja mellan som det fanns då och de flesta grossister idag säljer inte ens till affärer som inte har fulltidsöppet.

          Jag hade kört med filtermatta och pumphuvuden i försäljningskaren. Det går utmärkt att bygga i trä om man är händig - nackdelen är väl att det inte är så snyggt samt tar plats (jämfört med aluminiumställningar).
          Okej men när du skriver hundra tusen för en liten affär, menar du då med lite lager av divrese foder, stenar osv också eller bara för kar och fiskar?

          Isf, hur många kar uppskattar du då ca?

          Som vi tänkt så ska vi försöka hitta en billig liten lokal hyffsat centralt här och ha det lite vid sidan av. Dvs inte säga upp oss osv utan bygga på lite succesivt och ha öppet några helger i månaden till en början kanske. Sen skulle det bli några pengar över så lägger man det dä'r bara, tar ju tid att bygga saker och har man god inkomst vid sidan av så gör det ju inte så mycket att det går back i början heller.

          Vi hade väl småräknat på kanske 30.000 var till en början men det blir kanske lite lite..

          Sen är det klart ang. HB att den andra kan blåsa en men nu tänker vi ju positivt
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #6
            Jag tycker Kjells råd är riktigt bra. Samt det här med att ha en bra företagsform.

            Tro mig det kommer att bli slitningar oavsett om det går bra eller dåligt. Det är betydligt bättre att bygga ett kompanjonskap på säkerhet än vänskap. Tro mig jag har provat! Att starta underfinansierat skyndar ofta på osämjan.

            Lokal. Om ni inte har högvis med pengar så välj vad ni vill göra. Odla fisk ELLER hålla affär till allmänheten.
            Det blir dyrt att göra båda samtidigt om det inte skall bli pannkaka. I ert fall låter det som affär är det logiska då den lokala konkurrensen inte är så stor. Detta medför också att det inte finns så många kunder för fiskodling i närområdet. Med affärer gäller 3 saker. Som man säger på engelska, Location, Location, Location. Detta innebär inte automatiskt att bästa platsen är ett dyrt shoppingcenter. Det finns andra kriterier som kan vara viktigare såsom parkering, etc.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #7
              http://www.blocket.se/goteborg/Akvar....htm?ca=13&w=2 kanske vore något att snegla på?

              Tror det är vettigt att köra igång lokal som hobbyverksamhet först och växa därifrån. Antingen det eller slå på riktigt stort direkt.

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #8
                Ursprungligen postat av bossep
                Jag tycker Kjells råd är riktigt bra. Samt det här med att ha en bra företagsform.

                Tro mig det kommer att bli slitningar oavsett om det går bra eller dåligt. Det är betydligt bättre att bygga ett kompanjonskap på säkerhet än vänskap. Tro mig jag har provat! Att starta underfinansierat skyndar ofta på osämjan.

                Lokal. Om ni inte har högvis med pengar så välj vad ni vill göra. Odla fisk ELLER hålla affär till allmänheten.
                Det blir dyrt att göra båda samtidigt om det inte skall bli pannkaka. I ert fall låter det som affär är det logiska då den lokala konkurrensen inte är så stor. Detta medför också att det inte finns så många kunder för fiskodling i närområdet. Med affärer gäller 3 saker. Som man säger på engelska, Location, Location, Location. Detta innebär inte automatiskt att bästa platsen är ett dyrt shoppingcenter. Det finns andra kriterier som kan vara viktigare såsom parkering, etc.
                Jo, odling tänkte vi mest kanske lite hemma att ha att sälja i butiken då. Något som vi tänkte börja med nu innan också så man har några kullar av lite fisk "gratis" med.

                Sen tänkte vi väl inte öppna förens vi faktiskt har ngt i affären heller men får man tag på en billig källarlokal nära "centrum" och bygger succesivt tills man kan med att öppna dörrarna så kanske.
                Men det med osämja etc, det är ju lätt hänt, har haft HB förr och man kan allt bli bra förbannad på varandra, vet att min förra kompanjon och jag pratade inte med varandra på flera år efter. Var ingen som blåste någon men det är väl kanske bättre safe then sorry..
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Ursprungligen postat av hawkse
                  http://www.blocket.se/goteborg/Akvar....htm?ca=13&w=2 kanske vore något att snegla på?

                  Tror det är vettigt att köra igång lokal som hobbyverksamhet först och växa därifrån. Antingen det eller slå på riktigt stort direkt.
                  Det ser intressant ut ja, tack så mycket

                  Annars håller jag med
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av icehacker
                    Okej men när du skriver hundra tusen för en liten affär, menar du då med lite lager av divrese foder, stenar osv också eller bara för kar och fiskar?
                    Nej där räknade jag in lite basic-foder etc.

                    Isf, hur många kar uppskattar du då ca?
                    Cirka 100 är väl rätt lagom för en liten affär på hobbybasis. Fast då klarar ni er inte med 100.000

                    Som vi tänkt så ska vi försöka hitta en billig liten lokal hyffsat centralt här och ha det lite vid sidan av. Dvs inte säga upp oss osv utan bygga på lite succesivt och ha öppet några helger i månaden till en början kanske. Sen skulle det bli några pengar över så lägger man det dä'r bara, tar ju tid att bygga saker och har man god inkomst vid sidan av så gör det ju inte så mycket att det går back i början heller.
                    Nej lön hade jag inte heller räknat med

                    Vi hade väl småräknat på kanske 30.000 var till en början men det blir kanske lite lite..
                    Det blir inte LITE för lite, utan MYCKET för lite

                    Sen är det klart ang. HB att den andra kan blåsa en men nu tänker vi ju positivt
                    Ja det gör väl alla i början, men sedan när man hela tiden måste skjuta till pengar och man aldrig kan vara ledig utan måste jobba jämnt så är det inte alltid så lätt att bara tänka positivt. Då blir det slitningar vare sig man vill eller inte. Det bästa sättet för 2 mycket goda vänner att bli fiender är att starta ett företag ihop
                    Därmed inte sagt att alltid blir så - men ofta och då är det bättre att man redan i början när man är vänner har försäkrat sig om olika utvägar om man senare skulle gå skilda vägar. Att komma överens senare när man blivit ovänner är omöjligt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Nej där räknade jag in lite basic-foder etc.


                      Cirka 100 är väl rätt lagom för en liten affär på hobbybasis. Fast då klarar ni er inte med 100.000


                      Nej lön hade jag inte heller räknat med


                      Det blir inte LITE för lite, utan MYCKET för lite


                      Ja det gör väl alla i början, men sedan när man hela tiden måste skjuta till pengar och man aldrig kan vara ledig utan måste jobba jämnt så är det inte alltid så lätt att bara tänka positivt. Då blir det slitningar vare sig man vill eller inte. Det bästa sättet för 2 mycket goda vänner att bli fiender är att starta ett företag ihop
                      Därmed inte sagt att alltid blir så - men ofta och då är det bättre att man redan i början när man är vänner har försäkrat sig om olika utvägar om man senare skulle gå skilda vägar. Att komma överens senare när man blivit ovänner är omöjligt.
                      Så kloka ord! Lyssna och lär.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #12
                        Ursprungligen postat av hawkse
                        http://www.blocket.se/goteborg/Akvar....htm?ca=13&w=2 kanske vore något att snegla på?

                        Tror det är vettigt att köra igång lokal som hobbyverksamhet först och växa därifrån. Antingen det eller slå på riktigt stort direkt.
                        Det är bara att slå till på det där och pruta och stå i! Riktigt bra start setup.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av hawkse
                          http://www.blocket.se/goteborg/Akvar....htm?ca=13&w=2 kanske vore något att snegla på?

                          Tror det är vettigt att köra igång lokal som hobbyverksamhet först och växa därifrån. Antingen det eller slå på riktigt stort direkt.
                          Bara apropå typ "Blocket-annonser"
                          Om man har tänkt att starta en affär antingen nu eller någon gång i framtiden så tänk på att det dels måste vara snyggt, men även praktiskt att sköta. Att måhända köpa in en mängd med olika typer av akvarier blir inte speciellt snyggt och enhetligt och detta är mycket viktigt om man skall sälja. Tänk t.ex. på att foderburken med maten för producenten ofta är dyrare i tillverkning än maten i sig - allt för att det ur försäljningssynpunkt nästan är viktigare att maten är snyggt förpackad än att den är bra. Samma är det med akvarierna - en rörig affär med en massa olika typer av akvarier ger ett mycket dåligt intryck.
                          Dessutom är det viktigt att det är lättskött - det måste t.ex. finnas ett system för automatiskt vattenbyte.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Bara apropå typ "Blocket-annonser"
                            Om man har tänkt att starta en affär antingen nu eller någon gång i framtiden så tänk på att det dels måste vara snyggt, men även praktiskt att sköta. Att måhända köpa in en mängd med olika typer av akvarier blir inte speciellt snyggt och enhetligt och detta är mycket viktigt om man skall sälja. Tänk t.ex. på att foderburken med maten för producenten ofta är dyrare i tillverkning än maten i sig - allt för att det ur försäljningssynpunkt nästan är viktigare att maten är snyggt förpackad än att den är bra. Samma är det med akvarierna - en rörig affär med en massa olika typer av akvarier ger ett mycket dåligt intryck.
                            Dessutom är det viktigt att det är lättskött - det måste t.ex. finnas ett system för automatiskt vattenbyte.
                            Jo det är ju sant, tyckte det stog att det var borrat för AVB på dessa. Men storleken på småkaren, dvs där det går lite mindre fisksorter eller icke vuxna, vad brukar affärer och så ha som standardliter på dem?

                            Jag har lite i bakhuvudet at man skulle göra ett litet mini-Nol. Men en massa mindre och sen en avdelning med större kar för vuxna fiskar.
                            Tänklte lite fokus på ciklider men även de vanligaste, som du sa så får man ju ha det som kunderna vill ha.

                            Men enligt erfarenhet av försäljning så vill folk ha det som dom ser och tycker verkar häftigt, inte så många som pluggar hemma innan dom drar till en fiskbutik.

                            Det var väl det jag menade med affären på torp också, där jobbar bara små ridtjejer typ så dom har ju ingen koll på något och säger _alltid_ fel om det mesta. Så lite god service och pålästa säljare tror jag skulle vara en bra nisch i sig faktiskt. Sen också att det är en bra bit att åka från tanum, strömstad, till uddevalla.

                            Men målet är ju att ha fler akvarier än dom också.

                            Sen vet jag inte hur Kent i Nol får sina vuxna fiskar, om han föder upp dom själv eller köper dom vuxna? Har aldrig sett det någon annan stans..
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #15
                              Det jag inte gillar med ”affärsraddan som var på blocket” är att folk inte gillar att krypa på golvet för att titta på fiskar. Sist jag var med och planerade en zooaffär (många år sedan) hade vi en ganska svår lokal.

                              Det var i princip en lång gång som ledde in ett större utrymme. Vi ställde endast 2 rader akvarier på höjden och lämnade ett stort tomrum under vilket användes som lager. Vi ställde också akvarierna i trappa men lite om lott så det var lättarbetat. Ramperna var skjutbara så de täckte hela öppningen på den undre raddan. Sedan var allt målat i svart förutom ramper och akvarium som var i aluminium. Enda belysningen var från akvarierna. Det blev förbaskat snyggt. Eftersom lagret under inte fick vara fuktigt installerade vi ventilation där vilket i sin tur hjälpte till med att få bort fukten och akvarieaffärslukten. Ganska billigt att fixa bra ventilation och absolut bra för försäljningen. Viktigt är också rejält med utrymme för folk att röra sig på.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              Arbetssätt...