Storlek på saltvattensakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FindingDoris
    • December 2011
    • 7

    #16
    Jag har läst på att Pseudochromis vill ha gömställen, men i form av vad? Koraller? Anemoner?

    Kommentar

    • mikoto
      • July 2011
      • 215

      #17
      Grottor och stenar, du behöver ett rev för fiskarna som de kan dyka in i och gömma sig om de vill.

      Du behöver en mängd sten till ditt akvarie, vanligast är att man köper levande sten till saltvatten då man även får in en starkt mikrofauna av smådjur och liknande.

      Mandarin fiskar verkar vara svåra fiskar om i många fall vägrar ta foder utan kan tom vara tvungna att leva av smådjur från mikrofaunan som förökar sig och lever i stenarna och revet. Någon regel jag läst är att runt 50 kg levande sten per mandarin fisk är lämpligt men det är ett knepigt svar då stenarna kan helt sakna den typen av mikrofauna som mandarinen lever av. Det finns inget garanterat med levande sten :-) Vilket gör den så spännande. Men man kan behöva ett stort och väl ingånget rev om det ska kunna agera matkälla till två mandariner. I synnerhet då troligtvis de andra fiskarna med kan vara med och sno åt sig stenarna "skörd".

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #18
        Jag har hjälpt till vid starten av ett sånthär megaprojekt på riktigt, slutkostnaden för den burken landade på ca 175 tusen med allt.
        Man hade dock lätt kunnat kapa av hälften om inte mer men när jag kom in i bilden så var det mesta redan inhandlat, och mycket hade blivit fel.
        Driften för de karet låg på ca 1500-2000 i månaden...

        Basic hårdvara som jag skulle rekommendera för ett sånt projekt är.
        Akvarium med optiwhite glas o sump, borrat med 3 hål samt avrinningsbox(då får man ett tyst o säkert sumpsystem)
        Belysning, beroende på om man skall ha koraller eller bara fisk så kan det bli en dyr post.
        Skummare, grundläggande renhållning.
        Osmosfilter, man filtrerar vattnet man skall ha till saltmixen/påfyllningsvattnet(billig försäkring för karet).
        Pumpar, inga powerheads för att flytta vatten utan där är det stream pumpar som gäller(50-70gg volymen i timmen).
        Kalkreaktor med ph styrning o doserpump, speciellt om du skall ha flertalet koraller i ett stort kar.
        Fosfatreaktor, kolkälla, biopellets eller annat system för att hålla nere näringsvärden(inget nitratfilter dock).
        Kylare, kan vara ett måste under sommaren.
        Automatisk vattenpåfyllning av färskvatten för de som avdunstar.
        Refraktometer för att kolla salinitet.
        Vattenbytesbehållare, ca 25% av totala volymen är rätt bra.
        Bra levande sten, dvs helst ny direkt efter att de anländer till landet, inte medicinerad eller fosfatmättad gammal sten.

        Tester, ett gäng sådan av bra kvalitet dvs inte JBL eller liknande...
        Ett alternativ är även en akvariedator typ GHL Profilux, den stöder en del i bevakning o underhåll.

        //NiXoN

        Kommentar

        Arbetssätt...