Bygga eget akvarium!! Råd önskas av er som vet:)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    jupp.. allt i standard-storlekar är bara att köpa.. ska du upp i ett par kubik kan du börja fundera på att dra ner kostnaderna genom att bygga själv.. om ens då.. och då inte i glas..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #17
      Jag har själv byggt bara två kar, och mitt andra blev på 720 liter. När jag upptäckte - genom att försöka bända ner en 10 mm glasskiva på 2 meter och 60 hög, som bara stod "limmad" med en tunn silikonsträng helt utan stöd från någon sida - att silikon är GRYMT starkt.

      Ser du till att rengöra alla ytor där silikonet ska fästa, med exempelvis aceton, så håller det för 60 högt hur lätt somhelst.

      Men jag hade nog börjat med typ 350 liter bara för att först lära mig tekniken att limma på ett vettigt sätt så inte hela huset är nedkladdat med silikon.

      Kommentar

      • idalyckholm
        • September 2011
        • 35

        #18
        Har ingen spec budget..högst 10000 iaf..och det borde jag ju klara
        Ursprungligen postat av hannesc
        vad har du för budget? för det går nog på ett par tusen att få glaset. bara så du vet asså

        Kommentar

        • idalyckholm
          • September 2011
          • 35

          #19
          Tack för alla era svar!!!
          Kanske tänker om då..väntar tills vi flyttar till hus..och bygger på plats..kanske inte helt i glas..får se. Men som sagt vill ha större!! Å är det säkert att frakta ett stort kar ca 250 mil i släp?? Tror inte det..får väl börja provbygga får väl sälja av lite när jag testat Klarar mig ett tag med det jag har men vill ju att mina plecos ska växa sig stoooora så jag måste ha större!

          Är ju även väldigt sugen på Koi damm..blir oxå ett projekt!! Men det blir till sommaren när vi flyttat till hus

          Kommentar

          • idalyckholm
            • September 2011
            • 35

            #20
            Ok...förstår vad du tänker..men är inte så lätt att hämta. Har slär sj men bor typ i lappland, närmsta fina jag hittat på blocket är stockholm..tror du verkligen det håller i ett släp? Plus att soppan kommer att kosta minst 3500..

            Jag har ju tänkt gå till glasmästeriet som ligger ca 100 ,meter från min dörr..men visst kanske börjar med mindre! Sa ju att jag är nybörjare..vet inte så mycket men du behöver ju inte vara sååå negativ..

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #21
              Negativ och negativ - jag vill hålla dig från en vattenläcka av Guds nåde, samt värna om ev. invånare i burken som går sönder. Jag drog på med lite skarpare eftersom det ÄR svårt att limma större burkar. Dyrt dessutom.

              Återigen, att ta ett släp och dra söderut lönar sig förmodligen, även om soppan går på 3500. Vad går en rejäl vattenläcka på? Plus jobbet att få ihop burken? Att transportera en stor burk på släp hade jag inte varit det minsta orolig för, om den stod på ett bra lager frigolit och man inte körde race hem. Helt lugnt, som jag ser det. Alternativt kollar du om någon relativt lokal butik kan få hem ett stort kar. Jepp, kostar en del, men värdera det mot allt annat.

              Sedan är en del av grejen också att om jag hade varit positiv så hade du kanske kört vidare med projektet. Det vill jag faktiskt inte, tror fortfarande det är vansinne att ens tänka på det. Mycket bättre att ordna ett proffslimmat kar. Det kan gå sönder det med, men risken är grymt mycket mindre till otroligt mycket mindre jobb/kostnad.

              Men visst - du gör som du vill och känner. Nu fick jag iaf ut vad jag tror om projektet. Lycka till!!
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 November 2011, 23:11.
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Negativ och negativ - jag vill hålla dig från en vattenläcka av Guds nåde, samt värna om ev. invånare i burken som går sönder. Jag drog på med lite skarpare eftersom det ÄR svårt att limma större burkar. Dyrt dessutom.

                Återigen, att ta ett släp och dra söderut lönar sig förmodligen, även om soppan går på 3500. Vad går en rejäl vattenläcka på? Plus jobbet att få ihop burken? Att transportera en stor burk på släp hade jag inte varit det minsta orolig för, om den stod på ett bra lager frigolit och man inte körde race hem. Helt lugnt, som jag ser det. Alternativt kollar du om någon relativt lokal butik kan få hem ett stort kar. Jepp, kostar en del, men värdera det mot allt annat.

                Sedan är en del av grejen också att om jag hade varit positiv så hade du kanske kört vidare med projektet. Det vill jag faktiskt inte, tror fortfarande det är vansinne att ens tänka på det. Mycket bättre att ordna ett proffslimmat kar. Det kan gå sönder det med, men risken är grymt mycket mindre till otroligt mycket mindre jobb/kostnad.

                Men visst - du gör som du vill och känner. Nu fick jag iaf ut vad jag tror om projektet. Lycka till!!
                Det verkar i mina "ögon" här, som om du haft dåliga erfarenheter av dina kar byggen, Jag har byggt ett antal kar i olika storlekar och vinklar och aldrig haft mer än ett som spruckit i botten, men det berodde på att han som skulle ha det inte gjorde som jag sa, att ställa det på frigolit eller liggunderlag.. grejen är den att silikon är sjukt starkt om ytorna man limmar är renjorda som det ska, och att man lägger botten i karet och inte ställer rutorna på botten, sen att man har ett gäng tandpetare i mellan så man får lite distans mellan rutorna för silikonet, vill du sedan lägga en snygg fog silikon så maskera med tejp och klipp ut en lagom plastbit att stryka ut silikonet med eller så finns det speciellt framtagna små plastbitar med olika storlekar och modeller på hur lim fogen ska bli i bygghandeln.. dessutom är det viktigt att göra en "sarg" runt på insidan upptill och ett "stag" som går mellan fram och bakruta, jag hade gärna kommit och hjälpt dej men det är lite långt från Jönköping.... visst ska man ha respekt för stora vattenvolymer, men man behöver nog inte vara rädd för dom, en sak till använd minst 12mm tjockt klarglas/ floot glas, sargen räcker med 8-10mm.. och ett stort lycka till och bilder är ett måste om det kommer igång
                Senast redigerad av gonzo44; 26 November 2011, 11:09.
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #23
                  Tvärtom, jag har bra erfarenheter av att limma kar. Inget har gått sönder i limningen eller spruckit av vattentryck. Nu gör jag mestadels små akvarium, och har konstruerat dem med både hängslen och livrem. Kör med 6 mm även till 10-liters, så de håller att släpa ut i badrummet för att göras rent. Enig i att silikon är grymt starkt, normalt sett ger sig ju glaset innan limfogen.

                  Att ge sig på ett 700-liters som första kar ser jag dock fortfarande som mycket riskabelt.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • gonzo44
                    • October 2007
                    • 2770

                    #24
                    [QUOTE=PatrikMalmo;1557881]Tvärtom, jag har bra erfarenheter av att limma kar. Inget har gått sönder i limningen eller spruckit av vattentryck. Nu gör jag mestadels små akvarium, och har konstruerat dem med både hängslen och livrem. Kör med 6 mm även till 10-liters, så de håller att släpa ut i badrummet för att göras rent. Enig i att silikon är grymt starkt, normalt sett ger sig ju glaset innan limfogen.
                    Att ge sig på ett 700-liters som första kar ser jag dock fortfarande som mycket riskabelt.[/QUOTE

                    jag tror dej....Jag håller med dej att det är riskabelt, jag skulle heller inte valt att limma själv om det var mitt första, men med hjälp och instruktioner av glasmästaren han beställer av tror jag han löser det.. själv ska jag bygga ett 860L diamantformat 70cm högt 12mm glas är beställt och väntas på. kommer bygga det på delad botten, tror det kommer bli lite för stora spänningar annars. i mitt fall är det kanske golvet som tar mest stryk ( Trä hus) fäster bänken i väggen baktill så jag tror mesta tyngden vilar där i och med att det står i ett hörn, men lite nervöst är det när jag tänker på att jag måste fylla det på plats första gången.. killen i tråden här va inne på att bygga i playwood och en framruta, vad tror du om det?
                    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #25
                      Klart det går att lösa och få ihop något, men jag hade aldrig limmat en verkligt stor burk för egen del om tanken är att det ska stå i vardagsrummet. Nu har jag lokal så en liten läcka gör inget här, men på ett parkettgolv kan det räcka med 10 liter vatten för att det ska bli rätt dyrt...

                      Känner två som har gjort stora burkar i marinplywood och limmat enbart frontrutan. Mycket jobb och noga med primern till insidan. Svårt att skrapa alger också. Men visst, kan funka utmärkt. Var rätt vanligt med träakvarium förr, numera är det sällsynt.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        #26
                        Ursprungligen postat av idalyckholm
                        Tack för alla era svar!!!
                        Kanske tänker om då..väntar tills vi flyttar till hus..och bygger på plats..kanske inte helt i glas..får se. Men som sagt vill ha större!! Å är det säkert att frakta ett stort kar ca 250 mil i släp?? Tror inte det..får väl börja provbygga får väl sälja av lite när jag testat Klarar mig ett tag med det jag har men vill ju att mina plecos ska växa sig stoooora så jag måste ha större!

                        Är ju även väldigt sugen på Koi damm..blir oxå ett projekt!! Men det blir till sommaren när vi flyttat till hus
                        Närmaste djuraffär kan ta hem ett relativt stort kar på beställning. Om ni inte har någon i malmfälten så kan du ju åka ner tll Luleå och hämta. Det blir inte några 250 mil eller hur? Det finns ingen ekonomi i att limma själv. Som övriga inlägg påpekar så är det svårt att få det snyggt och säkert.

                        Kommentar

                        • idalyckholm
                          • September 2011
                          • 35

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Negativ och negativ - jag vill hålla dig från en vattenläcka av Guds nåde, samt värna om ev. invånare i burken som går sönder. Jag drog på med lite skarpare eftersom det ÄR svårt att limma större burkar. Dyrt dessutom.

                          Återigen, att ta ett släp och dra söderut lönar sig förmodligen, även om soppan går på 3500. Vad går en rejäl vattenläcka på? Plus jobbet att få ihop burken? Att transportera en stor burk på släp hade jag inte varit det minsta orolig för, om den stod på ett bra lager frigolit och man inte körde race hem. Helt lugnt, som jag ser det. Alternativt kollar du om någon relativt lokal butik kan få hem ett stort kar. Jepp, kostar en del, men värdera det mot allt annat.

                          Sedan är en del av grejen också att om jag hade varit positiv så hade du kanske kört vidare med projektet. Det vill jag faktiskt inte, tror fortfarande det är vansinne att ens tänka på det. Mycket bättre att ordna ett proffslimmat kar. Det kan gå sönder det med, men risken är grymt mycket mindre till otroligt mycket mindre jobb/kostnad.

                          Men visst - du gör som du vill och känner. Nu fick jag iaf ut vad jag tror om projektet. Lycka till!!
                          Förstår vas du menar Ska nog vänta ett tag klara mig med det jag har så länge.. Mycet att fundera på!!
                          Tack!

                          Kommentar

                          • idalyckholm
                            • September 2011
                            • 35

                            #28
                            Ursprungligen postat av gonzo44
                            Det verkar i mina "ögon" här, som om du haft dåliga erfarenheter av dina kar byggen, Jag har byggt ett antal kar i olika storlekar och vinklar och aldrig haft mer än ett som spruckit i botten, men det berodde på att han som skulle ha det inte gjorde som jag sa, att ställa det på frigolit eller liggunderlag.. grejen är den att silikon är sjukt starkt om ytorna man limmar är renjorda som det ska, och att man lägger botten i karet och inte ställer rutorna på botten, sen att man har ett gäng tandpetare i mellan så man får lite distans mellan rutorna för silikonet, vill du sedan lägga en snygg fog silikon så maskera med tejp och klipp ut en lagom plastbit att stryka ut silikonet med eller så finns det speciellt framtagna små plastbitar med olika storlekar och modeller på hur lim fogen ska bli i bygghandeln.. dessutom är det viktigt att göra en "sarg" runt på insidan upptill och ett "stag" som går mellan fram och bakruta, jag hade gärna kommit och hjälpt dej men det är lite långt från Jönköping.... visst ska man ha respekt för stora vattenvolymer, men man behöver nog inte vara rädd för dom, en sak till använd minst 12mm tjockt klarglas/ floot glas, sargen räcker med 8-10mm.. och ett stort lycka till och bilder är ett måste om det kommer igång
                            Tack!! Blir såsmåningom ..måste iaf vänta ett tag..Bilder blir det såklart!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...