Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    Ja som gonzo44 redan skrivit så har vi nu flyttat kuben o detta långa karet. Enda sen vi bestämde oss för att flytta så har just flytten av detta långa kar upptagit nästan hela av min tankeverksamhet. Grubblat hur o om det ska gå över huvud taget.
    Men goda vänner härifrån zoopet samt svärfar hjälpte till. Och allt gick förvånansvärt smidigt. Även om det var tungt o lite knivigt att komma ner för 4 trappor o sen frakta genom stan o sen in i nya lyan.

    Men sugproppshantag är verkligen att rekommendera!

    Lite bilder
    Bifogade filer

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      så tack så hemskt mycket för hjälpen gonzo44, devion, Mr J.E och svärfar!

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Å äntligen kan vi få se lite framfart i det här projektet (för du hade väl en flickvän som kan fixa resten av lägenheten nu när vi har fått vänta så länge).
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          Ursprungligen postat av KristianE
          Å äntligen kan vi få se lite framfart i det här projektet (för du hade väl en flickvän som kan fixa resten av lägenheten nu när vi har fått vänta så länge).
          haha a dock är hon gravid o en ganska jobbig graviditet i samband med diabetes så hon gör inte så många knop rent fysiskt. men nu SKA det här karet igång! det har gått ca 4-5 månader över tiden än så länge. INTE okej!

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            en god vän till mig mådde illa å spydde å va helt kass varje dag under HELA graviditeten i 9 månader!
            nu väntas barn nr 2 och det är samma sak denna gång med, än så länge....
            så har tjejen din bara hälften av den skiten kompisen hade när hon va gravid så ska hon ändå va rätt nöjd tro mig. fy fasen va hon mådde skit.

            ja får allafall önska lycka till å hoppas på att allt går väl å ni ser ljusglimtarna som väntar er om några månader
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • Karl Holm
              • November 2011
              • 223

              Nja, MrH, det skulle jag inte vilja hålla med om. Att må dåligt och spy i nio månader kan man i sammanhanget ta om man jämför med den destruktiva press man har på sig att hålla blodsockret på en god nivå varje timme, dag som natt, dygnet runt i nio månader. Sticker blodsockret upp ökar risken för komplikationer med barnets utveckling, och likaså om blodsockret dippar för mycket. Stressen gör det inte enklare heller, då det frigör adrenalin som höjer blodsockret. Min sambo, som har diabetes, får ångest så fort hon tänker på sina framtida graviditeter, och hon utbildar sig ändå till sjuksyster.

              Hannes! Hoppas tösen din med bihang mår bra. Nu väntar vi bara ivrigt på att du ska hinna göra lite framsteg med karet mellan alla turer med flyttlådor, babyböcker och blodsockermätare.

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                aa missade diabetes biten, jo de förstårs. de är fasen inte å leka med.

                får hålla alla tummar å våra djurs fenor att allt går bra
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  Ursprungligen postat av Karl Holm
                  Nja, MrH, det skulle jag inte vilja hålla med om. Att må dåligt och spy i nio månader kan man i sammanhanget ta om man jämför med den destruktiva press man har på sig att hålla blodsockret på en god nivå varje timme, dag som natt, dygnet runt i nio månader. Sticker blodsockret upp ökar risken för komplikationer med barnets utveckling, och likaså om blodsockret dippar för mycket. Stressen gör det inte enklare heller, då det frigör adrenalin som höjer blodsockret. Min sambo, som har diabetes, får ångest så fort hon tänker på sina framtida graviditeter, och hon utbildar sig ändå till sjuksyster.

                  Hannes! Hoppas tösen din med bihang mår bra. Nu väntar vi bara ivrigt på att du ska hinna göra lite framsteg med karet mellan alla turer med flyttlådor, babyböcker och blodsockermätare.
                  Du har helt rätt. Det är en hel del att ha koll på o samtidigt inte få ångest eller stress när blodsockret leker jojo osv. Har varit en del akuta sjukhusbesök i början. Dock inte pga diabetesen. Men ja många nätter måste vi sätta larm vid 3 ungefär bara för att kolla blodsockret. När jag träffade zandra kollade hon blodsockret kanske 1 gång i veckan. Hon kände själv av om hon låg högt eller lågt. Nu kollar vi ungefär 15 gånger om dagen. Stick i fingret varje gång så fingertopparna börjar bli lite slitna nu. O många gånger får jag gå upp o hämta nått att äta till henne för hon ligger lågt. O mår hon då illa så är det ju inte så kul att tvinga i sig yoghurt eller nån annan mat, men måste för att få upp blodsockret.

                  Men just nu går det rätt bra. Vecka 20 idag. Så halvvägs nu.
                  Senast redigerad av hannesc; 04 August 2012, 01:23.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    män som du ska ha en guldstjärna i kanten på sitt pass
                    kämpa på nu ungdomar! snart har ni ett frisimmande yngel där hemma
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      LCHF Hannes! http://www.kostdoktorn.se/diabetes/
                      Vet flera som slipper insulin och dess biverkningar. Vi är så indoktrinerade med förlegade sanningar...

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        Det finns egentligen ganska få sanningar om graviditeter på människor.

                        En av de få så är helt 100% sant är:

                        Det blir inte som man hade tänkt sig.

                        Den andre som oxå är 100% sann är:

                        Ingen graviditet är likadan som den andra.


                        Ett par olika sorters graviditeter kan jag ta mig tid till att berätta.

                        När frugan blev på det viset med första kotten så började hon spy i vecka 03.
                        Sedan fortsatte hon att spy fram tills morgonen innan hon blev igångsatt.
                        I vecka 16 spydde hon blod. Hennes matstrupe var helt uppfrätt av magsyran.
                        Hon blev då inlagd under några dagar. Fick nått som tryckte ner det värsta, så
                        hon bara spydde på förmiddagarna. Lunch och liten middag fick hon behålla.
                        Hon vägde sig när hon var på första kollen, samt när hon blev inlagd sista gången.
                        Vågen visade 12 kilo mindre....och då väger kotte+vatten+moderkaka ca 10 kg....
                        Men ut kom han...en då välskapt grabb på 51 cm och 3915 gram.
                        Jag säger välskapt då. För jag är inte så säker längre så här 8 år senare.
                        Tycker att han mest utvecklas till ett monster som tjabbar emot sin far hela tiden....

                        Min polares syster fick en kosntig version av havandeskapsförgiftning. Hon samlade
                        på sig allt vatten hon drack. Vägde kanske 50 kilo innan grav. Vägde 125 när kotten
                        kom ut. Såg ut som en blobb (hon, inte kotten). 5 veckor senare såg man knappt nått på henne......

                        Syrran min har haft tre gravs, hon har inte kännt av ett skapandes dugg på någon
                        av dom. Jobbade och stod i ända fram tills första värken kom. Förlossningar som
                        var över på 3 timmar.....



                        Jag har med jämna mellanrum postat ett och annat inlägg om den ibland urusla
                        svenska sjukvården som har drabbat nära och kära.

                        Men jag måste nog vara såpass ärlig och säga att när det gäller vård av väntande
                        mödrar och små barn så är jag imponerad. Det tas med största allvar när man står
                        där i dörren med antingen svårt medtagen 34 åring som spyr, eller när man kommer
                        till akuten klockan 03,45 med en grabb som inte kan andas.

                        I alla fall har vi fått den vård vi behöver, och lite till.

                        Ofta har vi fått mer eller mindre utskällningar för att vi kör in för sent.

                        Jag är ganska övertygad om att sjukvården idag förstår om man är övernojjig
                        för sin fruga/man/partner/barn, och kommer in eg gång för mycket än en gång
                        för lite.

                        Så var inte alltför modiga....


                        Sist om detta.

                        Det är extremt sällan, ungefär lika ofta som man får spontanlek på akta altums,
                        att det går snett.



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          Men just nu går det rätt bra. Vecka 20 idag. Så halvvägs nu.

                          snart home safe då ju.

                          om jag minns rätt så sägs dom vara helt färdiga i vecka 32, resten av tiden är
                          enbart tillväxt.

                          svägerskans kotte ploppade akut ut vecka 28. 830 gram.
                          Idag 9 år senare är hon en otrevligt pigg och alert tjej, syns inget alls.

                          själv är jag född 3 dagar för tidigt, det märks klart och tydligt säger frugan
                          när jag står med ena handen i elskåpet och andra handen under vattenkranen.....



                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Ursprungligen postat av Triumph
                            LCHF Hannes! http://www.kostdoktorn.se/diabetes/
                            Vet flera som slipper insulin och dess biverkningar. Vi är så indoktrinerade med förlegade sanningar...
                            Jo vi vet. Zandra slipper dock inte insulin. Haft diabetes sen hon var 4 år.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ursprungligen postat av Kensa
                              Det finns egentligen ganska få sanningar om graviditeter på människor.

                              En av de få så är helt 100% sant är:

                              Det blir inte som man hade tänkt sig.

                              Den andre som oxå är 100% sann är:

                              Ingen graviditet är likadan som den andra.


                              Ett par olika sorters graviditeter kan jag ta mig tid till att berätta.

                              När frugan blev på det viset med första kotten så började hon spy i vecka 03.
                              Sedan fortsatte hon att spy fram tills morgonen innan hon blev igångsatt.
                              I vecka 16 spydde hon blod. Hennes matstrupe var helt uppfrätt av magsyran.
                              Hon blev då inlagd under några dagar. Fick nått som tryckte ner det värsta, så
                              hon bara spydde på förmiddagarna. Lunch och liten middag fick hon behålla.
                              Hon vägde sig när hon var på första kollen, samt när hon blev inlagd sista gången.
                              Vågen visade 12 kilo mindre....och då väger kotte+vatten+moderkaka ca 10 kg....
                              Men ut kom han...en då välskapt grabb på 51 cm och 3915 gram.
                              Jag säger välskapt då. För jag är inte så säker längre så här 8 år senare.
                              Tycker att han mest utvecklas till ett monster som tjabbar emot sin far hela tiden....

                              Min polares syster fick en kosntig version av havandeskapsförgiftning. Hon samlade
                              på sig allt vatten hon drack. Vägde kanske 50 kilo innan grav. Vägde 125 när kotten
                              kom ut. Såg ut som en blobb (hon, inte kotten). 5 veckor senare såg man knappt nått på henne......

                              Syrran min har haft tre gravs, hon har inte kännt av ett skapandes dugg på någon
                              av dom. Jobbade och stod i ända fram tills första värken kom. Förlossningar som
                              var över på 3 timmar.....



                              Jag har med jämna mellanrum postat ett och annat inlägg om den ibland urusla
                              svenska sjukvården som har drabbat nära och kära.

                              Men jag måste nog vara såpass ärlig och säga att när det gäller vård av väntande
                              mödrar och små barn så är jag imponerad. Det tas med största allvar när man står
                              där i dörren med antingen svårt medtagen 34 åring som spyr, eller när man kommer
                              till akuten klockan 03,45 med en grabb som inte kan andas.

                              I alla fall har vi fått den vård vi behöver, och lite till.

                              Ofta har vi fått mer eller mindre utskällningar för att vi kör in för sent.

                              Jag är ganska övertygad om att sjukvården idag förstår om man är övernojjig
                              för sin fruga/man/partner/barn, och kommer in eg gång för mycket än en gång
                              för lite.

                              Så var inte alltför modiga....


                              Sist om detta.

                              Det är extremt sällan, ungefär lika ofta som man får spontanlek på akta altums,
                              att det går snett.



                              .
                              Tack för lugnade ord kensa. :-) ibland tror man att man har den värsta graviditeten i historien. Då behöver man höra att folk haft det minst lika jobbigt och värre. Då blir det lättare. :-)

                              Så tack så mycket :-) o hälsa fru kensa.

                              Fan ibland undra man ju om människan är skapad för att reproducera sig så här. Är ju inte precis trevligt o enkelt. Inte för att jag nånsin trott det. Men man kunde ju hoppas att evolution kunde gjort det lite lättare. Men o andra sidan så är det ju för vissa så som du skriver, inga problem alls o förlossningen över på nån timme eller så.


                              Ursprungligen postat av Kensa
                              snart home safe då ju.

                              om jag minns rätt så sägs dom vara helt färdiga i vecka 32, resten av tiden är
                              enbart tillväxt.

                              svägerskans kotte ploppade akut ut vecka 28. 830 gram.
                              Idag 9 år senare är hon en otrevligt pigg och alert tjej, syns inget alls.

                              själv är jag född 3 dagar för tidigt, det märks klart och tydligt säger frugan
                              när jag står med ena handen i elskåpet och andra handen under vattenkranen.....



                              .

                              Kommentar

                              • Mathias Nilsson
                                • July 2011
                                • 6552

                                Det är resan som börjar byggandet på ett livslångt band Hannes.

                                Det suger just nu, det vet jag. Vi karlar kan ju inte göra så mycket mer än att lindra det värsta vilket kan vara ack så frustrerande.

                                Se nu till att sköta om varandra så kommer det här bli skitbra, det här är något av den bästa tiden som finns i livet. Allt det jobbiga försvinner på 1 sekund när väl barnet har landat.


                                Snart skall det planeras för barnvagnar, bilbarnstolar, sängar, kuddar, nappar och allt annat roligt. Då litar jag på att du hör av dig
                                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                                Kommentar

                                Arbetssätt...