Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    nemen filterkuber ska jag ha. kommer trä dom på fiskelina så det går lätt att ta upp. men nätet ska jag ha till biobollar. o jag vill absolut inte ha filtret synligt. usch usch nej nej ajja bajja i mina kar.

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      kan glädja dej med att jag glömde trä fiskelina till mina filterkuber, jag hoppas på att inte behöva röra dom på ett par år
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Ge mig en asbra förklaring på följande fundering:

        Vad gör biobollarna som filtermattan inte gör? Då tänker jag såhär:

        Första lagret vid insuget lär ju funka som mekanisk rengöring och dra på sig all skit. Resten av mediet borde ju då bli biologiskt?

        Vilket osökt för mig in på en uträckning som gör gällande att ytan media blir lika stor i båda fallen?

        Frågan är väl mer typ rakt ut denna:

        Vad vill du att biobollarna ska göra som inte mattan redan gör?

        Edit: med den begränsade mängden biobollar gör det nog varken till eller från, hittade en tråd där Kensa är i uppbyggnadsfasen av ett 200-ish-akvarie där detta diskuteras. Summan av kardemumman blev att det inte gör någon nytta i ett vanligt akvarium, om mediets litervolym understiger 1-3 liter. Den blå mattan bedöms som fullt tillräcklig.


        Bara en ()


        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 April 2012, 23:41.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          [QUOTE]
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Ge mig en asbra förklaring på följande fundering:

          Vad gör biobollarna som filtermattan inte gör? Då tänker jag såhär:

          Första lagret vid insuget lär ju funka som mekanisk rengöring och dra på sig all skit. Resten av mediet borde ju då bli biologiskt?

          Vilket osökt för mig in på en uträckning som gör gällande att ytan media blir lika stor i båda fallen?

          Frågan är väl mer typ rakt ut denna:

          Vad vill du att biobollarna ska göra som inte mattan redan gör?
          jag tror kanske att dte kan vara såhär; biobollarna tar inte upp lika mycket skit rent mekaniskt utan är framförallt till för biologist filtrering. har man då ett rent mekaniskt filter innan biobollarna behöver man aldrig röra det biologiska filtret...(?)

          Edit: med den begränsade mängden biobollar gör det nog varken till eller från, hittade en tråd där Kensa är i uppbyggnadsfasen av ett 200-ish-akvarie där detta diskuteras. Summan av kardemumman blev att det inte gör någon nytta i ett vanligt akvarium, om mediets litervolym understiger 1-3 liter. Den blå mattan bedöms som fullt tillräcklig.


          Bara en ()


          säg det till dom som gör clownhotellen. i dte paketet får man med, hör och häpna, hela 5(!) biobollar


          förövrigt så får du nätet idag hannes så du kan börja testa allt det tjafsats om nu

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Syftet är jag med på. Inga svårigheter. Dock kommer de göra varken till eller från sett till brukandet av blå-matta.

            Genomströmningen i båda medierna är ju en viktig punkt, du kommer inte behöva
            Göra rent
            Mindre trotts bollarna, mattan blir lika skitig ändå
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              det finns kanske olika användningsområden? t.ex, när jag sett på saltvattensfilmer på YT och dom använder sig av ett biologiskt filter i sumpen under akvariet så har dom alltid biobollar. varför vet jag inte.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av freddi36
                det finns kanske olika användningsområden? t.ex, när jag sett på saltvattensfilmer på YT och dom använder sig av ett biologiskt filter i sumpen under akvariet så har dom alltid biobollar. varför vet jag inte.
                Det är klart, man måste ju bara räkna ut vad man har dem till. Biobollar till ytterfilter är ju ofta små och fina, vattnet kan strömma över dem fint vilket ökar den biologiska ytan. Filtreringen här borde logiskt funka minst lika bra med enbart matta, gärna fin sådan men det är tråkigt.

                Så, rätt biobollar brukade på rätt sätt i ett filtersystem där de funkar är ju asbra, i Hannes fall är ytan lite liten och mängden media är begränsad.

                Så tänker jag
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  Säger absolut inte att det inte kommer funka, säger att enbart matta kommer funka lika bra

                  Klart bollar ska brukas om han har dem, ingen lider av att prova.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    jag kan nog tycka att en lösning med ett "förfilter" av matta och sedan bollar är att föredra för hannesc.

                    anledning till detta är att normalt sett så strömmar vatten lite bättre genom bollar än mattor.

                    mattor kan ibland sätta igen sig i kanterna, och då får du trögt med vatten genom mitten på mattan.

                    om det går trögt med vattnet, så är risken ganska stor att han torrkör pumpen.



                    har bestämt för mig att Kjells nanokar på 3000 liter kör med denna princip.

                    dvs förfilter av matta, och sedan små små bollar i ytterfilterna, och jag läste att han faktiskt
                    inte behövde rengöra bollarna alls.

                    och man får väl hoppas att Kjelleboy har lite koll på vattenvärden......dvs det fungerar bra
                    som bioligisk rening med enbart bollar om man har ett förfilter som tar böset.....



                    .
                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Japp, han har inte gjort rent dem på flera år heller.

                      Det är inte samma filtreringsprincip dock


                      Edit:

                      Det borde i och för sig bli mindre rengöring med bollarna = Win.

                      Sen att pumpens drift säkras får ju också ses som ett +

                      Det blir bra i båda fallen
                      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 April 2012, 09:27.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        här har det diskuterats ser jag

                        ja asså jag vet egentligen inte vad som skulle vara bättre med biobollar än filtermatta. går nog mest efter tanken att om jag får in lite olika filtermedium så kan det ju inte skada. varje filtermodul kommer ligga på ungefär 13 L så jag kommer ha cirka 1-2 liter biobollar tänkte jag. eller kanske mer. beror lite på hur jag utformar insug o själva modulen i sig.

                        kanske kommer slänga i lite vadd längst in med. vi får se.

                        men som kensa säger med. det finns ju en risk att man råkar köra pumpen torr efter ett tag. här märkt tendens till det på DM där vi har sumpar till akvariepelarena. o där är filtermatta som är liksom klippt för att passa i ett fack. o när den kloggar igen så kör pumpen torr typ.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          jag har märkt samma sak med vadd. jag kör med en filterhörna i mitt 60liters där jag först har lite filtermatta som förfilter sen enbart filtervadd. filterhörnan är ganska stor till det lilla karet, därför kan jag köra med så mycket vadd. men nu när jag bytt till en lite starkare pump (aquariumsystems microjet) så blir det en nivåskillnad på flera cm även om vadden och mattan är ren.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            ja precis. o jag är lite rädd för det. inte att det kanske blir en nivåskillnad men att nrä det väl kloggar igen så kan pumpen gå torr. o det vill vi ju inte.

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              har det hänt något mer?

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                Har inte varit hemma i helgen så jag fick ditt nät idag :-) kanongrejj! Har du ett till?
                                Haha.

                                Har karvat lite till idag. Första modulen börjar bli klar. Så jävla jävla jävla jobbigt att göra dom. Använder en rasp för att få till formen. Denna frigoliten är mycket hårdare än den till slimlines så det är ett jävla jobb att gå till. Limmade den andra idag med.

                                Såhär kommer det se ut. Sen kommer jag kapa till slimlines där uppe o sen göra ett lock till modulen.

                                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                                Bifogade filer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...