Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ABSOLUT-71
    • January 2012
    • 81

    Jag har haft samma bekymmer.
    Att vilja fånga en fisk och det är nästan stört omöjligt.

    Nackdelen är ju också att man stressar upp dom andra fiskarna helt i onödan.

    Så jag har funderat flera gånger på att göra någon typ av fälla.
    Någonting man sätter ner i akvariet och lockar in fisken i med någon typ av mat.

    Ett exempel som jag har funderat på är en plexiglaslåda med en justerbar ingång uppe på lådan.
    Fisken känner lukten av mat och försöker hitta ingången.
    Tillslut så kommer den hitta ingången och simma in.
    När den sen är där inne så kommer det bli mycket svårt att hitta ut igen,
    eftersom lådan är transparant och fisken ser igenom lådan.
    Utgången blir då mycket svår att hitta.
    Skulle flera fiskar som är mycket troligt simma in i lådan innan den rätta så är dom ju bara att släppa tillbaka igen.

    Har även funderat på bygga om en håv som man lägger på botten och agnar med någon typ av mat.
    när sen rätt fisk simmar dit och äter så drar man i en fiskelina så att fällan åker upp.

    Nackdelen med det är ju att fiskarna är så jäkla reaktions snabba och kan hinna smita ut.

    Så är det någon här på forumet som har gjort någon typ av fälla
    som fungerar så är jag intresserad att se hur den är tillverkad.

    Kommentar

    • firejackan
      • August 2004
      • 616

      Ursprungligen postat av hannesc
      jag har fan 3 stag i detta kar. kommer bli kul att fånga fisk där. men jag får väl göra som jag gör i kuben...fångar inte fisk alls. har inte tagit upp en enda levande fisk därifrån

      eller jo, ett lekpar scalarer. men de simmande mer eller mindre in i håven

      Jag har 4.. fiskade upp alla fiskar jag fick med akvariumet, överdriver inte om jag säger att snittet låg på 15 min/fisk

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        Ursprungligen postat av ABSOLUT-71
        Jag har haft samma bekymmer.
        Att vilja fånga en fisk och det är nästan stört omöjligt.

        Nackdelen är ju också att man stressar upp dom andra fiskarna helt i onödan.

        Så jag har funderat flera gånger på att göra någon typ av fälla.
        Någonting man sätter ner i akvariet och lockar in fisken i med någon typ av mat.

        Ett exempel som jag har funderat på är en plexiglaslåda med en justerbar ingång uppe på lådan.
        Fisken känner lukten av mat och försöker hitta ingången.
        Tillslut så kommer den hitta ingången och simma in.
        När den sen är där inne så kommer det bli mycket svårt att hitta ut igen,
        eftersom lådan är transparant och fisken ser igenom lådan.
        Utgången blir då mycket svår att hitta.
        Skulle flera fiskar som är mycket troligt simma in i lådan innan den rätta så är dom ju bara att släppa tillbaka igen.

        Har även funderat på bygga om en håv som man lägger på botten och agnar med någon typ av mat.
        när sen rätt fisk simmar dit och äter så drar man i en fiskelina så att fällan åker upp.

        Nackdelen med det är ju att fiskarna är så jäkla reaktions snabba och kan hinna smita ut.

        Så är det någon här på forumet som har gjort någon typ av fälla
        som fungerar så är jag intresserad att se hur den är tillverkad.
        beror ju på hur stora fiskar du har men vet att det finns nån som tog en 2L petflaska. kapade av toppen ( där flaskan har som störst diameter) o sen vänt på den avkapade delen o satt in den i resten av flaskan. blir som en kräft-bur typ. la mat inne i flaskan såklart. fisken hittar in lätt men svårare att hitta ut

        Kommentar

        • ABSOLUT-71
          • January 2012
          • 81

          Dom malar som har sina favorit grottor är ju lätta att flytta.
          Bara köra ner armen i akvariet och sätta nått finger över öppningen på grottan och sen lyfta upp den.
          Så har man jug jort många gånger.
          Men tyvär så är det så många som hellre gömmer sig under en rot än i en grotta.

          Kommentar

          • ABSOLUT-71
            • January 2012
            • 81

            Ursprungligen postat av hannesc
            beror ju på hur stora fiskar du har men vet att det finns nån som tog en 2L petflaska. kapade av toppen ( där flaskan har som störst diameter) o sen vänt på den avkapade delen o satt in den i resten av flaskan. blir som en kräft-bur typ. la mat inne i flaskan såklart. fisken hittar in lätt men svårare att hitta ut
            Jo men det är ju något sånt man skulle behöva men i större skala.

            Kommentar

            • firejackan
              • August 2004
              • 616

              Ursprungligen postat av ABSOLUT-71
              Dom malar som har sina favorit grottor är ju lätta att flytta.
              Bara köra ner armen i akvariet och sätta nått finger över öppningen på grottan och sen lyfta upp den.
              Så har man jug jort många gånger.
              Men tyvär så är det så många som hellre gömmer sig under en rot än i en grotta.
              Hur vågar du sätta fingret där? Jag sket nästan på mig när jag råkade nudda min gibbi och han satte full fart mot handen och bokstavligen talat flyttade på den...

              Kommentar

              • ABSOLUT-71
                • January 2012
                • 81

                Har även funderat på problemet störst äter först.
                Även snabbast hinner alltid äta mest.
                Någon typ av låda eller bur med flera mindre ingångs hål så att man kan mata dom mindre fiskarna
                utan att dom större kommer och tar det.

                Jag vet inte om ni andra med andra typer av fiskar har det problemet.
                Men när det gäller dom flesta malar så jagar dom större bort dom mindre från maten.

                Nu gäller ju inte detta när man ger pellets för då kan man ju sprida ut pelletsen på olika ställen.
                Men när man matar med frukt eller grönsaker och det bara blir ett eller ett fåtal mat ställen.

                Kommentar

                • ABSOLUT-71
                  • January 2012
                  • 81

                  Ursprungligen postat av firejackan
                  Hur vågar du sätta fingret där? Jag sket nästan på mig när jag råkade nudda min gibbi och han satte full fart mot handen och bokstavligen talat flyttade på den...
                  Men vad kan dom göra? sticka, riva, bita vad mer?
                  Inga större problem.

                  För några år sedan så hade jag 2st Glasögonkajmaner (krokodiler) den större var ca 1,5m och den andra var nog cirka 1,1m
                  Och om dom finns kvar idag så ska dom finnas på ett tropichus i Västerås.

                  Sen så var jag hundförare i lumpen och satte ut vakthundar i handgarerna.
                  Har även jobbat på hunddagis.
                  Och på bondgård med kor, tjurar, grisar, höns, får, getter och hästar.

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    Haha, jag tycker det är obehagligt ^^ Sen om jag inte är beredd på det, då jävlar blir jag rädd :P

                    Kommentar

                    • ABSOLUT-71
                      • January 2012
                      • 81

                      Nu ska jag inte sabba Hannesc tråd mer.
                      Sen så brukar Kjell säga till mig för jag skriver fel saker i fel tråd.

                      Och det skulle va trist om man skulle va den första som blir utslängd från forumet.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        äh pladdra på 71an. OffTopic är välkommet i mina trådar

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          lätt värt en fundering.



                          du menar en boxcutter. ne jag har sånna så det är lugnt. o nu vet du ju att jag köpt en rasp idag med.



                          ja jag funderar på att göra nått sånt så att vattnet måste gå i en bana på nått sätt. lite svårt att få till i en böjd modul men det kan gå.


                          ja jag kommer trä kuber på fiskelina iaf. tänkte ha biobollar med men tänkte kanske lägga dom i nån form av nätpåse, typ sånt nät som man man köper klementiner i. nån som har nån bra ide om vart man kan få tag på ett sånt typ av plastnät men ganska stora maskor?

                          kul o få ett ansikte på dig nu med kensa. o du har rätt, du är rätt lik han-vad-han-nu-hette

                          nät från en fiskehåv borde väll fungera utmärkt? finns ju i alla möjliga storlekar å färger å kostar inte många kronor.
                          annars kom ja å tänka på spelkulor, du vet sånna i glas typ, som man kan köpa på leksaksaffärer. dom kulorna ligger ju oftast i nått nät.
                          fast jag tror dock mer på att köpa en billig fiskehåv å sen ta nätet från den.

                          eller nej du, det finns ju nätpåsar man kan köpa som man använder i tvättmaskinen å lägger kläder i. kanske kan va något?
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Håvar har för täta maskor. Kollade på tvättpåsar igår. Känner med att det är för täta maskor. Risken ju att nätet kloggar igen o det vill jag ju inte. Ne jag tänker mig ett nät med typ 5mm maskor typ.

                            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Eller tänkte du på håvar som man använder när man fiskar i en sjö?

                              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                Håvar har för täta maskor. Kollade på tvättpåsar igår. Känner med att det är för täta maskor. Risken ju att nätet kloggar igen o det vill jag ju inte. Ne jag tänker mig ett nät med typ 5mm maskor typ.

                                Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                                öö menar du inet tvärtom angåend fiskehåv? dom har ju ganska stora maskor. typ 1cm ju. eller va tänker du på för håvar?
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...