Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    jadåså. kööööp!

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      men om du flyttar ut bakgrunds slimen typ 4-5cm från bakkant så kan du ju fylla upp det utrymmet med kuber å sen låte det liksom vara öppet hela vägen ut till hörnen där du har ännu mera filterkuber å pumparna. så sätter du 2 raster i mitten på bakgrunden å sen vid hörnen. då blire ju ett jäkla filter å borde bli bra inflöde med vatten så det inte blir så mycke lägre vid filtren.
      nackdelen är att de stjäl några cm på bredden. men de kan de kanske vara värt?
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        Mja jag vill ju inte stjäla mer på. Djupet... Men kanske kan nöjda de slimlines som är ytterst. Jag får åka hem o fnula på detta. Det är en bra tanke H. Var just hemma hos gonzo44 o han hade lite samma ide.

        Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          du tänker dig nått åt det här hållet? borde ju funka de också. de behövs ju inte många cm om du bara ska fylla med kuber, å dom kan du ju klippa väldigt små också ju. i princip så borde du klara med 3cm på bredaste stället på bakgrunden.
          Klicka på bilden för större version

Namn: bakgrund.JPG
Visningar: 1
Storlek: 11,0 KB
ID: 2139881
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            snyggt bygge!

            om du ska göra något i stil med det MrH visar är det kanske bäst att ha stöttor bakom bakgrunden så att inte trycket böjer frigoliten?
            gör det så mycket om en liten del av ljuset kommer ner i filterhörnan? det kan va bra att ha ifall någon fisk kommer in där som måste fångas eller bara så att du kan se när det börjar bli tid att göra rent

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              Ursprungligen postat av freddi36
              snyggt bygge!

              om du ska göra något i stil med det MrH visar är det kanske bäst att ha stöttor bakom bakgrunden så att inte trycket böjer frigoliten?
              gör det så mycket om en liten del av ljuset kommer ner i filterhörnan? det kan va bra att ha ifall någon fisk kommer in där som måste fångas eller bara så att du kan se när det börjar bli tid att göra rent
              Bra tanke där med stöttor bakom men i o med att det även kommer vatten bakom så blir det inget direkt tryck att prata om annat hade det varit om det inte varit vatten bakom bakgrunden ljus är alltid bra om det inte kommer ner något ljus..... Ficklampa
              ps gillar din regnskog skarpt...
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                Ursprungligen postat av freddi36
                snyggt bygge!

                om du ska göra något i stil med det MrH visar är det kanske bäst att ha stöttor bakom bakgrunden så att inte trycket böjer frigoliten?
                gör det så mycket om en liten del av ljuset kommer ner i filterhörnan? det kan va bra att ha ifall någon fisk kommer in där som måste fångas eller bara så att du kan se när det börjar bli tid att göra rent
                nån stötta kan det nog bli med det blir nog mer för att fästa fast den.

                saken är den att filtermodulerna kommer vara överbyggda med ett "lock" av frigolit.. karet är ju helt öppet så jag vill inte kunna se ner i ett kleggigt filter liksom. så jag kommer bygga "lock" som kommer fästas med tandpetare eller så

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  sneakysteve har startat ett nytt projekt o jag blev fruktansvärt inspirerad av hans bakgrund! så fruktansvärt välgjord!

                  så jag kommer kopiera hans ide med grenarna där.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    har du sett denna tråd? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150869
                    blev också jäkligt bra med rötter i bakgrunden.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      A den här jag sett. Snygg men lite för enfärgad för mig. Men visst snygg :-)

                      Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        Hmm nu blev man ju inte lite sugen på att sätta igång att göra om bakgrunden till mitt 860L
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          Bra tanke där med stöttor bakom men i o med att det även kommer vatten bakom så blir det inget direkt tryck att prata om annat hade det varit om det inte varit vatten bakom bakgrunden ljus är alltid bra om det inte kommer ner något ljus..... Ficklampa
                          ps gillar din regnskog skarpt...
                          såklart, det blir ju inget tryck om dte är vatten på båda sidor.

                          tackar! kika gärna in ibland

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          nån stötta kan det nog bli med det blir nog mer för att fästa fast den.

                          saken är den att filtermodulerna kommer vara överbyggda med ett "lock" av frigolit.. karet är ju helt öppet så jag vill inte kunna se ner i ett kleggigt filter liksom. så jag kommer bygga "lock" som kommer fästas med tandpetare eller så
                          aha. om du inte bara vill lägga locken på modulerna kan du ju göra en liten fals (heter det så?) på modulen som locket passar i

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            Jo det är en tanke det med :-)


                            Jag behöver lite hjälp här. Vilket tror ni blir bäst? Ur både filtetsynpunkt och estetisk synpunkt. Jag är rädd att vattnet flödar fort genom filtret om filterkammaren är för liten. Det är ju en rätt kraftig pump. Fast o andra sidan så sitter ju denna pumpen på eheims innerfilter med med o den filtermängden/kammaren är ju rätt liten. O tredje sidan måste ju filtermängden vara tillräcklig för karet. (många tankar.)

                            Jag har lite alternativ här. 3 bilder för varje. Första kräver att jag limmar till en bit för att modulen ska nå baksidan. Det är dock inget problem. Vad säger ni?

                            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Alternativ 2

                              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                jag hade nog kört på nr1. och kankse vinklat ut den på baksidan ännu mera. för att få lite extra volym.

                                så här alltså, dom röda strecken.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1333046750483.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,5 KB
ID: 2139899
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...