Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    putsa på nu hannes det kan gå fortare än du tror
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      Ursprungligen postat av hannesc
      nu kanske det blir lite mer förståeligt att jag inte kunde ha det 60cm djupt.
      .






      nä, det förstår jag faktiskt inte......

      det är enbart en fråga om prioriteringar.

      fasen, byt ut sängen mot en våningsäng från IKEA så hade det löst sig.................






      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        Ojoj, här händer det grejer! Hur hittar du motivationen att hålla igång så många kar? Samtidigt med så hög ambition om man tänker på hur väl skötta de är.

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av hannesc
          mm det kommer nog bli najs detta. bra bit kvar dock. :P

          tycker jag verkligen du ska göra bosse
          Jag har lite andra projekt på gång men har vissa funderingar på en rumsavdelare.
          Iden har kommit från en "race way" damm jag just nu bygger. I den skall odlas alger men tanken för mig till ström akvarium.

          lite bilder. putsat klart första rutan nu. jäkla jobb det där för att få bort precis all silikon.
          Ja och använder man rakblad skär man sig i fingrarna och med starka lösningsmedel blir man knall.

          lite ideer på filtrering. två hörn. en pump i varje ( ja bara en på bilden men den andra ha d.boy just nu )
          Varför inte bottenfilter och sedan något sånt här http://www.pwss.nu/home.php?cat=290 ?
          Jag väntar otåligt på att få leka med några sådana.
          sen lite kladdande på lite inredning. stenrösen samt rötter o grenar. kommer förmodligen inte alls bli så men ändp :P
          Det där fixar du!
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            Ursprungligen postat av gonzo44
            putsa på nu hannes det kan gå fortare än du tror
            har du en julklapp till mig eller?
            Ursprungligen postat av Kensa
            .






            nä, det förstår jag faktiskt inte......

            det är enbart en fråga om prioriteringar.

            fasen, byt ut sängen mot en våningsäng från IKEA så hade det löst sig.................






            .
            pfft never ever våningsäng. måste ju kunna ligga med tösen med. njaaa då bygger jag heller ett kar ÖVER sängen

            Ursprungligen postat av tommy_g
            Ojoj, här händer det grejer! Hur hittar du motivationen att hålla igång så många kar? Samtidigt med så hög ambition om man tänker på hur väl skötta de är.
            oj! tackar för komplimangerna
            tjaa det är väl hybrisen som slår till. man blir sugen på nya scapes o nya fiskar. o att avveckla kar gör ont i min själ :P så då får det bli ett nytt istället :P
            sen är jag en projektmänniska. behöver ha nått o hålla på med liksom. sitter på kontor varje dag så det är skönt att jobba med händerna när man kommer hem

            Ursprungligen postat av bossep
            Jag har lite andra projekt på gång men har vissa funderingar på en rumsavdelare.
            Iden har kommit från en "race way" damm jag just nu bygger. I den skall odlas alger men tanken för mig till ström akvarium.


            Ja och använder man rakblad skär man sig i fingrarna och med starka lösningsmedel blir man knall.

            Varför inte bottenfilter och sedan något sånt här http://www.pwss.nu/home.php?cat=290 ?
            Jag väntar otåligt på att få leka med några sådana.
            Det där fixar du!
            låter najs med rumsavdelaren

            aa huden är lite skårig nu, men det är bara att plåstra om.

            hmm. mja inte så mycket för det. eller ja, tveksam till hur bra det kommer funka med blästersand. o streamers kommer inte in i detta karet. det ska gå lugnt till i detta. jag är orolig att det ska bli för stormigt med de två pumpar jag har nu.

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av hannesc
              hmm. mja inte så mycket för det. eller ja, tveksam till hur bra det kommer funka med blästersand. o streamers kommer inte in i detta karet. det ska gå lugnt till i detta. jag är orolig att det ska bli för stormigt med de två pumpar jag har nu.
              Om du bygger bottenfilter enligt den rättvända principen. DVS blåser ut vattnet genom sanden så funkar det med blästersand. Du har ju massor med bottenyta så fördelar du ut flödet över hela blir det bra. Dessutom slipper du vattenbrus och har du en tyst pump(ar) så blir det käpptyst. Cirkulationspumpen var mer om du får noja av att ytan inte rör sig. Satt och räknade lite på dina volymer och hörn eller gavelfilter. Så borde en bit filtermatta 40+40 funka med i runda slängar 800 l/tim som biologiskt filter.
              Här du 2 sådana pumpar kan du ha den ena att trycka ned vatten i sanden och den andra för cirkulation.
              Då kan du ha samma eller mindre matta eftersom den inte behöver fungera som biologiskt filter utan bara mekaniskt.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                Nu börjar det ju hända grejjer. Du skulle ju kunna skippa all inredning och bara måla i akvariet?

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  denna roten skulle passa som hansken i ditt låååna kar Hannes... http://www.blocket.se/kalmar/Stor_ma....htm?ca=17&w=2
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    jaha å hur vare här då?
                    har kärleken helt segrat över akvariebygget eller?
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      Ursprungligen postat av MrH
                      jaha å hur vare här då?
                      har kärleken helt segrat över akvariebygget eller?
                      faktum är att hans försening beror på mej.. jag har inte fått bottenglasen jag beställde till honom än... men kärlekskrank är han pojken
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        Ursprungligen postat av gonzo44
                        faktum är att hans försening beror på mej.. jag har inte fått bottenglasen jag beställde till honom än... men kärlekskrank är han pojken
                        aha, så de är gonzo som är den skylldige!!! shame on you.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Om du bygger bottenfilter enligt den rättvända principen. DVS blåser ut vattnet genom sanden så funkar det med blästersand. Du har ju massor med bottenyta så fördelar du ut flödet över hela blir det bra. Dessutom slipper du vattenbrus och har du en tyst pump(ar) så blir det käpptyst. Cirkulationspumpen var mer om du får noja av att ytan inte rör sig. Satt och räknade lite på dina volymer och hörn eller gavelfilter. Så borde en bit filtermatta 40+40 funka med i runda slängar 800 l/tim som biologiskt filter.
                          Här du 2 sådana pumpar kan du ha den ena att trycka ned vatten i sanden och den andra för cirkulation.
                          Då kan du ha samma eller mindre matta eftersom den inte behöver fungera som biologiskt filter utan bara mekaniskt.
                          true. intressant ide det där. får ta mig en funderare.

                          Ursprungligen postat av laasesku
                          Nu börjar det ju hända grejjer. Du skulle ju kunna skippa all inredning och bara måla i akvariet?
                          haha. aa,,,fast lite vääl tvådimesnionelt kanske :P
                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          denna roten skulle passa som hansken i ditt låååna kar Hannes... http://www.blocket.se/kalmar/Stor_ma....htm?ca=17&w=2
                          aaa fasen den var fin. kanske ska dra ett mail till han
                          Ursprungligen postat av MrH
                          jaha å hur vare här då?
                          har kärleken helt segrat över akvariebygget eller?


                          Ursprungligen postat av gonzo44
                          faktum är att hans försening beror på mej.. jag har inte fått bottenglasen jag beställde till honom än... men kärlekskrank är han pojken
                          Ursprungligen postat av MrH
                          aha, så de är gonzo som är den skylldige!!! shame on you.
                          haha precis. kärleken har minsann inte segrat över det här utan nu är det gonzos polare som bromsar. kan inte göra mycket mer förrens jag fått bottenglaset o kan limma ihop karet.

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            du kan ju alltid lägga upp bilder på potentiella fiskar som ska infinna sig i baljan
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              har jag ju redan gjort men gör väl det igen då. :P lutar åt dessa.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                aa just de, kom på att de låg ju nån sida bak.

                                najsiga, va heter den på övre bilden?
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...