Hannescs 408L Orinoco-tema
Kollaps
X
-
Projekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
-
HA !!
Jag har hittat den ursprungliga kontaktannonsen som Hannesc postade i ett helt annat forum.
"
Jag är en Akvarienörd som är helt asocial utom när det gäller Akvarium.
Med denna annons söker jag följande:
1 st kvinna
Kravställning på kvinnan:
- Stå ut med alla mina akvarieprojekt i lägenheten
- Acceptera att du alltid kommer lite efter i prion mellan ett yngel och dig.
- Ha en väl utvecklad teknisk förmåga att sköta mina andra akvarium när jag bygger nya.
- Acceptera att största delen av min eventuella fritid tillbringas på DM
- Vid eventuell flytt skall det accepteras att minst 40% av bostadsytan täcks av akvarium
- Alternativt bidra med kontanta medel så att jag kan bygga ett extra hus (akvariestuga)
I övrigt har jag inga som helst krav på din ålder, din sociala förmåga, ditt utseende, din bakgrund,
eventuellt belastningsregister från polisen, eller något annat som gemene man kan uppfattas som
negativt.
I övrigt önskar jag bara att du har en större pickup som kan användas när jag skall transportera hem
fler kar.
Obsavera, det blir enbart hemtransporter, det kommer aldrig någonsin att skickas ut några akvarium.
Jag lever efter principen att en person som har mindre än 12 kar i sovrummet, och minst 54 till i övriga
boendet inte har förstått vad livet går ut på.
Barn ?
Ja, det är klart att mina fiskar har barn, och får det ganska ofta. Vad menar du annars ?
Svar till LEMA (Längtar Efter Mera Akvarium) "Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/Kommentar
-
Det där med filtervolym, eventuellt "köra" torrt bakom raster när det blir lite "bös" i mattorna.
hmmmm...
hade det problemet i ett 150 liters kubkar med inbyggd filterkammare.
det satte igen på 2-3 veckor med hur mycket bös som helst.
trots en filtermassa på kanske 7-8 liter.
fattade inte varför.
min lösning på det var att på intaget till kammaren satt jag en filtermatta, svart så att den inte
syntes bakom roten, vilket då fungerade perfa som "förfilter, sedan höll jag koll vid matning om
det började bli lite lågt vattenstånd i kammaren, efter då 2-3 veckor när det närmade sig
så var det ganska enkelt att lyfta bort det lilla förfiltret, kram ur under kran, och sedan var det
rock 'n roll igen i 2-3 veckor, fungerade bra.
efter ett tag så bytte jag ut alla mattor mot bollar, och då behövde jag inte ha nått förfilter.
tror att filtreringen blev lite sämre med bollarna, men fullt tillräckligt med 7-8 liter till 150 liter vatten.
kanske värt en liten fundering.
.-Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:Kommentar
-
nä tillbaks till allvaret, Jag ska till DM en sväng idag vill du jag ska ta med en sån kniv som jag använder när jag karvar frigolit???Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/Kommentar
-
Det där med filtervolym, eventuellt "köra" torrt bakom raster när det blir lite "bös" i mattorna.
hmmmm...
fattade inte varför.
min lösning på det var att på intaget till kammaren satt jag en filtermatta, svart så att den inte
syntes bakom roten, vilket då fungerade perfa som "förfilter, sedan höll jag koll vid matning om
det började bli lite lågt vattenstånd i kammaren, efter då 2-3 veckor när det närmade sig
så var det ganska enkelt att lyfta bort det lilla förfiltret, kram ur under kran, och sedan var det
efter ett tag så bytte jag ut alla mattor mot bollar, och då behövde jag inte ha nått förfilter.
tror att filtreringen blev lite sämre med bollarna, men fullt tillräckligt med 7-8 liter till 150 liter vatten.
.-
klart i hannes fall kanske det inte funkar att dela av kammaren... till frugans kar har jag gjort på det viset bakom bakgrunderna.Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/Kommentar
-
och då kan man ju göra som jag gjorde med bollarna.
dvs trä en fiskelina genom bollarna (ev. kuber) så om man vill ta upp och rengöra så får man med sig
alla på en gång.
annars är det ett mindre h-e att få upp bollar / kuber ur en kammare.
tro mig....har sällan svurit så mycket som när bollar skulle upp ur ett Juwel 240 originalkammare.......
.Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
-
dvs trä en fiskelina genom bollarna (ev. kuber) så om man vill ta upp och rengöra så får man med sig
alla på en gång.
tro mig....har sällan svurit så mycket som när bollar skulle upp ur ett Juwel 240 originalkammare.......
.
Testa fånga smarta fiskar i ett 720l med mittstag, blir många svordomar då med kan jag lovaKommentar
-
hmmmm...
fattade inte varför.
.-
alla på en gång.
.
kul o få ett ansikte på dig nu med kensa. o du har rätt, du är rätt lik han-vad-han-nu-hetteProjekt:
Kub 350L SA, 170L Malawi, Räkvas, 250L Malawi, 110L Asien kub, 408L Orinoco, Kaffebryggare-nano
Kommentar
-
alla på en gång.
.Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/Kommentar
-
lätt värt en fundering.
du menar en boxcutter. ne jag har sånna så det är lugnt. o nu vet du ju att jag köpt en rasp idag med.
ja jag funderar på att göra nått sånt så att vattnet måste gå i en bana på nått sätt. lite svårt att få till i en böjd modul men det kan gå.
ja jag kommer trä kuber på fiskelina iaf. tänkte ha biobollar med men tänkte kanske lägga dom i nån form av nätpåse, typ sånt nät som man man köper klementiner i. nån som har nån bra ide om vart man kan få tag på ett sånt typ av plastnät men ganska stora maskor?
kul o få ett ansikte på dig nu med kensa. o du har rätt, du är rätt lik han-vad-han-nu-hette
hmmm....nät....
kanske det finns en liten möjlighet att jag kan hjälpa dig.
håller på med en slutprodukt som ibland innehåller en massa väv....
en del av dessa vävar påminner om det du letar efter, dvs förminskade fisknät,
där rutorna, dvs hålen i näten som är rektangulära, kanske 3-5mm på sidan.....
gjorda i polyester, vilket borde vara bra för vatten....
om det är intressant så kan jag kanske få tag i 15-20 kvadratmeter ganska enkelt...
ska jag kolla närmare på måndag gällande hur dom ser ut och ingående matrial ??
.Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
-
fattar inte det där med att vattnet skall gå i en bana......
men det är ju klart....e ju 45.....kan inte begära så mycket av mitt huvve längre........
-
-
hmmm....nät....
kanske det finns en liten möjlighet att jag kan hjälpa dig.
håller på med en slutprodukt som ibland innehåller en massa väv....
en del av dessa vävar påminner om det du letar efter, dvs förminskade fisknät,
där rutorna, dvs hålen i näten som är rektangulära, kanske 3-5mm på sidan.....
gjorda i polyester, vilket borde vara bra för vatten....
om det är intressant så kan jag kanske få tag i 15-20 kvadratmeter ganska enkelt...
ska jag kolla närmare på måndag gällande hur dom ser ut och ingående matrial ??
.Projekt:
Kommentar
-
ne men kolla gonzos tråd med hans frus snäckodlingskar. där går vattnet in i en kammare o sen under en bärriär för att sen rinna över en annan bärriär. ner o sen upp ...typProjekt:
Kommentar
-
eller jo, ett lekpar scalarer. men de simmande mer eller mindre in i håvenProjekt:
Kommentar
Kommentar