Svartvatten. Råd och hjälp.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Svartvatten. Råd och hjälp.

    Jag håller på att bygga om 720 litern till svartvattenbiotop, där scalarena ska vara huvudinvånare hade jag tänkt. akvariumet är i full gång med fisk och inredning, men långt i från klart.

    Jag har några funderingar kring detta. Svartvatten är ju, som de flesta här inne vet, väldigt surt vatten, som väldigt många sydamerikaner trivs utmärkt i ...Och då i synnerhet Scalarer.

    Just nu har jag ett flertal Scalarer i varierande storlek, 6 små Chokladciklider och ett stort stim med kardinaltetror (tänkte fylla på med mer av dem), har även ett Palettciklidpar, som har hängt med sedan tidigare, de vil jag gärna ha kvar, visst kan man det ?? Jag har 4 rätt små ancistrusar och en Piskstjärtsmal, e tänkte jag också behålla.

    Kvar i karet går även "ingångsfiskarna" Praktbarb, Svärdbärare,Sorgmantel, Svart fantom och Zebrafiskar. Dessa får gå kvar tills de trillar av eftersom. Ska inte fylla på med mer av dem. Svärdbärare skulle jag dock evt. kunna tänka mej att ha kvar, om det skulle fungera med mina planer. De är snygga och ger lite färg till akvariumet

    Jag skulle annars vilja ha några dvärgciklider eller liknande, i karet också, men vet inte riktigt vilka som skulle kunna trivas i den typ av vatten jag vill ha, skulle även kunna tänka mej att ha nåt par av en större ciklid, från sydamerika såklart, som är fredlig, och inte tuggar i sej tetrorna ....Finns det sånna ???

    Jag tar tacksamt emot goda råd och tips om hur jag skulle kuna göra för att få det så perfekt som jag vill ha det ...både för min smak och inte minst för fiskarnas välbefinnande
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


Arbetssätt...