Projekt malawiyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    Projekt malawiyngel

    Ja som titeln avslöjar så tänkte starta ett litet hem till blivande malawiyngel. Tanken är att placera en tuggande hona där så hon kan spotta och sen föda upp yngel tills de är stora nog att gå med större fiskar. Det jag funderar på är:

    Storlek på akvariet?
    Hur inreda?
    Hur stort flöde?

    Lev väl!
  • laasesku
    • October 2002
    • 660

    #2
    Noone?

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      jag låter inte mina honor spotta. ofta de käkar upp ynglena då. jag tömmer bara honorna. dvs håller dom i handen o klämmer lätt på käkarnana så munnen öppnas o sen skakar ur ynglena.

      men tja ett 60-100L kar är väl bra som uppföding. inred inte så mycket. svårare att fånga upp ynglena sen. du behöver ju inte ens sand egentligen.

      flödet behöver inte vara överdrivet. men säg 5-6 ggr karets volym kanske?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag tar inte ens ur mina honor längre. de spottar i stora karet o de som överlever ( brukar bli 3-5 st från varje kull) växer till sig bland stenarna o många simmar nu med de stora fiskarna

        Kommentar

        • laasesku
          • October 2002
          • 660

          #5
          Hannes, en räddare i nöden

          Okej får väl bli som ett kar att tömma då. Mina har väl lekt 4ggr med endast 1 överlevare i varje kull typ. Så tänkte förbättra statistiken lite.

          Ett kar på ca 70l skulle passa fint på en liten byrå jag har. Lämpligt med en värmare på 50w?
          Samma föda som vuxna till yngel?

          TY!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6


            70L blir bra

            värmare på 50w kan va okej

            aa samma fast smula sönder en del. gärna lite räkmix etc. matar du med pellets/granulat så lägg dom i blöt ett tag innan.

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              tänk på att om du tömmer honan kolla om ynglen har gulesäcken kvar då behöver du ej mata dom förens den försvunnit, dom äter inte då så det smutsar bara ner karet i onödan, när du ser att säcken börjar försvinna så testmata lite så ser du om dom äter.. Lycka till
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • laasesku
                • October 2002
                • 660

                #8
                Visste inte äns vad gulesäck var men tack man lär sig något nytt

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Är lite sugen på detta http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=645&page=1
                  och bakgrund http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1263&page=1
                  och kanske lite svart sten i på vit kalksand

                  Men lutar mer åt att spana på blocket eller köpa ett paket med allt...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    jag skulle köpt på blocket o sen kanske bara köpt planchen då isåfall

                    Kommentar

                    • laasesku
                      • October 2002
                      • 660

                      #11
                      Ja det blir bäst för ekonomin och det är trots allt bara ett yngelkar

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        #12
                        Ett kar med agassizii, skalarer, koppartetror, vad för bakgrund skulle vara snyggast, en helt svart eller en seaview. Vad tror folket?

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          svart. utan tvekan. alla dagar i veckan.

                          Kommentar

                          • laasesku
                            • October 2002
                            • 660

                            #14
                            Fick tag på 2st akvarium, ett ca 90l och ett ca 40 l för 100 spänn. De var riktigt skitiga (har stått i en källare i ca 10år) men tror att de går o fräscha upp..

                            Håller på med rengöringen nu. Funderar på om det går bra o använda någon typ av rengöringsmedel?? (ingrodd skit typ kalkavlagringar på vissa ställen)

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              för att få bort kalk kan du använda citronsyra eller sånt man rengör kaffebryggare med. sen funkar det med diskmedel o vatten. men spola ur karen ORDENTLIGT efteråt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...