720l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    720l SA

    Tänkte starta en projekt tråd för mitt 720 l akvarium. Inget jätte seriöst men tänkte uppdatera när något roligt händer. Inom sin tid tänker jag även uppgradera mig till goldis så jag kan posta bilder lite lättare. Tanken är att där ska finnas mycket rötter och växter, man ska liksom "leta" efter fiskarna, även lite kokosnötter skall finnas som grottor. Växterna kommer inte vara SA men fiskarna ska enbart vara SA är tanken.

    Fiskbeståndet är tänk att vara :
    4 scalare "red back"
    4 scalare "blue honey"
    4 choklad ciklider
    2-3 grupper utav dvärgciklider
    en grupp corys (julii eller sterbai som det ser ut nu)
    Stor grupp med tetror (spekulerar fortfarande kring vilken art, tips mottages)
    Några ancistrus "super rot" helst

    Ja så är då tankarna än så länge.

    Vill ni veta något, ge tips eller bara säga hej, tveka inte!

    Mvh Jack
    Senast redigerad av firejackan; 31 October 2011, 22:02.
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    #2
    Lägesrapport som det ser ut idag.

    Idag inhandlades 4 st choklad ciklider f1:or, yngel men ändå hyffsad storlek och 9 st bolivianska fjärilar till det otroliga priset utav 260 kr sammanlagt (nöjd är man).
    Så just nu i burken har jag utöver dessa fiskar även 1 vanlig ancistrus, 1 gibbi och 1 black ghost, gibbin och ghosten fick jag till akvariumet och ancistrusen följde med från pappas akvarium när jag snodde hans stora rot.

    Rot läget är väl helt okej, vill ev ha ngn till men då ska det vara "wow faktor" för att jag ska köpa. Även trollhassel skall inhandlas så fort jag hittar det. Kokosnötter skall också inhandlas så fort jag hittar det.

    Växter är på väg (tack plantswap.se) skall komma i veckan, även pmdd skall komma då. Dock får jag ta mig till någon butik och köpa några anubias som ska fästas på en rot.

    Kommentar

    • firejackan
      • August 2004
      • 616

      #3
      Intresset är på topp märker jag ^^

      Nu idag har jag i alla fall fått ner ngra kokosnötter, blir nog bra som grottor till vad som nu vill bo där. Igår fick jag större delen av mina växter och idag fick jag den sista jag köpt för tillfället. Så just nu har jag följande växter

      Ludwigia repens
      Cryptocoryne wentii
      Limnofilia aromatica
      rotala rotundifolia
      Microsorum pteropus
      christmas mossa
      vallisneria spiralis
      ceratopteris thailictroides
      Bacopa caroliana
      Hygrofilia polysperma
      Anubias "afrikanska mix"
      Anubias heterophylla "lanceolata"
      Anubias nana
      Marsilea hirsuta

      Vill bara ha lite javamossa sen har jag växterna jag vill ha för tillfället. Fick även mitt pmdd så blir att köra i det imorgon efter vattenbytet.

      Kommentar

      • pereli

        • March 2005
        • 269

        #4
        Aktivitet i forumet verkar vara låg för närvarande , men det är bara att blogga på.

        Lägg gärna upp några bilder det brukar uppskattas. Alltid kul att få lite inspiration från andra, speciellt när man själv håller på att sätta igång ett nytt kar
        Min fotoblogg

        http://whiteeaglephoto.blogspot.se/

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          biiilder!! vi vill ha biiiiiilder!! det är det som säljer

          Kommentar

          • firejackan
            • August 2004
            • 616

            #6
            Okej, ska se om jag kan ladda upp några bilder. ni får dock nöja er med iphone bilder då det är den bästa kameran jag har i huset (pinsamt). Får se om det kommer upp ikväll eller imorgon, antagligen imorgon.

            Kan även säga att jag förmodligen får ett gäng malaysiska sandsniglar på fredag (enda vattenlevande djuret som inte kommer vara SA) och sen nästa vecka ska jag ev iväg och köpa 4 st ancistrus "super rot".

            Och har kontroll räknat mina bolivianer, det är 11 st... Lite för många för min smak, ska se om jag kan få ihop 2 par sen ska jag nog göra mig av med resten.

            Tackar så mycket för det visade intresset, det sporrar!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag kör bara med mobilbilder. funkar bra.

              Kommentar

              • firejackan
                • August 2004
                • 616

                #8
                http://imageshack.us/photo/my-images/846/img0098kg.jpg/ Helbild
                http://imageshack.us/photo/my-images/403/img0100aj.jpg/ Vänster sida
                http://imageshack.us/photo/my-images/254/img0101za.jpg/ Mitten
                http://imageshack.us/photo/my-images/11/img0102co.jpg/ Höger sida

                Bilderna som jag lovade

                Ikväll blir det vattenbyte och pmdd gödning

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  ser ju najs ut som tusan flickvän med på bilden eller? :P

                  lite frågor :
                  vad kör du med för lysrör?
                  är det en hemmagjord bakgrund?


                  ser gärna massa mer växter o rötter

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    #10
                    Haha, jo hennes ben kom med där xD

                    Faktiskt ingen aning om vilka lysrör som sitter :S De som jag fick till. Blir att köpa nya inom en snar framtid och även försöka få tag i ngn reflektor av ngt slag.
                    Sen är det en hemma gjord bakgrund som jag fick till. Lite halvskabbig på vissa ställen och de kunde antagligen gjort den bättre men jag tycker den passar bra.

                    Angående mer växter och rötter, på dessa bilderna så är inte mina kokosnötter och min hirsuta med. Så i mitten är det inte lika tomt mer.

                    Planen är att ha en hel del trollhassel i den högra delen utav karet.

                    Sen över till en trist del, fick med 2 ytterfilter till karet. Det ena var paj så lämnade in det för att få reda på vad det var. Fick svar idag...
                    Spolen som driver allt är kass, kostar i princip lika mycket att reparera som att köpa ny. Så nästa lön blir det nog iväg och köpa en fluval fx5

                    Kommentar

                    • firejackan
                      • August 2004
                      • 616

                      #11
                      Tillbaka från semester och då lyckades jag äntligen hitta rödprickiga hantel ciklider. Så nu ska de koppas in och sedan återstår att se hur de kommer överrens med mina chokladciklider. Av någon anledning så verkar de tro att akvariumet är deras och de får göra precis som de vill...

                      Akvariumet fick en total rescape igår, lyckades inte få rätt på mina växter så de åkte ur. Alla förutom mina anubias, de vill jag inte slänga utan vill försöka få liv i. Tror mina lysrör är boven i dramat. Men har gått i tankarna nu att endast ha ett fåtal stora växter och köra på bara rötter, massa rötter.

                      Nästa på inköpslistan är en till pump och nya lysrör samt reflektorer. Får se om pengarna räcker till i nästa lön.

                      Kommentar

                      • Aquatic
                        • February 2012
                        • 51

                        #12
                        Det är roligt att läsa hur andra sätter upp sina akvarium, håller själv på med ett 240 l som blir Sydamerikanskt.
                        Tror det kommer bli riktigt bra med nya scapen.
                        Hur är hirsuta, tycker du den är enkel att sköta? Själv kan jag inte hitta den i någon affär ...

                        Ska du köra carbo eller någon annan kolkälla?

                        Kommentar

                        • firejackan
                          • August 2004
                          • 616

                          #13
                          Ursprungligen postat av Aquatic
                          Det är roligt att läsa hur andra sätter upp sina akvarium, håller själv på med ett 240 l som blir Sydamerikanskt.
                          Tror det kommer bli riktigt bra med nya scapen.
                          Hur är hirsuta, tycker du den är enkel att sköta? Själv kan jag inte hitta den i någon affär ...

                          Ska du köra carbo eller någon annan kolkälla?
                          kastade precis ut alla mina växter i princip, fick det inte att funka så samlar styrka för att göra ett försök senare igen

                          Kommentar

                          • olof b
                            • March 2005
                            • 262

                            #14
                            Ursprungligen postat av firejackan
                            kastade precis ut alla mina växter i princip, fick det inte att funka så samlar styrka för att göra ett försök senare igen
                            Växter är det svåraste man kan ha i ett akvarium. Jag föreslår att du gör ett nytt försök med bara enkla och robusta växter lite senare. Ett akvarium med växter som trivs är ju trots allt skitsnyggt!

                            Var lyckades du få tag på de rödprickiga hantlarna?

                            mvh

                            Olof
                            Malmö Lund Cycle Chic:
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • firejackan
                              • August 2004
                              • 616

                              #15
                              Ursprungligen postat av olof b
                              Växter är det svåraste man kan ha i ett akvarium. Jag föreslår att du gör ett nytt försök med bara enkla och robusta växter lite senare. Ett akvarium med växter som trivs är ju trots allt skitsnyggt!

                              Var lyckades du få tag på de rödprickiga hantlarna?

                              mvh

                              Olof

                              Hornbach vid toftanäs hade några st inne. Du kan ringa och be dem ta hem fler om du vill, grossisten har fortfarande inne. 200kr st

                              Kommentar

                              Arbetssätt...