175L SA kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #61
    Ursprungligen postat av Moving Waves
    Överlag tjusigt men jag har lite svårt för det gröna, ser lite ut som artificiell cyano. Kanske hellre något ljusare, typ brungult där? Men det är bara min smak, kör så som du själv gillar det, det är du som ska se karet.
    håller med du, är inte häller riktigt nöjd med det gröna, får se om ja låter det gå över till lite brunare istället.
    tack för input =)
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #62
      Ursprungligen postat av Stefan_olausson
      Har du någon bild eller så där du fått din insperation i från, blir lite lättare att ge kritik då. Som van figurmålare så får jag frågor om hur man skapar liv i det man målar. Mitt råd är lager, på lager. Många tunna lager ger mer livfullt utsende. Sedan så tänk på att träd sällan är helt bruna, finns både vitt, svart, ljusbrunt osv osv. Tycker du har gjort ett bra jobb än så länge men med lite fin fixande så blir den helt perfekt!
      nja har gjort det helt ur huvet så att säga.
      mjo, ska lägga i lite svart å vit å lite mera brunt i stammen, sen måste ja göra nått åt den gröna.. inte alls nöjd med den färgen.. kanske försöka få den lite mera mot mossgrön...
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        #63
        Har också svårt för det gröna, skulle nog kört som sagt innan något brunt (naturligt).
        eller lite ljusare mer naturellt http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1257&page=1

        Tycker förövrigt att du har gjort ett grymt jobb

        Kommentar

        • Stefan_olausson
          • August 2011
          • 97

          #64
          Kaki grönt bör vara ganska likt mossa och alger, om du skall lacka bakgrunden så kan modelfärg vara värt att titta på. Sedan så hade jag nog hittat en bra bild och efterliknat en när det kommer till färgval, svårt att härma naturen på frihand. Jag brukar använda en riktigt mörk grund för att sedan arbeta mig utåt för att sedan avsluta med ljusbrunt eller vitt längst ut på "spetsarna" på saker som barkkanter osv. Men sedan så tar det dock det evigheter om man är överpetig så frågan är ju hur mycket du vill jobba på det. Sedan så kommer växter osv komma i vägen och stjäla fokus i karet så frågan är om du vill att bakgrunden skall ta av det fokuset eller inte?

          Kommentar

          • MrH
            • October 2010
            • 2825

            #65
            Ursprungligen postat av Luddson
            Har också svårt för det gröna, skulle nog kört som sagt innan något brunt (naturligt).
            eller lite ljusare mer naturellt http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1257&page=1

            Tycker förövrigt att du har gjort ett grymt jobb
            tack för creed å tipps =D
            MrH ---> 175L SA kub

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #66
              Ursprungligen postat av Stefan_olausson
              Kaki grönt bör vara ganska likt mossa och alger, om du skall lacka bakgrunden så kan modelfärg vara värt att titta på. Sedan så hade jag nog hittat en bra bild och efterliknat en när det kommer till färgval, svårt att härma naturen på frihand. Jag brukar använda en riktigt mörk grund för att sedan arbeta mig utåt för att sedan avsluta med ljusbrunt eller vitt längst ut på "spetsarna" på saker som barkkanter osv. Men sedan så tar det dock det evigheter om man är överpetig så frågan är ju hur mycket du vill jobba på det. Sedan så kommer växter osv komma i vägen och stjäla fokus i karet så frågan är om du vill att bakgrunden skall ta av det fokuset eller inte?
              ska lacka me epotex är det tänkt.

              nja, alltså ja tänker inte lägga ner hela själ i detta med färgen men lite bättre vill jag få till det =)
              och mycke fokus kommer väl kanske å hamna på bakgrunden men de mesta ska väl ligga på fiskarna.
              ska mixtra med lite färger i morron å se om ja inte kan få till det lite bättre.

              ljusare brunt och mer mossigt grön.. typ...
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #67
                hmm snart dax å börja planera fisk kanske...

                skalarer deffinitivt i ett sånt här högt kar, men vad ska man ha längs botten? funderar på nån apisto sort, kankse kakadua. skulle de funka ihop?
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #68
                  ne så här fick det bli, la på lite ljus brun över hela bakgrunden för att stärka det bruna som fanns och för att tona ner den gröna färgen. så nu nöjer jag mig, fortsätter ja pilla mer så kommer ja antagligen å sabba en ganska ok layout.
                  så nu återstår att lacka och sen prova den i akvariet.

                  var även å plockade en påse sten idag som ska tvättas osv...

                  lite funderingar på inredning, har en tanke som ja inte riktigt tänker avslöja än då ja inte vet om det fungerar.

                  botten material? blästersand i alla ära men ja tror den kommer bli lite för ljus i detta akvarium så det lutar mot rådasand, har en säck ståendes och tycker att den är lite mörkare i färgen, hitta även en påse me någon annan sorts grus/små små små stenar, tror att de kan vara någon form av terrarium grus, tänkte eventuellt prova med den också.

                  mer då, växter? anubias och vallisneria är klart, men mer? vill inte ha för mycke växter häller.
                  flytväxter givetvis.

                  bör ja ha några rötter? eller kan det kanske bli å se konstigt ut mot den stora "roten" med massa små framför?

                  sten kommer det att bli en del alla fall, lite mindre å någon större.


                  fisk, som ja skrev tidigare, skalarer och sen är jag väldigt sugen på kakaduor, och kanske ett stim rödmunstetror eller va om nu heter.

                  nå de va dagens uppdatering.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #69
                    är den inte lite för liten för scalarer? de vill ju ha runt 250-275 L kanske spetsnosar funkar

                    flytväxterna kan du ju salvinia Natans.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #70
                      mjo den kan va i minsta laget, tanken är inte att ha många utan att ha ett par bara. då borde de väl funka?

                      men de är klart, den är fortfarande liten, eller höjden funkar ju yperligt men längden är de ju värre me :/
                      hmm får ta en funderare på det här..
                      Senast redigerad av MrH; 24 November 2011, 15:59.
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #71
                        mm men scalarer är stimfiskar egentligen. om du itne skaffar dig ett lek-par från början.

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #72
                          dessa menade jag

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #73
                            jo har kikat lite på dom också... hmm..

                            nått annat tips på fisk som är i liknelse me skalar? alltså som rör sig lite i mellan/ovan skiktet på ett graciöst sätt =)
                            helst nån amerika fisk då akvariet kommer gå i det temat.

                            sitter å letar för glatta livet men de är svårt när man inte riktigt vet vad det är för sorts fisk man ska leta efter :/
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #74
                              Nog fungerar scalarer i en 175L kub, utan tvekan. Du kan ha ett gäng när de är små, sen när några parat ut är det bara göra dig av med resterande.

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                #75
                                Ursprungligen postat av Johanski
                                Nog fungerar scalarer i en 175L kub, utan tvekan. Du kan ha ett gäng när de är små, sen när några parat ut är det bara göra dig av med resterande.
                                de va exakt så jag tänkte.
                                skaffa ett gäng å hoppas på att man får 2st som blir kära å sen göra sig av med resten.
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...