175L SA kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    med tanke på vallen där, göder du med Pmdd? eller växer den naturligt, som jag tänker nu så kan det vara så om du göder att den växer upp och se hittar den inte näring nog och går tillbaka.. vad gäller fisken så kan det vara så som mats säger att dom är i inantiv mood.. eller kommer detta direkt efter vattenbyterna?? om det är så att du byter med kallt vatten så kan det bero på temp skillnaden kanske men då borde det bara vara tillfälligt att dom blir bleka.. nu är detta bara som jag funderar på saken, gejen är ju den att det kan bero på så mycket olika saker.. hur ligger ph, nirit och sådna värden.... hurdant är vattnet där du bor,
    regelbundna vattenbyten rekomenderar jag men troligen gör du det redan...
    göder me pmdd, nästan full dos, när ja körde full dos så blev de jäkligt mycke alger på glaset så ja minskade ner lite.

    angående fisken tycker ja den är lite blek som du säger, efter vattenbytet. ska pröva höja tempen en aning vid nästa byte å se om det är nån skillnad då

    ph,nitrit har ja inte en aning om. mäter inte sånt. dom nämnde på djuraffären att folk haft problem med att få just apistor å överleva å gissade att de berodde på vattnet, men ja har aldrig haft nå dödsfall eller märkt nå konstigt så ja tror inte de är problemet.
    regelbundna vattenbyten en gång i veckan 30-40%.

    ska ändra tempen vid nästa vattenbyte å se vad som händer

    tack för input.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    drog igång ett på en gång, hade ju endå alla grejerna hemma

    hade lite dom tankarna ja med, att de får inte bli för mycke. så det fick bli guppy
    orange cobra tror ja hanen hette

    sparsamt me växter nu men dom hade tyvärr inte så mycke inne på affären.
    vad behöver ja för å få yngel som klarar sig? flytande mossa? hornsäv på ytan?

    för ja antar att som det ser ut nu så lär dom ju bli uppkäkade av föräldrarna va?

    lite bilder.
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2142714 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0415.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,0 KB
ID: 2142715 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,7 KB
ID: 2142716

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0417.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,6 KB
ID: 2142717 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2142718

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    med tanke på vallen där, göder du med Pmdd? eller växer den naturligt, som jag tänker nu så kan det vara så om du göder att den växer upp och se hittar den inte näring nog och går tillbaka.. vad gäller fisken så kan det vara så som mats säger att dom är i inantiv mood.. eller kommer detta direkt efter vattenbyterna?? om det är så att du byter med kallt vatten så kan det bero på temp skillnaden kanske men då borde det bara vara tillfälligt att dom blir bleka.. nu är detta bara som jag funderar på saken, gejen är ju den att det kan bero på så mycket olika saker.. hur ligger ph, nirit och sådna värden.... hurdant är vattnet där du bor,
    regelbundna vattenbyten rekomenderar jag men troligen gör du det redan...

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    tackar för tipset, ska nog ta å sätta upp ett litet kar som får bidra med foderfisk.
    vad är bästa fisk? mollys?
    njau....

    av de vanligaste LF så är nog tråkigt nog guppys bäst, iaf här.

    men kan du få tag i Girardinus falcatus så blir det överfullt med yngel hur du än gör.

    man får tänka till lite innan man drar igång.

    ex om du har två scalarar, hur mycket yngel är det bra för dom att äta ?

    jag har inget svar själv, men i genomsnitt så slafsar mina i sig 4-6 yngel / vecka.

    om man tar det.....5 yngel / scalar och vecka, 2 x 5 = 10 yngel / vecka

    = 40 yngel / månad

    det är i genomsnitt 2 halvvettiga kullar från guppys. vilket är 2 honor

    om man då tar en molly på 9 cm, eller svärdbärare på 10 cm, så kan de spruta ut
    40-50-60-80 yngel / kull.

    ergo...risk att man får en masssaaaaa yngel över som man inte vet vart dom skall ta vägen...

    för det är ju så, att man kör ju inte med yngelkasse, utan det skall födas i kar, och för att det skall bli några överlevare, så planeterar man därefter, och då finns ju en klar risk att mertalet överlever......och då sitter man där med 125 Mollys i varierande storlek i sitt lilla 63 literskar.......

    lagom mängd bör det nog vara.


    fast vad vet jag, kanske skulle gå att mata dom enbart med yngel......



    .


    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    kan va så. inge lek på någon av fiskarna så just nu äre väll paus läge kanske

    men ska ändå ta tag i maten så dom får lite mera varierande kost, de borde hjälpa en del

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    nja tänkte mest på alla fiskarna, både skalar, fjärilscikliderna å kakaduorna ser lit bleka ut tycker jag.
    men i övrigt pigga å glada å äter me stor aptit.

    detta är ett lekpar å dom har redan lekt en gång i akvariet sen ja fick hem dom, dock käka dom upp rommen efter typ 4 timmar

    ska variera kosten lite mer, kanske sätta upp ett litet kar med levande födare å använda som foderfisk

    OK! Ja, det är alltid svårt att säga exakt vad det handlar om när hela truppen kanske ser lite blaskiga ut - speciellt när man inte sitter framför karet och kollar en stund.
    Det är väl så att fiskarna går i neutralt "mode" just nu kanske?

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    En sak som fungerar här, och har så gjort i flera år, är att mata dom med yngel.

    Jag har ett par tre kar med levandefödare, mollys/endlers/metalltandkarper, ett par Limia.

    "Brandskattar" yngelbeståndet var 8-10 dag och håvar ner 10-20 hyfsat nyfödda yngel till scalarerna.


    Tala om att få fart på både jakt och lekinstinkterna........



    .
    tackar för tipset, ska nog ta å sätta upp ett litet kar som får bidra med foderfisk.
    vad är bästa fisk? mollys?

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Är det just Scalarerna eller fiskarna över lag som du upplever som färglösa?
    Om det är Scalarerna, som inte får/har de där "skarpa" mörka fälten och färgerna (och om de inte är sjukligt bleka - men då är det ju något specifikt galet) så beror nog detta på att de befinner sig i ett neutralt "mode" - de har alltså ingen speciell agenda just nu.
    Sätter lekbeteende igång blir det en annan femma!


    Du har två Scalarer i karet nu, va?
    Man kan med fördel ha ett par i ett mindre kar, men det är inte alltid man får parnings- och lekresultat trots att det är ett etablerat par. Lika gärna som de kan sätta igång med lek direkt, kan de gå ganska långa perioder och, så att säga, vila sig.


    Varierad kost - och gärna levande föda - är alltid bra då de får igång lite jaktinstinkter och blir på hugget!
    nja tänkte mest på alla fiskarna, både skalar, fjärilscikliderna å kakaduorna ser lit bleka ut tycker jag.
    men i övrigt pigga å glada å äter me stor aptit.

    detta är ett lekpar å dom har redan lekt en gång i akvariet sen ja fick hem dom, dock käka dom upp rommen efter typ 4 timmar

    ska variera kosten lite mer, kanske sätta upp ett litet kar med levande födare å använda som foderfisk

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    En sak som fungerar här, och har så gjort i flera år, är att mata dom med yngel.

    Jag har ett par tre kar med levandefödare, mollys/endlers/metalltandkarper, ett par Limia.

    "Brandskattar" yngelbeståndet var 8-10 dag och håvar ner 10-20 hyfsat nyfödda yngel till scalarerna.


    Tala om att få fart på både jakt och lekinstinkterna........



    .

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av MrH
    tycker fiskarna börjar se så himla färglösa ut å undrar om nån har nån idé va det kan bero på?
    kan det vara maten? dom får vanligt flingfoder och fryst artemia.
    bör ja kompletera med något?
    tänkte jag skulle göra egen räkmix åt dom. kan det hjälpa?
    eller är det värmen? håller nu stadigt 26C.
    väldigt tacksam för hjälp här.
    Är det just Scalarerna eller fiskarna över lag som du upplever som färglösa?
    Om det är Scalarerna, som inte får/har de där "skarpa" mörka fälten och färgerna (och om de inte är sjukligt bleka - men då är det ju något specifikt galet) så beror nog detta på att de befinner sig i ett neutralt "mode" - de har alltså ingen speciell agenda just nu.
    Sätter lekbeteende igång blir det en annan femma!


    Du har två Scalarer i karet nu, va?
    Man kan med fördel ha ett par i ett mindre kar, men det är inte alltid man får parnings- och lekresultat trots att det är ett etablerat par. Lika gärna som de kan sätta igång med lek direkt, kan de gå ganska långa perioder och, så att säga, vila sig.


    Varierad kost - och gärna levande föda - är alltid bra då de får igång lite jaktinstinkter och blir på hugget!

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    färglösa fiskar?

    tycker fiskarna börjar se så himla färglösa ut å undrar om nån har nån idé va det kan bero på?

    kan det vara maten? dom får vanligt flingfoder och fryst artemia.
    bör ja kompletera med något?
    tänkte jag skulle göra egen räkmix åt dom. kan det hjälpa?

    eller är det värmen? håller nu stadigt 26C.


    väldigt tacksam för hjälp här.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    Nise!! MrH ser väldigt murrigt och härligt ut i den kuben nu.. bytt vatten nyss??
    de är väldigt murrigt å härligt fast ja får ingen riktig fart på växterna, kan inte lista ut va de är som är fel :/ vallisen skjuter iväg me några blad å sen vissnar dom. fattar inte va som händer.

    jupp, bytte vatten idag så ja passa på å filma när de va rent å fint i burken

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    Ja, det var ett tag sedan jag visade mig här ordentligt, jag har väl kikat in och lagt en kommentar här och där men inte så ofta. - Det har varit så mycket annat just nu, ny klass mm.

    Mitt 240 projekt står stilla. Jag väntar på Köge-resan så jag kan köpa lite fisk och förhoppningsvis hittar jag lite juste korall också
    Planeringen ser ut som så att det ska inhandlas en grupp scalarer, någon typ av mindre ciklid (gillar nyckelhålsciklider) och ifall jag hittar någon intressant mal köper jag den med
    Har även en lista på fisk till mina två mindre kar också. Hade fått nån skit i dom karen så det är bara en enda röra där nu. Mina apor strök med, likaså mina blackbar endlers men av dom har jag kvar 4 yngel som går själva i 40 litarn. I 60 litarn går det några Pristella maxilaris, tre kampfiskar (1+2) och en ensam väldigt snygg guppyhybrid (vanlig+endler).
    Vet inte riktigt hur jag ska rensa upp i dom karen.

    ojoj de va en del på G där du. trist när de skiter sig i burkarna bara, man blir så matt så man vill nästan sluta :/
    men du har ju en fin resa å se fram emot så du får peppa dig själv me den

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Nise!! MrH ser väldigt murrigt och härligt ut i den kuben nu.. bytt vatten nyss??

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ja, det var ett tag sedan jag visade mig här ordentligt, jag har väl kikat in och lagt en kommentar här och där men inte så ofta. - Det har varit så mycket annat just nu, ny klass mm.

    Mitt 240 projekt står stilla. Jag väntar på Köge-resan så jag kan köpa lite fisk och förhoppningsvis hittar jag lite juste korall också
    Planeringen ser ut som så att det ska inhandlas en grupp scalarer, någon typ av mindre ciklid (gillar nyckelhålsciklider) och ifall jag hittar någon intressant mal köper jag den med
    Har även en lista på fisk till mina två mindre kar också. Hade fått nån skit i dom karen så det är bara en enda röra där nu. Mina apor strök med, likaså mina blackbar endlers men av dom har jag kvar 4 yngel som går själva i 40 litarn. I 60 litarn går det några Pristella maxilaris, tre kampfiskar (1+2) och en ensam väldigt snygg guppyhybrid (vanlig+endler).
    Vet inte riktigt hur jag ska rensa upp i dom karen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...