175L SA kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Ursprungligen postat av MrH
    en vecka har gått och inte en droppe läckage. kanoners det tycker jag.
    ska å hämta ett ytterfilter till kuben idag så får vi se om ja eventuellt börjar sparka igång den nästa vecka eller i helgen.
    måste hitta lite inredning också.

    fisk?

    tänkte mig nån apisto, pansarmalar, kanske ancistrus, ett stim tetror. hur låter det?
    Ancistrus gillar apistoägg/yngel! Jag plockade bort mina ancistrus, så nu har jag i alla fall några borelliiyngel som överlevt.

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      tanken om det har slagit mig också... min vill ju ha någon algätare... å gärna försöka hålla det inom SA biotop. tips på sådan förutom ancistrus?
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        Ursprungligen postat av MrH
        tanken om det har slagit mig också... min vill ju ha någon algätare... å gärna försöka hålla det inom SA biotop. tips på sådan förutom ancistrus?
        Posthornssnäcka.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          haha ja dom har ja gått om i räkkaret :P flera hundra typ.
          får plocka nåra bamsingar därifrån.

          äppelsnäckor då?
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av MrH
            haha ja dom har ja gått om i räkkaret :P flera hundra typ.
            får plocka nåra bamsingar därifrån.

            äppelsnäckor då?
            Jag har läst, att äppelsnäckor är inga bra algätare - om det stämmer vet jag inte, jag har bara skräpsnäckor, fast just nu ligger dom på plus, eftersom dom käkar algerna som jag har fått på bakgrunden.
            Posthorn, tänker jag i alla fall skaffa till karet som snart ska fyllas - synd, att det är så långt till Borlänge.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              att vi inte pratades vid tidigare, ja passerade ju sundsvall förra veckan och igår :P hade ju kunnat tagit me ett gäng
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                jahapp då kommer det lite bilder på pumpen med tillbehör.

                det är alltså en gammal eheim modell 1018 som pumpar 228L/h behåller är nog runt 3 liter skulle jag tro. nån som vet hur man räknar ut volymen på en cylinder?



                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1729.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,1 KB
ID: 2138917

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1732.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,8 KB
ID: 2138918

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1733.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,9 KB
ID: 2138919

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1745.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,5 KB
ID: 2138920
                det där gröna filter materialet, är det bra? eller ska man köra på kuber av blå filtermatta istället?

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1746.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,3 KB
ID: 2138921

                Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,4 KB
ID: 2138922
                detta ser ut att vara ciklidgrus eller marmorgrus, är det bra att ha i filtret? höjer eller sänker det PH?

                Klicka på bilden för större version

Namn: Foto0146.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,0 KB
ID: 2138923
                keramiska makaronerna tänkte jag behålla allafall.

                tips om hur jag ska fylla det och med vad för filtermaterial jag ska använda uppskattas.
                i vilken ordning ska det ligga? vattnet kommer in från botten. så finns det ett galler som står på små ben på botten.
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085



                  jag skulle skippa kuber o istället klippa till runfa mattor av filtermatta som passar i behållaren. sen varva med tex biobollar o lite så

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    ha gallret i botten ståendes på benen. sen tex filtermatta, makaroner, filtermatta, biobollar,filtermatta sen ska det finnas ett sånt galler till som du ska ha med fötterna upp.för att inte filtermatta ska sugas in o fastna i impellern. fast det kanske är den där vita ringen istället

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      Ursprungligen postat av hannesc
                      http://bit.ly/wtN3MC

                      jag skulle skippa kuber o istället klippa till runfa mattor av filtermatta som passar i behållaren. sen varva med tex biobollar o lite så
                      haha tack för googlingen :P
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        vassego :P

                        haha man får inte ställa sånna frågor innan man googlat :P

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          Ursprungligen postat av hannesc
                          ha gallret i botten ståendes på benen. sen tex filtermatta, makaroner, filtermatta, biobollar,filtermatta sen ska det finnas ett sånt galler till som du ska ha med fötterna upp.för att inte filtermatta ska sugas in o fastna i impellern. fast det kanske är den där vita ringen istället

                          detta är ju en pump med så kallat självtryck, de vill säga att pumpen suger inte vattnet utan pumpar bara ut det tack vare tryckkraften som blir från att vattnet rinner ur akvariet och in i pumpen.
                          så impellern kommer ju inte i närheten av filtermaterialet, finns bara ett litet hål i locket. men det vita gallret ska nog vara överst som du säger så att inte någon matta täpper till hålet.

                          men fyller biobollar någon funktion i ytterfilter? dom funkar väl bäst i droppfilter?

                          det där gruset då? ska ja skippa det helt?
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            lite mer än 4 liter filterbehållare, de borde väll räcka till kuben som är på 175l?
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              Ursprungligen postat av MrH
                              detta är ju en pump med så kallat självtryck, de vill säga att pumpen suger inte vattnet utan pumpar bara ut det tack vare tryckkraften som blir från att vattnet rinner ur akvariet och in i pumpen.
                              så impellern kommer ju inte i närheten av filtermaterialet, finns bara ett litet hål i locket. men det vita gallret ska nog vara överst som du säger så att inte någon matta täpper till hålet.

                              men fyller biobollar någon funktion i ytterfilter? dom funkar väl bäst i droppfilter?



                              det där gruset då? ska ja skippa det helt?
                              så funkar ju typ all yterfilter. pumparn suger verkligen inte mycket utan det är häverten som får vatten till impellern.

                              jag har biobollar i mina ytterfilter. funkar bra. visst de funkar säkert bättre till droppfilter eller öppna filter., men de gör säkerligen nytta i ett ytterfilter med.

                              a gruset hade jag skippat.


                              ja det räcker säkert. om inte annat så kommer du ju märka det efter ett tag :P

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                Ursprungligen postat av hannesc
                                så funkar ju typ all yterfilter. pumparn suger verkligen inte mycket utan det är häverten som får vatten till impellern.

                                jag har biobollar i mina ytterfilter. funkar bra. visst de funkar säkert bättre till droppfilter eller öppna filter., men de gör säkerligen nytta i ett ytterfilter med.

                                a gruset hade jag skippat.


                                ja det räcker säkert. om inte annat så kommer du ju märka det efter ett tag :P
                                mjo precis, ytterfilter har ju den effekten

                                aha då blire å beställa filtermatta å biobollar. något märke och storlek att rekommendera? såg att de fanns lite olika.
                                ja tänker mig dessa kanske http://www.pwss.se/product.php?produ...2&cat=0&page=1
                                eller ska man ha dessa? http://www.pwss.se/product.php?produ...4&cat=0&page=1


                                aldrig använt mig av biobollar så har inte en susning om vad som är bra och lämpligt.
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...