Hm, nytt projekt igen, 200 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Hm, nytt projekt igen, 200 liter

    Nä nu får ni skälla ut mig men nu kommer ett nytt kar upp igen som om inte dom andra projekten räckte

    Detta karet är på 200 liter och det jag tänkte använda karet till är lite odling men mest att sätta överflödet från dom andra karen som fiskar, räkor växter och sånt som jag kan tänka mig att sälja, för att få nån ordning på vad jag ska ha kvar och inte sälja bort det jag vill spara men även ett ställe att flytta fisk till om dom stör i andra kar.
    Tänkte försöka möblera om bland fiskarna i dom andra karen så jag kan ha odlingen i mina 310 litare istället och få bort dom som kan tänkas äta upp dom yngel jag vill ska klara sig.
    Ska dela upp karet med nät mellan funderar på om jag ska dela den 1 eller 2 ggr så att det går att ha olika individer.
    Min första tanke var att ha 3 sektioner men det känndes lite litet så nu är min fundering på att ha 2 sektioner istället, får se hur det ser ut när jag satt nät emellan vad det blir, just nu har karet kommit in men ska iväg om en stund så jag får väll fortsätta imorgon istället
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Pixter
    • July 2010
    • 52

    #2
    Man kan väl aldrig ha för många akvarium?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Du har inte haft tanken på glas istället för nät? Iofs blir det 2-3 separata kar, men allt kommer att bli så mycket enklare att hålla isär plus att en nätlösning är väldigt svår att få till på ett bra sätt.
      Kul annars med lite nya projekt, och sådana kan man inte heller ha för många av...
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Vet inte om dom kan bli för många, det är tiden man lägger där som man behöver här och där som känns, annars är det alltid roligare med nya projekt.
        Visst har jag haft tanken med glas men känner att om jag skulle vilja göra om karet eller ändra så att det blir fler eller färre sektioner större eller mindre sektioner så är det lättare med nät, jag gjorde en bra lösning i 100 litare med nät och magneter, kanske inte den snyggaste lösningen men det funkade bra
        Min tanke i det hela med nät är att jag inte behöver ha mer än 2 pumpar vare sig jag väljer 2 eller 3 sektioner, sen såg jag i 100 litaren att riccian satte sig snyggt i nätet så det kunnde bli en riktigt snygg grön vägg med tiden.

        Har inte bestämt mig än hur jag ska göra om jag ska göra en liten avdelning till yngel och 2 lite större till större fiskar eller om jag ska dela i 3 lika delar eller bara ha 2 delat, får tänka på saken vart jag ska sätta villka fiskar så löser det sig säkert

        Får väll börja med att tvätta sand imorgon och lägga i vet inte om den räcker ännu annars får jag gå ner och hämta mer.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • firejackan
          • August 2004
          • 616

          #5
          kan du inte silikonera fast nätet annars? lätt att sköra bort sen och blir rätt tätt. men du hade löst det med magneter såg jag nu ^^

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Japp magneter, dom håller bra fast, vem vet kanske man kan hitta några som ser fina ut med hehe, visst går silicon att skära bort men när jag tog bort glas skivorna i 310 litaren så var det en rand som inte ville bli riktigt bra efter borttagningen(på baksidan som tur var) testade många medel men inget bra resultat ändå.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • firejackan
              • August 2004
              • 616

              #7
              testade du t-röd? hört att det ska få bort allt :S

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Japp det testade jag
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • firejackan
                  • August 2004
                  • 616

                  #9
                  jahapp, ignorera då min idé ^^

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Jag gör så, det karet är igång inte lönt att försöka igen, jag gnuggade flera ggr, vem vet villket sillicon den som satt dit glas skivorna använt
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Har igår tvättat sand och satt i väl ingått filter och väntar på en bättre temp i karet innan något kommer i där.
                      Det överväger att det bara blir 2 delat nu i början för jag vill inte att det ska bli för trångt till fiskarna men jag hinner tänka lite till innan jag börjar

                      Tyvärr så kommer karet lite nära det andra karet så att det skymmer lite, men varför jag valde att ställa det här är för att detta rummet är varmare än alternativet som är jättekallt vintertid och här är svalare på sommaren så då fick det bli på detta viset.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: P1240001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,5 KB
ID: 2136604Klicka på bilden för större version

Namn: P1240002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,6 KB
ID: 2136605
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Pixter
                        • July 2010
                        • 52

                        #12
                        Kan ju fiskarna vinka till varandra ju! Kanske missat det men vad skulle du ha där i?

                        Det större akvariet på sista bilden ser skitsnyggt ut så det blir nog bra det här! Gillar sanden med!

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Mina guppy ska vara på ena sidan och mina snackskin endlers på andra sidan, sen ska lite räkor i och lite andra fiskar som måste komma ur mina 310 liters kar för bästa odling i dom karen får bli spännande att se hur det artar sig eftersom att jag inte själv vet
                          Har inte bestämt 100 på hur jag ska ha det med fiskarna här ännu men dom kommer att ploppa i efterhand som det mognar, ska presis fiska upp några guppy och sätta i, nätet är i men inget annat ännu, får plocka lite växter i dom andra karen och se vad jag vill ha här ska upp på vinden och kolla vad jag har för rötter med.
                          Har faktiskt inte haft jättemycket tid att tänka inför detta projektet så det är spännande att skapa efter hand.
                          Sand har blivit min grej, tycker det är så vackert och eftersom att jag har sån noja på pansarmalar så är det passande för dom med så några pansarmalar kommer här nog i med
                          Kunnde du se hur det såg ut i karet brevid jag tyckte det var svårt men tack för berömet här är länken till det karet det har väll växt igen lite mer men annars är det likt dom sista fotona
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Pixter
                            • July 2010
                            • 52

                            #14
                            Din andra burk (som du länkade till alltså) är verkligen tjusig!

                            Håller med dig om sand, mycket snyggare än den där gamla, trista och fula engelska sjöstenen... Är ju kul att inte allting är planerat när det gäller fiskar å så, kan det ju sluta hur som helst!

                            Blir spännande att se!

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Tackar, ja spännande blir det, jag har några kar till hm 6 är dom nu.
                              här är länken till karet där guppyna ska ur och angolabarberna, dom ska flytta hit eller rättare sagt jag flyttade presis dom flesta stora guppyna hit så nu är dom här, har inte gjort mer än att satt i några växter så det är inte så mycket att se, är lite för trött för att fortsätta ikväll

                              Pansarmalsyngeln ska också hit för uppväxt, länken till det karet är här, kolla bara i slutet på tråden för det är det mest aktuella(du får gärna titta i början med) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142446
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...