Projekt Vardagsrumshörnet - 275 l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #31
    Ursprungligen postat av Vimsa
    Nu står det i vardagsrummet, det som ska bli mitt nya projekt! I annonsen stog det 300l, jag fick måtten via mail, räknade det till 375 l (fick alltså måtten på akvariet inklusive möbeln fast jag klart och tydligt bad om måtten på själva akvariet, eftersom folk i allmänhet verkar kunna tumma lite i annonserna, typ "80l" är i själva verket 103 ...), tar hem det och det visar sig vara 275 l Men är hur som helst glad, även om vardagsrummet ser galet ut just nu ...

    [ATTACH=CONFIG]48417[/ATTACH]

    Fick med denna ståtliga rackare: Han hade fem kompisar, men de hade fel teckning, planerar att skaffa ett gäng scalarer, men de ska se ut så här, inga vita/marmor

    [ATTACH=CONFIG]48418[/ATTACH]

    Blev dock väldigt bestört när jag såg "hål" i glaset när det väl var hemma! Det känns väldigt osannolikt att de till tillkommit under frakten, men samtidigt FÖRSTÅR jag inte hur jag kunnat missa dem annars! Behöver jag oroa mig? Om de varit där tidigare har ju akvariet varit vattenfyllt i åratal med hålen där.

    [ATTACH=CONFIG]48419[/ATTACH]

    Så här ser silikonet ut, mina fingrar pekar på hålen. De är nå slags luftbubblor i silikonet, behöver jag oroa mig för det?

    [ATTACH=CONFIG]48420[/ATTACH]

    Annars har det inte varit helt vattenfyllt på ett bra tag, bara upp till "kanten" som syns på de här bilderna (där silikonet blir mörkare alltså). Den fd. ägarinnan har nog inte fyllt på vatten på typ ... ett år eller så ... tror jag. Ser silikonet i övrigt ut att vara i gott skick? Har inte direkt någon supererfarenhet av sånt

    [ATTACH=CONFIG]48421[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48422[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]48423[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]48424[/ATTACH]

    Sen var det ju det här med belysningen ... De hade löst det genom att ha tre i princip glödlampor som hängde ner från taket och lyste genom hålen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med lyset egentligen. Själva "locket"(eller rampen eller whatever) står liksom över akvariet. HUR ska jag kunna fixa ett lock med två lysrör á 80 eller 90 cm som går relativt lätt att lyfta av om man vill rota i akvariet? Täckglas finns, btw, uppdelat i tre bitar. Någon som har en lösning eller en typ skiss på en lösning?

    Tänker göra ett filterfack i hörnet med Slimline, blir ca 13 l. Var kan man få tag på filtermatta billigt? Ungefär hur mycket går det åt till ett filterfack på 13 l?

    Få se nu vad det blir av det här
    Man kan se på en av bilderna att två stora bitar har slagits ur på bottenglaset, sättet det ser ut tyder på att det är ett glas av väldigt dålig kvalité och limningen är minst sagt amatörmässig och jag skulle aldrig fylla det där karet med vatten, tyvärr!

    EDIT! Såg nu i efterhand att det sprungit läck, jag ska egentligen inte strö salt i såret men hur tänkte du när du fyllde upp det igentligen, det syntes ju lång väg att det bara var skit...
    Senast redigerad av åheim; 21 December 2011, 21:20.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • skoda-15
      • August 2010
      • 456

      #32
      fan vad synd hände mej med mitt cayman kar med det hämtade jag gratis för det läkte sen fick glasmästaren silikona om en vecka sena läckte det han fick hit o silikona om det igen nu håller det tätt o glas mästaren tog bara 500 för att silikona hoppas du får upp gnistan igen mvh christian
      375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
      180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
      35 liters cocon kub med guppy och black molly

      Kommentar

      Arbetssätt...