Projekt Vardagsrumshörnet - 275 l SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Projekt Vardagsrumshörnet - 275 l SA

    Nu står det i vardagsrummet, det som ska bli mitt nya projekt! I annonsen stog det 300l, jag fick måtten via mail, räknade det till 375 l (fick alltså måtten på akvariet inklusive möbeln fast jag klart och tydligt bad om måtten på själva akvariet, eftersom folk i allmänhet verkar kunna tumma lite i annonserna, typ "80l" är i själva verket 103 ...), tar hem det och det visar sig vara 275 l Men är hur som helst glad, även om vardagsrummet ser galet ut just nu ...

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 164,9 KB
ID: 2182632

    Fick med denna ståtliga rackare: Han hade fem kompisar, men de hade fel teckning, planerar att skaffa ett gäng scalarer, men de ska se ut så här, inga vita/marmor

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,9 KB
ID: 2182633

    Blev dock väldigt bestört när jag såg "hål" i glaset när det väl var hemma! Det känns väldigt osannolikt att de till tillkommit under frakten, men samtidigt FÖRSTÅR jag inte hur jag kunnat missa dem annars! Behöver jag oroa mig? Om de varit där tidigare har ju akvariet varit vattenfyllt i åratal med hålen där.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,3 KB
ID: 2182634

    Så här ser silikonet ut, mina fingrar pekar på hålen. De är nå slags luftbubblor i silikonet, behöver jag oroa mig för det?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,5 KB
ID: 2182635

    Annars har det inte varit helt vattenfyllt på ett bra tag, bara upp till "kanten" som syns på de här bilderna (där silikonet blir mörkare alltså). Den fd. ägarinnan har nog inte fyllt på vatten på typ ... ett år eller så ... tror jag. Ser silikonet i övrigt ut att vara i gott skick? Har inte direkt någon supererfarenhet av sånt

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,2 KB
ID: 2182636Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 2182637Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,1 KB
ID: 2182638

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,5 KB
ID: 2182639

    Sen var det ju det här med belysningen ... De hade löst det genom att ha tre i princip glödlampor som hängde ner från taket och lyste genom hålen. Vet inte riktigt hur jag ska göra med lyset egentligen. Själva "locket"(eller rampen eller whatever) står liksom över akvariet. HUR ska jag kunna fixa ett lock med två lysrör á 80 eller 90 cm som går relativt lätt att lyfta av om man vill rota i akvariet? Täckglas finns, btw, uppdelat i tre bitar. Någon som har en lösning eller en typ skiss på en lösning?

    Tänker göra ett filterfack i hörnet med Slimline, blir ca 13 l. Var kan man få tag på filtermatta billigt? Ungefär hur mycket går det åt till ett filterfack på 13 l?

    Få se nu vad det blir av det här
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Funderar lite på fiskarna ...

    De som kommer få flytta över från 150litaret är just nu
    1+1 Bågfenor
    2+1 Nyckelhål (hoppas i alla fall att honan är en hona ...)
    18 Nannostomus Beckfordi
    6 Ottisar
    och Scalaren förstås ...

    Vidare ska 4 Laetacara dorsigera införskaffas Funderar också på att skaffa någon Röd piskstjärtsmal, Hemiloricaria sp. 'red', fler Ottisar, och ev. göra ett försök till med pansarmalar, Paleatus eller möjligen Melini. Eventuellt byta ut bågfenorna, kanske mot Borellii eller något annat spännande. Känns så roligt att ha nya möjligheter Får se hur det blir med scalarer, de är så stora och jag gillar ju småfisk, men har redan blivit så förtjust i den jag valde att ha kvar, den är så vacker ...

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      filtermatta hittar du på www.pwss.se
      mycke billigare än så hittar du nog inte då dom brukar ligga på ungefär samma pris på dom flesta affärer.

      angående silikonet så vette tusan, såg ut å vara "hemma gjord" eftersom de inte va någe vidare snyggt utfört. ja hade nog tagit bort det och lagt dit nya silikon. vare botten skivan de va mot?

      angående hålen så får nog någon annan ge ett bättre svar men om det inte är "djupt" hål så är det nog ingen fara.
      vart är hålen? botten eller sidan?
      det man kan göra är ju att limma en bit glas över hålen med silikon, ifall det ändå inte syns senare när akvariet är inrett.

      men som sagt, någon annan kanske har nån bättre ide om dom.

      lycka till.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #4
        "Hålen", för det är ju inte hål egentligen, utan mer gropar i glaset, är på framsidan mot bänken. Måste ha haft nån blockering i hjärnan som inte såg dem först! För är typ 99% säker på att de inte kommit dit under frakten, känns som att det skulle ha varit sprickor eller nånting om det stött i nånting när vi burit det. Att det är fult bryr jag mig inte om, det är mer hur det håller som jag är orolig för. Det är ett hemmabygge, men har i och för sig hållit i många år.

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Jag tycker du har tillräckligt med ciklider i som det är. Hålen är svårt att säga något om men jag hade duttat i dem med silicone.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Vimsa
            • November 2008
            • 768

            #6
            Finns det verkligen bara lysrör (T8) som är 60 och 90 cm långa? Ingenting däremellan? En ramp på 75 eller 80 cm skulle passa ypperligt att "lägga" ovanpå akvariet, den höga kanten på "ramen" kommer dölja den effektivt ... Blir snart att skicka efter en cirkulationspump och ska se om jag får tag på slimline billigt nånstans.

            Ingen mer som har något att säga om "hålen" och silikonet? Känner mig inte så säker på sånt

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Börjar närma mig en lösning på belysningsfrågan nu tror jag, eventuellt två T5-rör på 2x35 watt, hoppas lysrörshållaren och rören passar ihop (har mailat och frågat PWSS för säkerhets skull).

              Blir väl vanlig svart bakgrund (sopsäck?) och en svart Aquael-bakgrund till filterfacket. Hade tänkt slimline först men blir nog inte så snyggt med en kombination av svart och röd gneiss Har inte direkt nån budget för BTN så ...

              Ska hämta sand och sten, lägga äppelgrenar i blöt, beställa en cirkulationspump från Zooplus. Förhoppningsvis får jag igång det inom några veckor.

              Vet fortfarande inte vad jag ska göra med hålen och silikonet, men, men.

              Kommentar

              • gonzo44
                • October 2007
                • 2770

                #8
                Jag tror inte du behöver oroa dej för silikonet, lite svårt att säga av bilderna men jag tippar på att silikonet är max 7-8år eller yngre
                det rekomenderas att man ska byta silikon efter ca10 år.. jag tror heller inte du behöver oroa dej för "hålen" i glaset heller, om det sitter en list som döljer silikonet så kan du limma på en smal glasbit över för att vara på den säkra sidan alltså 2-3cm bred och kanske 6-7cm lång 4mm.. fast det är klart om det inte finns en list som döljer så blir det fult,,, men om jag ska vara ärlig så hade nog jag inte gjort något med det... nu är detta bara rekomedationer från en amatör med en del akvarie vana.... Lycka till
                Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                Kommentar

                • Vimsa
                  • November 2008
                  • 768

                  #9
                  Jag har fått tag i 3 stycken Scalare Manacapuru F1:or (!). I Norrbotten! Går knappt att få tag på bågfensciklider här uppe ...! Är glad

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare.jpg
Visningar: 2
Storlek: 86,3 KB
ID: 2136939 Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 122,2 KB
ID: 2136940

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare3.jpg
Visningar: 2
Storlek: 100,3 KB
ID: 2136941 Klicka på bilden för större version

Namn: Lillskalare4.jpg
Visningar: 2
Storlek: 135,5 KB
ID: 2136942

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Akvariet22.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,1 KB
ID: 2136943

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Om man köper denna filtermatta: http://www.zooplus.com/shop/fish/fil..._brands/195416. Vad är att föredra, "fine-pored" eller "large-pored"? Spelar det nån roll över huvud taget?

                    Kommentar

                    • Vimsa
                      • November 2008
                      • 768

                      #11
                      Det blir nog bra det här ....

                      Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,7 KB
ID: 2136960

                      Kommentar

                      • Vimsa
                        • November 2008
                        • 768

                        #12
                        Har fått lite hjälp från PWSS med lysrör

                        Så det blir denna lysrörshållare:


                        Med ett sånt här lysrör:


                        Tänkte använda ett Juwel-lysrör som andralysrör, eftersom min budget är väääldigt ansträngd just nu, och de är lite billigare. Då är ju frågan vilket man ska välja?


                        Colour, Day eller Natur?

                        Kommentar

                        • dalmatin
                          • February 2008
                          • 170

                          #13
                          Gulliga scalarer, hoppas de kommer trivas i det nya akvariet, säg bara till när jag ska komma och hjälpa till med uppstarten .

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #14
                            Då har jag sprängt min budget då!

                            Beställt lysrörshållare, lysrör (juwel colour + day) och bakgrund från pwss. (totalt 1 530 *stön*)
                            Och cirkulationspump (Eheim compact) och filtermatta från zooplus, för totalt 420 kr.

                            Totalt har kalaset gått lös på 800 (akvariet) + 537 (Scalarerna ...) + 1 530 + 420 = 2487 kr. Exklusive frakten från PWSS, och fiskarna jag planerar att köpa. Den nuvarande summan jag lagt ut är nästan precis 50% av min årslön, hahaha

                            Kommentar

                            • Vimsa
                              • November 2008
                              • 768

                              #15
                              Under tiden i det andra akvariet ...
                              Bågfenorna är på G! Missade själva leken, men råder ingen som helst tvivel om att honan vaktar rom i kokosnöten. Hon är ilsken som en förolämpad geting och jagar bort ALLT, även den fullvuxna scalaren! Gör små räder till andra änden av akvariet och skäller ut hanen efter noter innan hon ilar tillbaka igen, och på vägen passar på att flytta på lite nyckelhål och bortkomna tetror

                              Kommentar

                              Arbetssätt...