första gången med räkor i ett 15Liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    första gången med räkor i ett 15Liters.

    tja då vare väll dax å slänga igång en tråd, akvariet är helt färdigt och det ända jag ska göra nu är att köra in filtret innan jag beställer räkorna.

    har kört med slimline vit faxe och bottenfilter som leder in vattnet bakom, syns ju ganska tydligt på bilderna så ja behöver väl kanske inte förklara så mycke.
    filtret vart lite i oversize, men bättre för mycke än för lite =)
    satte även ett nät över filter delen så inge räkor kan krypa ner där, men förhoppningsvis så låter dom bli det :P


    Teknik.
    eheim compact 300.
    belysning en vanlig 15w lampa, funderar på att ta bort locket och ha någon annan belysning så småningom.
    värmen sköter belysningen.
    filtermatta ppi10 skuret i kuber.


    växter just nu.
    anubias nana
    nån form av gräs, kan det va nålgräs kankse? kommer inte ihåg de latinska namnet som stod i affären.


    bottensubstrat.
    shrimpsoil
    skifferstenar.


    massa bilder!!!

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1373.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,4 KB
ID: 2182627

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1374.jpg
Visningar: 3
Storlek: 97,4 KB
ID: 2182626

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1375.jpg
Visningar: 2
Storlek: 104,2 KB
ID: 2182625

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1395.jpg
Visningar: 3
Storlek: 134,9 KB
ID: 2182628

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1394.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,0 KB
ID: 2182624
    MrH ---> 175L SA kub
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    mera bilder.
    Bifogade filer
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      tar tacksamt emot inredningstips då jag aldrig haft räkor förut.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Blir fint! Vad gör filterkuperna längst till vänster för nytta? Man vill väl ha ett drag genom allt filtermedia, de kommer förmodligen bara ligga där och gotta till sig utan att egentligen bidra till att rena vattnet?

        Det sätter sig ju garanterat bra bakterier där men som just filter i den traditionella bemärkelsen är det väl typ onödigt? I vilket fall så kommer det att bli görbra, borde nog fixa mig ett nano snart, har en hel del prylar som ligger och väntar här
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          mjo dom kanske inte gör så mycke nytta, men annars hade ja ju vart tvungen att på något vis spärra av åt vänster å då tyckte ja de va lättare å bara fylla hela utrymmet me kuber ist :P

          sen kan man ju flytta lite på kuberna då och då :P
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Jag tror vattnet kommer flöda hyfsat även där uppe när den nedre delen blir nedskitad och bättre extra icke-optimal filtermassa än ingen alls!

            Det känns faktiskt som att något fattas som ger en känsla av höjd i karet. Något som sträcker sig uppåt samt skuggar lite skulle nog råda bot på det hela.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              hade du lagt den långa filterbiten längs med långsidan över bottenhålet och fyllt med kuddar över så hade det logiskt blivit mer filteryta som aktivt renar vattnet.

              Dock är det mer än tillräckligt i ett så litet kar
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Jag tror vattnet kommer flöda hyfsat även där uppe när den nedre delen blir nedskitad och bättre extra icke-optimal filtermassa än ingen alls!

                Det känns faktiskt som att något fattas som ger en känsla av höjd i karet. Något som sträcker sig uppåt samt skuggar lite skulle nog råda bot på det hela.
                jo jag vet men ja kommer inte på vad jag ska sätta dit.
                vill helst undvika grenar så ja letar efter nån lämplig växt som sträcker sig uppåt.
                kanske gälört?
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  hade du lagt den långa filterbiten längs med långsidan över bottenhålet och fyllt med kuddar över så hade det logiskt blivit mer filteryta som aktivt renar vattnet.

                  Dock är det mer än tillräckligt i ett så litet kar
                  jo men ja ville skärma av pumpen så den stog fritt, hade iofs kunna lagt en till bit men men :P som du säger, detta filter räcker mer än väl. tror de är 2L filter yta där bakom :P hehe
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • esoxlucius74
                    • October 2009
                    • 493

                    #10
                    FLYTVÄXTER!! Oj jag blev så exalterad av det fina bygget, det var inte meningen att skrika....
                    Men jag har några kul flytväxter i mitt räkakvarium med långa snygga spröda "rötter" som virvlar ner i vattnet, det gillar räkorna och det fyller ut upptill i akvariet.

                    (Om du vill kan jag lägga in en bild sedan för jag har inte en susning om vad de heter...)
                    360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                    16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Lägg upp en bild så ska jag nog lista ut det!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • SneakySteve
                        • July 2010
                        • 425

                        #12
                        Hej. Jag har inte heller haft något räkakvarium då är inte så insatt men tänkte ändå fråga en sak. Är bottenfilter standars i räkakvarium eller varför använder du det? Växter brukar ju inte gilla sådana då de transporterat bort viktiga näringsämnen från sanden och sprider dem i vattnet vilket bra göder algerna..


                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          #13
                          Ursprungligen postat av esoxlucius74
                          FLYTVÄXTER!! Oj jag blev så exalterad av det fina bygget, det var inte meningen att skrika....
                          Men jag har några kul flytväxter i mitt räkakvarium med långa snygga spröda "rötter" som virvlar ner i vattnet, det gillar räkorna och det fyller ut upptill i akvariet.

                          (Om du vill kan jag lägga in en bild sedan för jag har inte en susning om vad de heter...)
                          släng upp en bidl här i tråden du =) har funderat på flytväxter men ja har aldrig lyckats me dom nå vidare :/

                          edit: tackar så hjärtligt för komplimangen.
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            Ursprungligen postat av SneakySteve
                            Hej. Jag har inte heller haft något räkakvarium då är inte så insatt men tänkte ändå fråga en sak. Är bottenfilter standars i räkakvarium eller varför använder du det? Växter brukar ju inte gilla sådana då de transporterat bort viktiga näringsämnen från sanden och sprider dem i vattnet vilket bra göder algerna..


                            Sent from my iPhone using Tapatalk
                            standard vet jag inte, jag tyckte att metoden var bra för att transportera vattnet till filtret bakom.

                            är själv inte så insatt i just de där me filter/bakterier/gödning för växter. men då det inte kommer vara några mängder med växter i detta akvarium så tror jag inte att det ska vara några problem.

                            sen om ja förstått det rätt så ska väl den där shrimpsoilen vara bra för växter vad gåller näring å sånt. eller har ja helt missuppfattat det kanske?
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              en liten undran, ska man slå i sånt där "starta igång akvariet medel" även för räkkar?
                              juat nu går de en kampfisk där i som ska få "skita" igång filtret.
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...