180L SA, pmdd, ec etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #16
    Ursprungligen postat av källebacken
    Inta vanlig javamossa...huu...den kan man bli tokig på, ta christmas lr nån annan som är lite grövre. Wildwlöv är fin men den behöver också biindas upp på nåt tex en rot. Tips är att kolla på plantswap lr tradera finns billiga och bra/fina växter, köpte alla mina till 126L på plantswap för 200:- plus 60:- i frakt
    Haha ja det är väl det att den är så vanlig Ska kolla på chritsmasen! Tack för tipsen!

    Ah, är införstådd i att den också behöver bindas, men ska något fästa på roten så kommer det ju behövas bindas oavsett vad. Men tror det står mellan winderlöv eller anubias. Tycker den låga anubiasen är snygg, men den växer ju så jäkla långsamt så känns som ett evighetsprojekt att täcka hela roten.

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #17
      Jaha då ska vi se, det va ett himla tag sen som jag skrev här och det har väl hänt en hel del...

      Jag har planterat om, lagt till lite sten och växter osv, javaormbunken har tappat sin storlek. Den dog av rätt snabbt och verkade inte trivas. Nu så har den som är kvar inte dött av iaf, så hoppas på att den ska ta fäste och växa sig stor!
      Tagit bort så många BM jag kunnat och gett till pappa och skaffat skalarer. Tyvärr verkar de bråka och är inte riktigt nöjd med 3 av dessa (köpta på aktion och tyckte han sa "naturfärgade" vilket de inte va). Så funderar på att byta in dessa och försöka skaffa 2 nya med "naturfärgerna". Har även skaffat en ancistrus-hane och hoppas på lite yngel någongång. Tyvärr så dog en ancistrus-hona i samband med detta, som jag inte riktigt vet varför.

      Om ni har tips på saker jag kan göra för att förbättra så tveka inte på att säga till!

      Som jag skrivit tidigare (tror jag) så vill jag ha en växt på högerroten, kanske binda upp några anubias eller något. Men känner att jag har ganska lite låga växter. Kanske lite mycket sten?

      Första bilden är så det såg ut för ett tag sen. Och sen är bilderna efter det jag gjort idag. Satte precis fast javamossan på roten bla. Den vit/gula skalaren finns det två av + den helvita. Det är dessa som jag känner att jag inte vill ha kvar...
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Luddson
        • August 2011
        • 529

        #18
        Awesome!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #19
          Ursprungligen postat av Luddson
          Awesome!
          Tackar! Synd bara att bilderna är sämst i världen :P Min kamera är oerhört dålig tillsammans med en fantastiskt dålig fotograf

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #20
            Va ett tag sen jag uppdaterade. Det har hänt lite grejer:

            Jag bytte in de två skalarerna som jag inte va nöjd med och fick välja 2 andra. Som jag tyckte va väldigt fina. Det visade sig att jag fick 2 honor och hade minst 3 hanar. De parade ut sig till 2 par Ena paret la ägg som fick fram simmande yngel, men dom försvann på en dag. Sen någon vecka senare så fick jag ägg och yngel av det andra paret. Då valde jag att separera fiskarna så dom med äggen/yngel fick gå kvar i180L och de tre andra fick flytta till 150L. Men en av dessa ska jag byta in, den som inte är med i paret.
            Paret som går kvar har nu i två dagar vaktat yngel och än så länge går det väldigt bra för dom! Väldigt imponerande, och vilka jäkla snabba simmare skalarer är, helt sjukt! "Tyvärr" ska jag på semester imorn så kommer inte kunna mata dom, så det blir en överraskning om dom är kvar när jag kommer hem.

            Sen hade jag en sjukdom i akvariet på två skalarer som varkar ha varit svamp, har gett Seras GeneralTonic (minns inte exakt namnet just nu) tillsammans med salt och det verkar ha gjort susen. Detta va anledningen varför jag inte ville lämna in den ensamma skalaren tidigare. Men nu verkar han va helt återställd

            Annars rullar karet på bra och jag trivs med det. Skulle egentligen vilja ha exakt samma kar fast ett större, minst 240L. Men detta kommer inte bli inom närmaste månaderna!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              #21
              Grymt det har blivit
              Kör du mäsk eller EC?
              Det är Javamossa på roten ellerhur?
              samt hur mycket lys kör du?

              Keep up the good work!

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #22
                Ser bra ut och själva akvariet ser precis ut som mitt (MP/Eheim 180l). Jag fick med ett skalarpar och runt 10 yngel när jag köpte det, dock klara sig bara 4 yngel. Skalarparet har jag gett bort och ynglen kommer jag byta in mot mosaikguramis.

                Tänkte först ha kvar skalarerna, men insåg till slut att 180l är för lite för att ha dom i. Dom la ägg ofta och var då väldigt på hugget mot allt som kom lite nära. Blev oftast skalarerna på ena halvan och resten av fiskarna hopptryckta i andra halvan, kan inte tänka mig att det var bra för nån av dom...stress...

                Nu när paret är borta och det bara är mindre fiskar i karet, så ser det mycket bättre ut. Tycker det dock är upp till var och en, men för mig blev det en klar förbättring och jag kommer inte skaffa skalarer, om jag inte har ett minst 300l kar...

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #23
                  Ursprungligen postat av Luddson
                  Grymt det har blivit
                  Kör du mäsk eller EC?
                  Det är Javamossa på roten ellerhur?
                  samt hur mycket lys kör du?

                  Keep up the good work!
                  Det har växt till sig lite iaf! Men till höger, inre hörnet, så ska jag försöka få upp en svärdplanta eller något. Men har haft så otroligt svårt att få dom att växa ordentligt...
                  Jag körde med EC, men har prövat under några veckor att inte köra någon Co2 alls, och det verkar funka bra det med, än så länge iaf. Ska iväg på massa resor nu under vintern, men när jag kommer hem kommer jag kanske pröva på mäsk.
                  Japp, det är javamossa. Kanske lite tråkigt men köpte det billigt på auktionen så det får va
                  Kör med standard i akvariet, så ingen jättekräm. 2x30W på 180L, 0.33W/L

                  Ursprungligen postat av Pierre67
                  Ser bra ut och själva akvariet ser precis ut som mitt (MP/Eheim 180l). Jag fick med ett skalarpar och runt 10 yngel när jag köpte det, dock klara sig bara 4 yngel. Skalarparet har jag gett bort och ynglen kommer jag byta in mot mosaikguramis.

                  Tänkte först ha kvar skalarerna, men insåg till slut att 180l är för lite för att ha dom i. Dom la ägg ofta och var då väldigt på hugget mot allt som kom lite nära. Blev oftast skalarerna på ena halvan och resten av fiskarna hopptryckta i andra halvan, kan inte tänka mig att det var bra för nån av dom...stress...

                  Nu när paret är borta och det bara är mindre fiskar i karet, så ser det mycket bättre ut. Tycker det dock är upp till var och en, men för mig blev det en klar förbättring och jag kommer inte skaffa skalarer, om jag inte har ett minst 300l kar...
                  Mitt akvarie är 45 högt, så höjden funkar för skalarerna. Innan då jag hade alla 5 i akvariet så va det lite kaos. Men nu har jag bara koppartetror och skalarer, tillsammans med två ancistrus. Och det funkar ganska bra, självklart kör skalarerna utfall då och då.

                  Som jag skrev tidigare så skulle jag vilja ha ett exakt liknande i inredning osv, fast bara större. Och då är det bla. just för skalarerna. Skulle gärna ha 240-375 som ersättning för detta. Men det kommer bli längre fram.
                  Allra helst vill jag ha ett säg ca 300L istället för detta. Sen troligtvis ha kvar mitt 150L hörnakvarie. Sen vill jag ha ca 300-500L malawi-kar. Och allra sist skulle jag vilja ha ett kar med lite monsterfisk i, något lite "ovanligare" och lite färre större fiskar. Men det kommer sista kommer inte hända på låååång tid

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #24


                    Köpte ett sådant du har fast ett 240, köp du med

                    Följ med och häng lite i tråden vettja!
                    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 06 January 2012, 21:50.
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Vanish
                      • April 2011
                      • 900

                      #25
                      Ah, jag har funderat på just den storleken och det akvariet. Men så får jag en känsla ibland att jag vill ha lite lite större :P Det är ju trots allt bara 60 större än detta jag har... Svårt

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        #26
                        Japp, men jag har redan större
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #27
                          Haha dåså :P

                          Dessa är ju några bra alternativ:















                          Man blir inte alls sugen!!!

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #28
                            Det första är fett, 4*54 w i ett växtlöst kar
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              #29
                              Ett 375l tycker jag verkar vara lagom, inte för stort och inte för litet. Tyvärr fanns inget sånt på Blocket häromkring, när jag köpte mitt. Väldigt nöjd med det jag har, men lite större hade inte vart dumt...

                              Kommentar

                              • Vanish
                                • April 2011
                                • 900

                                #30
                                Haha ja, det hade varit lite av ett drömakvarie som malawikar. Vill inte ha ett allt för stort kar, men vill ha det på möbel eftersom det är så mycket snyggare. Men budget, flickvän och en etta sätter käppar i hjulet alldeles för ofta

                                Ja, 375 hade nog varit rätt lagom att ersätta mitt 180L! Synd bara att nästan alla 375or är på alustativ, ser inte lika roligt ut

                                Satt och funderade lite nu innan jag går och lägger mig och reser iväg till alperna. Borde jag ha något mer intressant i detta kar? Det går ca 20 koppartetror, 2 skalarer och 2 ancistrus. Hade från början tänkt skaffa 1 par agassizii, men anar att det kanske blir lite väl mycket revir. Kanske någon rolig pansarmal, dom är ju alltid trevliga att kolla på!
                                Vad tror ni?

                                Edit: Eller kanske bolivaner, fast dom kanske är för mesiga tillsammans med skalarerna i detta kar...?
                                Senast redigerad av Vanish; 06 January 2012, 22:13.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...