180L SA, pmdd, ec etc

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    180L SA, pmdd, ec etc

    Jag fick nog igår och började samla på mig saker inför uppstarten av akvariet som jag har haft ståendes i några veckor nu. Har inte velat sätta upp akvariet än eftersom jag ska sätta upp tapet i samma rum, men nu står det en meter ut och där får det vara tills jag är klar med resten!

    Köpte som sagt akvariet för ett tag sedan, juwel rio 180 inkl ytterfilter JBL crystalprofi 250 eller något sådant. Igår så fick jag införskaffat mig två rötter, lite växter, doppvärmare, lysrör osv. Lite smått och gott med andra ord. Och sen va det hem och börja göra det i ordning. Hade lite halv tidspress då jag går upp halv 5 denna vecka och hoppades på att det inte skulle ta allt för lång tid, vilket det såklart gjorde

    Jag är absolut ingen mästerskapare och har väldigt svårt för att få "bilder" eller "syner" om hur det ska se ut. Så jag prövade lite här och där och sen blev det som det blev.
    Just nu har jag inte så mycket växter i kanske, men jag tänker att det får växa till sig själv lite grann och så får jag se efterhand vad jag kan behöva mer av.

    Här kommer lite bilder på karets uppbyggnad. Det är blästersand i botten.
    Tänkt att gå i karet är:
    Scalarer
    Koppartetror
    Corydoras
    Ancistrus
    Ottocinclus
    Boliviansk fjäril
    Ap. Agassizii

    Började lägga de två rötterna i blöt, men så insåg jag att jag inte har något badkar eller bra ställe att få ner hela rötterna i. Så jag la i dom i karet direkt och det visade sig att den ena faktiskt sjönk! Den andra har jag bundit fast så den flyter någon cm från sanden :P
    Bifogade filer
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    #2
    När jag väl lagt allt på plats så va det ju självklart dags för fyllning. Lite småspännande eftersom jag inte hade fyllt det ända upp innan, så jag tog väl egentligen en rätt så onödig chansning, men det har funkat hittills iaf! Är riktigt nöjd över den högra roten eftersom det va precis en sån jag letade efter. En platt rot som kunde skapa en bred grotta.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #3
      Anubiasen snörade jag fast, egentligen mest för att hur det va att göra det. Det va ett helsike nu i efterhand. Tror man börjar bli gammal för det va jäkligt svårt att se fiskelinan!

      Idag så har jag tillsatt mina 5 BM från 54L och det blev ett totalfiasko med överföringen. Jag fångade 3 stycken snabbt och smidigt och kände mig värsta grym. Men de två sista fattade att jag inte kunde komma åt överallt med hoven vilket resulterade i en vild kamp. Det hela slutade med att jag råkade få bort filterkuben från innerfiltret (dom gömde sig under den hela tiden). Den lossnar väldigt lätt och då jag satt dit en pp10 (trodde jag iaf, kan nog vara ännu grövre, skiten visade inte minsta vilja att stanna i kuben så fort den rörde sig) så rann all skit ut och hela karet blev totalbrunt direkt. När jag ändå hade det uppe så kunde jag lika gärna krama ur det lite eftersom det hade minskat lite i flöde.

      Efter detta så släkte jag ner karet och återvände till min avfrostning av kyl/frys (mitt andra helvete idag -.-) och när fiskarna och jag lugnat ner oss lite så lyckades jag fånga in dom. Har haft 180L karet släkt sen dom kom i det och tog tyvärr inga bilder på detta. Men blir spännande att se imorn hur det är med dom

      Tog 20L från mitt lilla kar, annars va det mesta nytt. Satte i nitrivec idag i samband med fiskarna och har tänkt hålla upp matningen i 2-3 dagar

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Fint
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Fint
          Tackar, men det ser ganska tomt ut fortfarande Hoppas ju på att vallesnierian ska växa till sig samt mina limnophila Sen får jag väl skaffa någon bottentäckare längre fram, just nu prövade jag bara att ta två små delar av de växter jag hade i 54L.

          För övrigt så glömde jag att nämna två mycket bra saker:

          1. Det är bra att ha jobbarkompisar med stora akvarier som kan ge en 100kg javaormbuskar :P
          2. Det är väldigt trevligt när man kan få malaysiska sandsnäckor gratis på hornbach i Gbg utan större fjäsk

          Kommentar

          • tommy_g
            • February 2010
            • 473

            #6
            Kommer bli kanon.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Och jag letar snäckor överallt. Det här är inte sjysst

              Jag har provat att stoppa i en bottentäckare i ett av mina kar, det växer lååååååångsamt!
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Ser bra ut! Nu behöver bara vänstra roten "åldras" lite i vattnet och växterna växa till sig lite så att det blir riktigt ögongodis.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  #9
                  Ursprungligen postat av tommy_g
                  Kommer bli kanon.
                  Tackar Håller tummarna för att det ska bli bra om några månader!

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Och jag letar snäckor överallt. Det här är inte sjysst

                  Jag har provat att stoppa i en bottentäckare i ett av mina kar, det växer lååååååångsamt!
                  Haha jadu, ibland har man lite tur trots allt. Men då sandsnäckor inte är något som akvariebutiker brukar vilja ha på samma sätt som vi med sand i karen så kanske du kan fjäska hos någon? Ja dom gör ju detta, jag har lite nålgräs i andra karet och där har det inte hänt mycket! Tog över en liten liten sån planta i detta karet bara för att se vad som händer.

                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Ser bra ut! Nu behöver bara vänstra roten "åldras" lite i vattnet och växterna växa till sig lite så att det blir riktigt ögongodis.
                  Ja precis, funderar på om jag ska försöka få lite mossa på den roten i framtiden. Men det får tiden utvisa :P Just nu ska det bara precis som du säger växa till sig!

                  Kommentar

                  • Vanish
                    • April 2011
                    • 900

                    #10
                    Funderar på om man ska försöka få fast anubiasen på den högra roten istället, hade varit lite nice om den kunde bre ut sig så den täckte hela roten på ovansidan... Jobbigt det blev

                    Kommentar

                    • källebacken
                      • February 2006
                      • 574

                      #11
                      Jättefint
                      Annica

                      Kommentar

                      • Luddson
                        • August 2011
                        • 529

                        #12
                        Väldigt fint akvarium!
                        Tycker du har lagt upp allt väldigt snyggt, med växterna, roten och stenen.

                        Kommentar

                        • källebacken
                          • February 2006
                          • 574

                          #13
                          Ursprungligen postat av Vanish
                          Funderar på om man ska försöka få fast anubiasen på den högra roten istället, hade varit lite nice om den kunde bre ut sig så den täckte hela roten på ovansidan... Jobbigt det blev

                          Gör det,tror det blir snyggt... lr köp en till och sätt på roten...
                          Annica

                          Kommentar

                          • Vanish
                            • April 2011
                            • 900

                            #14
                            Tackar, kul att höra!

                            Ska försöka ta lite kort imorgon, har fört över alla mina black mollys inkl alla yngel och även den ensamma guppys. Detta ska få gå i karet i ca 2 veckor sen ska jag nog börja forma invånarna lite mer. Sitter i ett dilemma om vilka fiskar jag ska ha också Det är inte lätt att få det att stämma!

                            Framtidsplaner är att få någon mossa på den vänstra roten och sen ha någon växt som kan fästa ovanpå den högra roten. Vet inte riktigt vad än men kanske lite winderlöv ormbuske till höger och lite vanlig javamossa på den vänstra

                            Kommentar

                            • källebacken
                              • February 2006
                              • 574

                              #15
                              Inta vanlig javamossa...huu...den kan man bli tokig på, ta christmas lr nån annan som är lite grövre. Wildwlöv är fin men den behöver också biindas upp på nåt tex en rot. Tips är att kolla på plantswap lr tradera finns billiga och bra/fina växter, köpte alla mina till 126L på plantswap för 200:- plus 60:- i frakt
                              Annica

                              Kommentar

                              Arbetssätt...