Fisksoppa med extra sallad, tack! (200l sällskapskar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vitter
    • August 2010
    • 219

    Fisksoppa med extra sallad, tack! (200l sällskapskar)

    Jaha, då ska man försöka sig på att fira det rätt nya goldmedlemskapet med att göra en ordentlig projekttråd för mitt stora akvarium. För de flesta här är väl 200l fortfarande rätt pluttigt, men för mig känns det stort.

    Faktiskt är det ganska precis två månader sedan det hela påbörjades. Då stod jag med ett kar på ca 100l som det kändes som om mina stora klogrodor och framför allt regnbågsfiskarna börjat växa ur. Det var mysigt, och jag har det fortfarande kvar, fast nu med helt nya invånare, men det behövdes nåt större...

    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-08-07 19 51 55.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,9 KB
ID: 2182615

    Jag införskaffade då det här bättre begagnade Juwel-karet på 200l, med tillhörande ramp, lysrör, pump och värmare som alla var sprillans nya och oanvända. Riktigt glad över att äntligen kunna få riktigt bra belysning i karet och kunna satsa på växter, som jag älskar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-08-07 19 51 24.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,9 KB
ID: 2182616

    Med massa hjälp av pojkvännen fick jag en slimlinebakgrund på plats, och sen krävdes det bara 2-3 timmar av fångande, paltande, grusösande, grustvättande och flyttande och fyllande för att hamna här:

    Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-08-07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,6 KB
ID: 2182617

    Bra mycket mer plats åt djuren att bre ut sig på, och det var de snabba på att utnyttja. Så fort de kom över hur läskigt allting var...

    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-08-13 14 28 12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,8 KB
ID: 2182618

    Sen dess har snäckorna som bodde i karet fått flytta, eftersom jag fick flytta hit en kulfisk från ett annat kar där han gjorde livet surt för min ap. hongsloi, det lilla monstret. Så allt som allt är listan på invånare som följer:

    3 stora klogrodor
    5 nyckelhålsciklider
    3 turkosa regnbågsfiskar
    2 platy
    1 kulfisk (carinotetraodon irrubesco)
    3 kuhliiålar

    För att ersätta städpatrullen (snäckorna) tänkte jag mig att skaffa mig ett litet gäng corydoras av nåt slag - mest för att det är en sorts fisk jag velat ha ända sedan jag skaffade akvarier. Till helgen blir det nog att gå ut och shoppa fisk och se vad för sort som till slut får följa med mig hem.
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Båda karen ser mysiga ut, det är fint med stora rötter tycker jag
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • vitter
      • August 2010
      • 219

      #3
      Som sagt så var det en stor del för mig att kunna satsa extra mycket på växterna i det här nya karet. Med 2x54 watt hade jag för första gången vettigt med ljus, och med PMDD på det så hade jag rätt bra grund. Alltså gick jag ut och skaffade mig en massa nya snabbväxare. När de verkade ha fått fäste så bestämde jag mig också för att investera i Easy Carbo och se om det skulle göra ännu mer skillnad. Hittills måste jag säga att jag är nöjd!

      Här är ett gäng bilder för att se hur det hela utvecklats. De är tagna med ganska exakt en veckas mellanrum, vid vattenbytet.

      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-08-13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,3 KB
ID: 2136296
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-08-20.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,5 KB
ID: 2136297
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-08-28.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,8 KB
ID: 2136298
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-09-04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,1 KB
ID: 2136299
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-09-11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,2 KB
ID: 2136300
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-09-12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,0 KB
ID: 2136301
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-09-25.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,6 KB
ID: 2136302
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-10-03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2136303
      Klicka på bilden för större version

Namn: växter 2011-10-09.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,4 KB
ID: 2136304

      Kommentar

      • vitter
        • August 2010
        • 219

        #4
        Ursprungligen postat av solis
        Båda karen ser mysiga ut, det är fint med stora rötter tycker jag
        Tack! Jag gillar dem också. Hade funderingar på att skaffa nån som byggde mer på höjden, men nu har växterna brett ut sig rätt mycket så jag tror det får vara som det är ett tag i alla fall.

        Kommentar

        • vitter
          • August 2010
          • 219

          #5
          Framtidsplanen för karet är alltså att skaffa ett stim corydoras, samt möjligen en ancistrus eller annan slags mal att mumsa alger. Men jag har inte så många sådana för tillfället, så jag funderar på att vänta lite ifall den bara skulle ersätta snäckorna som växtätare... Även om min ancistrus i lilla karet gav upp allt sånt när den började få grönsaker regelbundet. Kanske skulle prova med nån lite rackare.
          Sen tror jag att jag är hyfsat nöjd med befolkningen, även om regnbågarna går mig på nerverna med sitt ständiga jagande. De borde vara fler, men det finns inte plats för det. Funderar på om man skulle försöka hitta nåt nytt hem åt dem med. :/

          När det gäller växterna är planen att svärdsplantans "barn" ska få befolka hela högra hörnet framför filterhörnan och dölja den lite snyggt, men det växer långsammare än jag hade väntat mig.

          I dagsläget ger jag 3ml EC varje dag, samt 2cl ur varje PMDD-flaska vid vattenbytet en gång i veckan. Verkar det lagom eller kan man rent av öka nåt av det lite?

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Polysperman växer som ogräs i ditt kar där.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • vitter
              • August 2010
              • 219

              #7
              Skulle man kunna säga. Märks kanske lite att det är en av mina favoritväxter också... Önskar bara att svärdsplantorna kunde låta sig inspireras och växa på lika bra!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av vitter
                Skulle man kunna säga. Märks kanske lite att det är en av mina favoritväxter också... Önskar bara att svärdsplantorna kunde låta sig inspireras och växa på lika bra!

                kommer dom aldrig att göra....inte alls lika snabbväxande.

                men du kan få hyfsat bra fart på dom med lite kol och gödning.




                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  De verkar ta en bra stund på sig att acklimatisera sig också, men fasen vad många småplantor det blir av min stora nu.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • vitter
                    • August 2010
                    • 219

                    #10
                    Jag har tyckt att de stått helt stilla, men när jag tittar på bilderna här inser jag ju att den faktiskt växt en del ändå sen den kom. EC verkar ha gjort skillnad. Den hade faktiskt en "svans" med skott redan när jag köpte den, och de är planterade nu. Och för nån vecka sen upptäckte jag en ny riktigt fin stängel med skott på väg. Joy! Tror de kan bli många nog att fylla upp hörnet snabbare än jag trodde, sen ska de bara växa till sig också...

                    För övrigt trodde jag att en kulfisk var det nyfiknaste man kunde ha i ett kar. Så är icke fallet. Nyckelhål är vinnarna! Jäklar... Jag som läste så mycket innan om hur blyga och rädda av sig de skulle vara, mina blir praktiskt taget platta i fejjan av att stå och trycka nosen mot glaset så fort nåt händer utanför. Och när kulfisken i fråga flyttade in var han OTROLIGT intressant!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-09 12 41 13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,8 KB
ID: 2136343

                    Han hade en fin svans av ciklider som följde honom genom hela karet en stund... Men de rörde honom aldrig, bara tittade.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-09 12 42 04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,2 KB
ID: 2136344

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Hahahaha! Stackars kulan.
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • vitter
                        • August 2010
                        • 219

                        #12
                        Stackars och stackars... :P Han fick flytta hit för att han roade sig med att plocka sönder min ap. hongsloi-honor bit för bit i det andra karet. Men får erkänna att jag hade hjärtat lite i halsgropen tills jag var säker på att de skulle vara snälla. Sen kunde jag inte hålla mig för skratt för det såg så himla roligt ut... Känner mig dock rätt säker på att om han försöker bråka med dem på samma sätt så skulle han få fetstryk. Så jag hoppas han har vett att hålla sig i skinnet.

                        Kommentar

                        • vitter
                          • August 2010
                          • 219

                          #13
                          Sådär idag blev det äntligen av med lite mer fiskköp! Har önskat mig corydoras sedan jag började med akvarier, och nu är det äntligen fixat. Sju stycken metaller blev det. Rent estetiskt var jag mest sugen på de fläckiga, men de var helt enkelt för små för att jag skulle våga - de hade blivit grodgodis. Även de här är lite på gränsen, men även om grodorna jagat en del så har alla klarat sig hittills. Stoppade i grodorna lite extra mat så de kanske håller sig lugna över natten. Och pansarmalarna är såååå söta! Färgmässigt passar de också in riktigt fint, så jag är nöjd även på den fronten. Nu ska de gödas och förhoppningsvis växa sig stora nog att vara trygga rätt snart.

                          Här är en liten påsbild från inkoppningen.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-15 14 56 56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,4 KB
ID: 2136401

                          Jag bestämde mig till slut också för en ancistrus. En stor lurvtrut som jag inte kan bestämma mig för om han bara är ful eller lite söt också. Han har iaf redan grundligt putsat mina rutor, så jag gillar honom!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-15 14 56 36.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,1 KB
ID: 2136402


                          Tänkte för övrigt slänga in en liten bild på hur det lilla karet som jag bytte ut mot det här har utvecklats. Börjar bli riktigt nöjd med det också! Även om morotsbitarna kanske inte är det finaste inslaget i inredningen... :P

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Photo 2011-10-12 22 10 13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,5 KB
ID: 2136403

                          Kommentar

                          • källebacken
                            • February 2006
                            • 574

                            #14
                            Jaaa pansarmalar är min favorit med såå söta har fläckig och leopard just nu....på G är Pandapansarmal som är mindre och då räknar jag med att kunna ha ett större stim av dom.
                            Fint akvarium, nyckelhål har jag med och mina är sjukt nyfikna...lr konstant utsvultna...vet inte vilket
                            Annica

                            Kommentar

                            • vitter
                              • August 2010
                              • 219

                              #15
                              Pandorna är ju galet söta med! Hoppas mina metaller ska må bra och slippa bli grodmat...

                              Haha, tror det är en kombination av båda. De utforskar ju precis allt som hamnar i karet. En av mina fick mig nästan att gråta av skratt när den först lyckades resa en morotsskiva upp mot glasrutan, och sedan rullade den som ett tunnband. Önskar att jag hade hunnit filma det, det var helt underbart sött.
                              Men när de radar upp sig vid rutan och "dansar" när man kommer i närheten är det nog mest den aldrig nöjda fiskmagen som talar. Tror de är fysiskt inkapabla att bli mätta...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...