Hustle (läs hassel), i lillkaret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Hustle (läs hassel), i lillkaret

    Hejsan hoppsan

    Nu ska det hasslas i 54 litarn med räkor och elefanter. Kanske lite mossa på ett par kvistar, lie eklöv? Sen då? Fler räkor och elefanter kanske någon ministimfisk?


    Feedback idéer och tips tas gärna emot.

    På bilden ser ni en ormhasselgren som är nertyngd av en rot, så fort den slutar flyta skall det fixas med ny inredningstjolahopp.

    Hade önskat att jag hade ett ytterfilter till detta kar, kan kanske komma att bli senare, tips på bra sådant till ett 54 liters kar?


    Nicke


    ---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.426283,15.785570
    Bifogade filer
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #2
    Ser ut som en bra början. En bakgrund skulle inte skada
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • Grogga
      • August 2011
      • 73

      #3
      Ang. det där med ytterfilter till ett 54 liters kar. Jag har ett juwel 54 liters som jag letar ny filterlösning till. De jag sneglat på är Eheims 2213 eller ett fluval 205.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Nicke! Ett litet Eden 501 eller ett Eheim Ecco 130 pro kanske skulle vara tänkbara ytterfilter till ditt kar. Ecco-filtret är möjligtvis en aning för kraftigt - jag har två sådana till mina 50-kuber, funkar hur fint som helst och är käft-tysta!
        Ett litet tips; Jag har satt strilrören monterade med sugproppar på det bare täckglaset och riktat strålarna rakt upp i glaset. På detta sätt droppar vattnet ner i karet på ett mycket attraktivt sätt - visst, själva skvalandet låter en del, men kan man stå ut med detta (eller har karen på en plats där skvalande vatten inte är störande) så är det riktigt bra!

        Kommentar

        • ApeviaX
          • December 2005
          • 1531

          #5
          Tjolahopp, Mats kanonide men tyvärr så är karet i sovrummet och HSB skulle mörda mig om jag hade något skvalande haha. Ska dock kika på alla nämnda filter.

          Hur var det med eklöv då? För surt för elefanterna? Och vilken ministimfisk?


          ---
          I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.385506,15.676586
          ApeviaX
          Archocentrus multispinosus
          "Vattensamlingen"
          X-Aquatic

          Kommentar

          • ApeviaX
            • December 2005
            • 1531

            #6
            Bumpar min fråga lite
            Hur var det med eklöv då? För surt för elefanterna? Och vilken ministimfisk?

            Sen kan jag nämna att jag nu har införskaffat eklöv, plockade ett gäng småkvistar med blad på, nästan helbruna blad, en del lite svartfläckiga men hela. Kan jag nu slänga i dessa i karet utan att förvälla de och då inte riskera att dessa svarta fläckar ger någon skit i karet?

            Jag menar av ex. PiaJo's kar så verkar det funka utmärkt



            Nicke
            ApeviaX
            Archocentrus multispinosus
            "Vattensamlingen"
            X-Aquatic

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av ApeviaX
              Bumpar min fråga lite


              Sen kan jag nämna att jag nu har införskaffat eklöv, plockade ett gäng småkvistar med blad på, nästan helbruna blad, en del lite svartfläckiga men hela. Kan jag nu slänga i dessa i karet utan att förvälla de och då inte riskera att dessa svarta fläckar ger någon skit i karet?

              Jag menar av ex. PiaJo's kar så verkar det funka utmärkt



              Nicke
              Ös i dom bara!

              Kommentar

              • ApeviaX
                • December 2005
                • 1531

                #8
                Och på tok för lång tid senare är de första eklöven i, dessutom "mangroveroten" gone sedan ett tag, javamossa på ormhasselgrenen som börjat växa. Tycker dock att den börjar bli lite fadd i färgen och inte lika växtkraftig längre, mina mossor brukar bli så, något tips hur man kan kicka igång de? Kör ingen näring i detta karet, rädd att räkor och elefanter inte tål detta?

                Nicke
                ApeviaX
                Archocentrus multispinosus
                "Vattensamlingen"
                X-Aquatic

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  gödning är väl inte att rekommendera om man har räkor, dom flesta är lite känsliga för det.
                  dämpa belysningen ett tag kanske? funkade för mig allafall. mixtrade en del me belysningstiderna i mitt räkkar å den mossan växer som tusan. sen vet ja inte om de berodde på det men kan ju va värt å prova.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • ApeviaX
                    • December 2005
                    • 1531

                    #10
                    Belysningstiden är tyvärr inte precis, jag tänder inte på morgonen då det står i sovrummet och vissa klarar inte det lilla ljuset :P

                    Men dessa vissa någon haha glömmer att tända vilket ger för lite ljus kanske?
                    ApeviaX
                    Archocentrus multispinosus
                    "Vattensamlingen"
                    X-Aquatic

                    Kommentar

                    Arbetssätt...