220 liters från renovering till färdigt kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    220 liters från renovering till färdigt kar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1377.jpg
Visningar: 1
Storlek: 78,1 KB
ID: 2182610

    hittade ett billigt akvarium på blocket som jag slog till på.

    akvarium 220L, 110*40*50 i 8mm glas! ljusramp med ett rör, filter fluval+4.
    allt detta för det brutala priset av 100kr.

    enda kruxet var att silikonet hade släppt i ett av dom övre hörnen så de hade börjat läcka. men de var ju ett mindre problem för 100 spänn.

    tanken är ju att silikona om det, snygga till det, bygga en bänk och sedan dra igång det. men detta får bli ett mycket lååååångsamt projekt, inte för att jag har fullt upp utan för att jag vill att det ska bli ordentligt gjort, har känt att ja stressat igång mina akvarium å då blir det inge bra.
    så detta ska få gro i lugn och ro å bli klart när det blir klart helt enkelt.

    tanken var först att bygga en egen bakgrund med fix å frigolitskivor, men då akvariet är så pass smalt så lägger jag nog den iden på hyllan. ja hade ju en plan på att köra filter bakom bakgrunden, tycker det är en fruktansvärt smidigt och lagom dyr lösning. plus att man slipper se alla fula slangar å sladdar å allt sånt.

    så nu lär jag ju komma på någon annan ide, vilket skulle kunna vara en BTN slimline med någon trevlig färg och sedan ett ytterfilter, tycker dock att dom är lite väl brutaldyra faktiskt. visst dom är bra, inget snack om saken. men lite väl dyra... nå åter kommer till det ämnet när det blir dax.


    fisk då? jo, har ju setat å stirrat mig blind på väldigt fina malawiakvarium så det lutar väldigt mycket åt det hållet, nästan helt 100.
    det är ju snyggt med ett kar med SA eller dylikt också, men jag har verkligen inte begåvats med gröna fingrar vad gäller akvarieväxter :/
    så av den anledningen så lutar det väldigt mycket åt malawi. plus att det är jäkligt läckert med malawi.


    ja de va väl början på resan, få väl se vart det slutar.
    tipps å råd alltid välkomnat, speciellt då inför silikoneringen som ja tycker känns lite sådär å göra själv. men men, får väl provfylla akvariet när de står i badrummet eller nått så ska det nog gå bra.




    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1390.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,0 KB
ID: 2182606

    två rejäla längsgående stag för täckglas eller dylikt.
    inget tvärstag men jag tror helt ärligt inte att de behövs med denna tjocklek på glaset.
    synpunkt på det?!?!?



    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1388.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,2 KB
ID: 2182608


    nu till problemet, silikonet var så dåligt så de har släppt mellan glasen, sidan där det läckte satt nästan helt löst så han hade en himla tur att inte allting rasa isär. (förra ägaren alltså)



    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1389.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,0 KB
ID: 2182607

    ja ni ser ju själva att de glipar en smula där.



    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1391.jpg
Visningar: 1
Storlek: 43,4 KB
ID: 2182611

    sen vette tusan hur jag ska göra med resten, silikonet som sitter är ju inte fräsht nånstans.
    men jag tror jag börjar med att tvätta rent allting så ser man kanske bättre då hur mycket man behöver silikona om det.



    återkommer med bilder när renskrapning av silikon har påbörjats. (inte ikväll)
    Bifogade filer
    Senast redigerad av MrH; 10 October 2011, 17:49.
    MrH ---> 175L SA kub
  • Kewell
    • December 2008
    • 95

    #2
    har också haft det stressande när jag skulle starta akvariet, kunde inte vänta tills akvariet akvariet kom igång (behöver tålamod) men nu tänker jag starta om det och göra det på rätt sätt denna gång, ganska osäker om jag ska starta upp det :/ man tappar ju intresset lätt.

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      hmm oki,ja kunde inte hålla mig så ja skrapade å skrapade å poff så satt jag med sidorutan i näven precis som planerat.
      men nu orkar jag inte mer ikväll.

      i morron, skrapa rent å limma tillbaks den, sen ta resten av akvariet.
      tänkte att jag tar en sida i taget, blir lite lättare att hålla reda på vart man gjort rent å så då.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1392.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,4 KB
ID: 2136288

        skrapa skrap skrapa....

        funderar dock på att beställa en ny sidoruta då denna är väldigt repig och det har även lossnat flisor ur glaset.

        funderade på en till grej, silikonet som var mellan glasen verkade inte alls vara silikon, snarare vulktejp eller nått sånt.
        någon som vet om man använde det när man byggde akvarium för sisådär 15år sen?
        för om så är fallet så kan de ju kanske vara värt att ta isär det helt och sedan limma ihop det igen.

        ideer någon?
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • firejackan
          • August 2004
          • 616

          #5
          jag skulle säga att ta isär det helt, rengör ordentligt och sillikonera om. hur kul är det om 3-4 månader och skitet släpper? lika bra och göra det nu när du redan håller på ^^

          Kommentar

          • kryddan803
            • July 2011
            • 241

            #6
            Håller med tidigare inlägg ^^ Lycka till, detta ska bli kul o följa

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              ja det får nog bli så, jag har ju ändå inte bråttom med att få igång det och under tiden kan jag ju spara ihop pengar till allt jag behöver.
              återkommer med bilder =)
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #8
                sagt och gjort. tog ner ena långsidan för å kolla hur hårt satt, de gick relativt lätt å få isär det så det är nog ingen dum ide å limma om hela akvariet.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1397.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,5 KB
ID: 2136305

                så blev det.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1399.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2136306

                funderar på den där svart geggan som va mellan glasen.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1400.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2136307

                tycker inte att det ser ut som silikon, de är liksom alldeles för perfekt "rand" tycker jag.
                då detta med all säkerhet är ett hemmabygge från början.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1401.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,0 KB
ID: 2136308

                åsikt om det någon?

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1402.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,9 KB
ID: 2136309
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  #9
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1408.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,2 KB
ID: 2136312

                  skrapade lite mer igår så nu börjar de ta sig.
                  det är verkligen inte svårt att få bort silikon och kalkrester från glaset, det tar bara lite tid :P


                  dock stötte jag på ett litet problem som jag behöver hjälp med.
                  som ni kan se på bilderna nedanför så är det alltså ett hörn som är trasigt.
                  dock är detta på utsidan och skadan når inte lägsta vattennivån så att säga, alltså den är typ 5-6mm kanske å glaset är ju 8mm tjockt. detta borde väl inte kunna påverka akvariet något nämnvärt va?

                  väldigt tacksam för svar angående detta.


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1407.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,9 KB
ID: 2136313


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1406.jpg
Visningar: 1
Storlek: 79,4 KB
ID: 2136314


                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1403.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,6 KB
ID: 2136315
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    ingen som har någon ide alls om hörnet där? det borde väl funka ändå?
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • kryddan803
                      • July 2011
                      • 241

                      #11
                      ja det beror på om du ska ha just det hörnet uppe på akvariet eller nere ^^ (kan ha missat hur du skulle ha glaset)

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        #12
                        Ursprungligen postat av kryddan803
                        ja det beror på om du ska ha just det hörnet uppe på akvariet eller nere ^^ (kan ha missat hur du skulle ha glaset)
                        nu sitter hörnet i nerekant, men de är klart jag kan ju vända på glaset, fast då blire ett jäkla jobb me å få loss täckglaslisten för den sitter fast!!! hårt!!!
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • olausson1
                          • September 2010
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av MrH
                          ingen som har någon ide alls om hörnet där? det borde väl funka ändå?

                          jag själv skulle köra som de är, för hörnet kommer juh mot sido glaset eller hur man ska förklara. exakt så är de på mitt 1200l kar och de funkar kanon.

                          menmen de är upp till dig. det ska bli kul och följa de här projektet

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            jo precis, å skadan är ju utåt och den når ja inte ens vattennivån längst ner så det borde inte vara någon fara. de blir ju aldrig något tryck där så risken att de ska spricka är mer eller mindre obefintlig.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              #15
                              nehepp efter att ha tagit isär hela karet så beslutar jag mig för att inte limma ihop det.
                              hittade flera hörn som var trasiga och flera ställen där glasflisor lossnat, det skulle säkert hålla men om det inte gör det...
                              plus att kanterna tog ganska mycke stryk när jag skar isär det så detta akvarium får nog gå i graven nu.

                              ingen större ekonomisk förlust dock, fick ju me en ljusramp å ett innerfilter i priset så nu har jag ju till nästa akvarium.

                              kommer istället att försöka byta ut mina små 30L- mot ett 120L istället.
                              men det får bli en annan tråd.

                              /
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              Arbetssätt...