Odla L333

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zäta
    • August 2011
    • 40

    Odla L333

    Tjenare!
    Tänkte be om lite tips för en uppfödning av L333.

    Här kommer lite info om hur det ser ut i karet just nu...
    Vet ej könet på dom, men har 3 st som är ca 7-8 cm långa. Så jag antar att dom är könsmogna?!
    Dom simmar runt i ett litet kar på 54 liter (60x30x30).
    Temperaturen ligger på 29 grader. Det är hyfsad fart på vattnet, har satt i 2 innerfiltspumpar av modell mindre. Har hört att man ska ha ganska bra fart på vattnet för att malar ska leka?!
    Inredningen består av några lavastenar, två rötter och några växter. Dessutom har dom fått ett litet grått htp-grenrör (plast) med en diameter av 32 mm. Röret är vänt med öppningen mot den kortsidan i karet där strömmen vänder och går tillbaka mot pumparna.
    En av firrarna har flyttat in permanent i röret och har bott där sedan jag startade upp karet för ca en månad sedan. Så jag antar att det är en hanne...

    Så till mina frågor...
    1. Ska man ha EXTREM cirkulation på vattnet eller räcker det med att det är en "stadig stark" ström?

    2. Med tanke på att karet är såpass litet så antar jag att man bör byta vatten hyfsat ofta?! En gång i veckan? Oftare? Mer sällan?

    3. När man väl byter vatten, ska jag hälla i riktigt kallt vatten för att simulera en regnperiod eller ska jag fylla på med samma temp som doppvärmaren är inställd på (29 grader)?

    4. Än så länge har jag matat dom 3-4 ggr i veckan. Dom får maltabletter, fryst räkmix och frysta musslor. Har fått för mig att det är en bra föda för dom flesta L-malarna... MEN, ska jag stänga av cirkulationen när det är matdags eller klarar dom av att få i sig tillräckligt med föda i den starka strömmen?

    Så, nu tror jag att jag har fått med all info och alla mina frågor

    Bifogar även några bilder på hur akvariet ser ut! Det har runnit lite vatten längs rutorna så dom är lite fläckiga, hoppas ni har överseende med det

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0900.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,8 KB
ID: 2182591Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0899.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,2 KB
ID: 2182592Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0874.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,9 KB
ID: 2182593

    Vore kanon om någon orkar hjälpa mig med lite tips!
Arbetssätt...