Skolprojekt Odlingslokal i miniformat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SneakySteve
    • July 2010
    • 425

    Ursprungligen postat av MrH
    finns ingen sån å hade det funnits en sån som hade haft en åsikt så hade ja berättat för hon vart dörren är någonstans alternativt pekat på sovrummet å sagt nått i stil med "där inne äre bra action film"....
    Haha okej... Tror inte vi behöver gå in på det senare i detalj, kan ju finnas en och annan underårig här på forumet.. (;


    Odlingslokal i miniformat:
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

    Kommentar

    • SneakySteve
      • July 2010
      • 425

      Ursprungligen postat av Danelius
      Hejsan! Läst stora delar av denna tråden nu och tycker den är mycket rolig och intressant.
      Kan mer förtydliga om att honan äter sina "ungar" direkt.
      För ca: 5 dagar sedan hade jag själv turen att bevittna när min platy hona födde. Kunde då släppa i henne i en såndär liten plastbalja. Fick en mycket intressant film fångad med mobilkameran och såg dessutom själv hur ett yngel blev uppätet. :S


      Nu kanske man inte har turen att just komma i det ögonblicket då honan ska föda och på så vis flytta över henne. Kan man skaffa täta växter, exempel någon flytväxt eller något för ynglen att gömma sig i (Dom växer snabbt samtidigt som dom blir lite enklare att flytta på om du nu ska föra över ynglen till ett annat kar). Eller så gör man något med den stilen som bossep sa med små rör och gör något typ av galler eller något.
      Men folk har ju redan sagt vad jag sagt innan så jao... Lite förtydligande?
      Hej. Va roligt att du kunde filma precis vid födseln. Har du möjlighet att länka filmen här så vore det roligt. åt honan upp ynglet direkt efter födseln eller efter en stund? De ska ju vara lite avtrubbade av hormoner direkt efter och inte börja mumsa i sig yngel förrän efter ett tag.

      I Karen med föräldrarna i så ligger det en "djungelklump" med hornsäv vid ytan och flyter som ynglen kan gömma sig i. Dock så har jag som mest fiskat upp fem yngel p samma gång så många lär redan ha blivit uppätna. De kan ju få kullar upp till 20-40 stycken liksom :/


      Odlingslokal i miniformat:
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

      Kommentar

      • Danelius
        • February 2012
        • 79

        Öhum lite sen här... Har inte laddat upp filmen än. Är dessvärre ganska omöjligt nu också du mobilen jag filmat med är på lagning (Väldigt amtatörsmässigt filmad också).
        Men när min hona födde så åt hon upp åtminstomen 2 yngel under tiden/strax efter hon födde.
        Hade henne i en såndär plastbalja med galler osv. Ynglen åkte imellan gallret och hamna i underkammaren. Men det jag såg sen var att ett yngel ville liksom ta sig imellan gallret, vilket gjorde att dennes huvud titta upp en bit.
        Det såg honan ganska snart så hon nafsa åt sig och fick sig ett skrovmål.
        /Danelius


        Kommentar

        • SneakySteve
          • July 2010
          • 425

          Ursprungligen postat av Danelius
          Öhum lite sen här... Har inte laddat upp filmen än. Är dessvärre ganska omöjligt nu också du mobilen jag filmat med är på lagning (Väldigt amtatörsmässigt filmad också).
          Men när min hona födde så åt hon upp åtminstomen 2 yngel under tiden/strax efter hon födde.
          Hade henne i en såndär plastbalja med galler osv. Ynglen åkte imellan gallret och hamna i underkammaren. Men det jag såg sen var att ett yngel ville liksom ta sig imellan gallret, vilket gjorde att dennes huvud titta upp en bit.
          Det såg honan ganska snart så hon nafsa åt sig och fick sig ett skrovmål.
          Jaha, ingen fara på taket. Det hade ju bara varit intressant att se.

          Vet du om denna kannibalism även finns hos vilda exempel eller om det är ett resultat av för hård odling, att man odlat bort alla föräldrainstinkter liksom?


          Odlingslokal i miniformat:
          ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

          Kommentar

          • Danelius
            • February 2012
            • 79

            Hmmm nja det är ju svårt att säga. Kan ju vara otroligt olika från fisk till fisk, samt hur ynglen själva sköter och gömmer sig.
            Själv så tar jag nu detta alltid som en extra "grej" eller hur man ska uttrycka det - Fiskarna äter ynglen, ibland även mamman under självaste födseln.
            /Danelius


            Kommentar

            • Gobi112
              • December 2011
              • 229

              Synd att du slutar på Thorhilds i år, kommer börja där nästa termin Teknisklinje

              Kommentar

              • SneakySteve
                • July 2010
                • 425

                Ursprungligen postat av Gobi112
                Synd att du slutar på Thorhilds i år, kommer börja där nästa termin Teknisklinje
                Jaha va roligt! Ska du börja industridesign linjen?
                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Fisknörd som hittat tillbaka

                Kommentar

                • Gobi112
                  • December 2011
                  • 229

                  Ursprungligen postat av SneakySteve
                  Jaha va roligt! Ska du börja industridesign linjen?
                  Går teknisk

                  Kommentar

                  • Jojje_
                    • January 2013
                    • 335

                    Ursprungligen postat av Gobi112
                    Går teknisk
                    Svaret dröjde 1,5 år haha
                    Fluval Edge 46L
                    Projekt - Ciklidhörna

                    Kommentar

                    • Gobi112
                      • December 2011
                      • 229

                      Ursprungligen postat av Jojje_
                      Svaret dröjde 1,5 år haha
                      ------------------------------------------------------------
                      & ...Jag vet Var ett tag sedan jag var här ... &
                      ------------------------------------------------------------

                      Kommentar

                      Arbetssätt...