Hur flyttar man akvarie samt fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fischy
    • February 2011
    • 137

    Hur flyttar man akvarie samt fisk

    Hej, Nu ska jag flytta från jämtland till uppsala och undrar hur jag ska göra med mina 4 akvarium och ca 100 fiskar?
    ska man ha fiskarna i en hink eller?
    ska man spara en del av akvarievattnet pgr av bakterierna?
    hur ska jag göra med sand stenar växter osv?

    tack för svar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    sand i påsar/säckar.

    fiskarna i påsar. ( gärna med syrgas)

    filtrena i ikealådor med lock med akvarievatten i.

    sten o grejjer är ju bara lassa i spannar/lådor/vad du vill

    växter i påsar

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      -Fiskarna förpackar du påsar med lite vatten och mycket luft. Ställ i kylväskor eller kartonger som du isolerar med tidningspapper och gärna en heatpack om den ska stå kallt. Låt fiskarna vara under resan och håll inte på och kolla.

      -Vattnet häller du bort, det är inte mycket bakterier i vattnet.

      -Stenarna tar du med som de är, om de inte är täckta av alger, då tar du bort så mycket som möjligt av dem.

      -Växterna lägger du i påsar som du blåser upp med luft, Packa stöttåligt.

      -Sand och filter gör du rent, bakterier, mulm och bös dör under flytten och blir då bara en belastning på karen när de bryts ner.

      Betrakta dina flyttade kar som nystartade, och försök gärna få tag på filtergojs från nån akvarist i Uppsala, eller från nån affär som du gillar.
      Mata mycket sparsamt efter flytten, så ska det nog gå bra.
      Senast redigerad av Mumin; 08 September 2011, 16:00.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Som hannes säger. har för mig att bakterierna i pumparna ska klara ca 2h? (rätta mig gärna om jag har fel) för det kan jag ha.
        men du sparar ju vatten med fisken när du ska flytta dom, så hade jag flyttat så långt så hade jag försökt ta vara på så mkt bakterier som möjligt och då hällt i lite av detta gamla vattnet i karen när du flyttat. Vet inte hur andra gjort, men jag har aldrig flyttat något så långt. mina resor har varit på max 6 mil med fisk. och det var då jag köpte mitt 720. då fick man försöka rädda det man kunde, och alla fiskarna fanns i samma hink. men jag rengjorde varken grus eller pumpar utan slängde bara ner allt och i med vatten. alla fiskarna klarade sig på den flytten. och då hade jag discus oxå.
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • RobFrazie

          • May 2010
          • 842

          #5
          håller med mumin!
          720L Soppa
          200L Asien
          Räkvas
          65L Betta

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Om du har ytterfilter är det ingen idé att ens försöka få dem att funka, även om du lägger dem i vatten i IKEA-lådor. I så fall måste de gå under flyttens gång. Står filtren still kommer det bildas onyttiga bakterier.
            Har du innerfilter så dör bakterierna på nån timme eller två av syrebrist. Visserligen bildas inga onyttiga bakterier på samma sätt som i ytterfilter, men du har inga nyttobakterier heller.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Fischy
              • February 2011
              • 137

              #7
              mina påfågelciklider då ska dom vara i en påse, tänkte på att dom var stora

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Har du läst denna Zoopetartikel i ämnet http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=317
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...