10L Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    10L Räkvas

    Efter att ha sett hannesc räkvas, så bestämde jag mig för att skapa en egen. Dock har jag inga startbilder från begynnelsen, men detta är historien om min lilla vas.

    Jag åkte till Plantagen och köpte en vas som jag planerar ha som hem till några små räkor i framtiden. Därefter gick resan vidare till blomsteraffären, där trollhassle införskaffades, och sen köptes lite javamossa att klä några av hasslegrenarna med.

    Mitt mål är att byta ut sanden mot mörkare sand i framtiden, men kommer att köra på vanlig sand i början för att bygga erfarenhet av skillnaden i utfärgning på räkorna.

    Pump och lampa köptes från Guldfisken, med leverans dagen efter beställning - såklart! Jag valde att testa Fluval Nano som pump, samt en LED lampa från tillverkaren Boyu.

    Efter att ha klätt på javamossa på trollhasslen och fyllt på med sand i vasen efter noggran rengöring av vasen och sanden, så preparerade jag filtret med Sera Nitrivec samt lite gucka från annat filter. Jag lade i en sten från annat akvarium, som inom kort skall plockas bort och ersättas av sten med grottor i.

    Jag startade upp med "kallt" vatten tillsammans med både Sera Nitrivec samt Easylife.

    Efter två dagar bytte jag en liten del vatten mot vatten preparerat med rent havssalt, Sera Nitrivec och Bikarbonat (varför har du i havssalt och bikarbonat har många frågat de senaste dagarna - mitt svar är kort och gott "För att jag tror på det, jag kan och jag vill".

    Klicka på bilden för större version

Namn: rak1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,9 KB
ID: 2182491
    1. Den lilla vasen under uppbyggnaden av fin bakterieflora.
    Man ser längst upp den lilla LED-lampan på 1,5W från Boyu. Denna lampa kommer jag att använda till mitt 10L Nanokar i köket, där mina Caridina Dennerli skall bo inom kort. De gillar lite mörker då de är lite skygga, så denna lampa kommer till användning till det karet istället.

    Klicka på bilden för större version

Namn: rak2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,6 KB
ID: 2182492
    2. Här ser vi den lilla "skitiga" stenen, i sällskap av 1st Albino Pansarmal som är på plats för att bajsa och stöka tillsammans med en till Pansarmal innan räkorna kommer på plats i mitten av september.

    Klicka på bilden för större version

Namn: rak3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 2182493
    3. Som man tydligt ser på denna bild, så är den fruktansvärt fula pumpen alldeles för synlig. Jag håller i nuläget på och karvar och formar en BTN modul som skall gömma pumpen på ett snyggt sett.

    Nu hoppas jag på lite synpunkter.

    Fortsättning följer...

    Trevlig helg på Er! Snart åker en Caol Ila fram. Jummie.

    PS! Mitt köksnano kommer att bli lite mer nyskapande (efter som jag efterapar i denna vas). Där kommer jag inte följa vägen - jag skall leda den. .DS
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


  • doktorn
    • February 2009
    • 109

    #2
    Jag har nu stått en stund och glott in i denna vas och inser att jag nog byter ut sanden fortast möjligt mot Shrimp Soil. Jag har ändå 10L ligger och skräpar till andra projekt.
    Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


    Kommentar

    Arbetssätt...