Juwel Rio 240 l malawi - behov av tips och hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #16
    Hmm jo, du behöver nog två säckar till 240l. Glöm inte att bygga sten från botten och inte lägga den uppe på sanden om du ska bygga stenrösen.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • Grogga
      • August 2011
      • 73

      #17
      Ursprungligen postat av MrLogic
      Hmm jo, du behöver nog två säckar till 240l. Glöm inte att bygga sten från botten och inte lägga den uppe på sanden om du ska bygga stenrösen.
      Jo, jag hade tänkt lägga ett tunt liggunderlag i botten och bygga därifrån och sen fylla på med sand.

      Men hur tjockt sandlager behöver malawiciklider?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        bestämmer du själv hur tjockt du vill ha det. men desto tjockare desto mer sand kommer de flytta på o oftast lägga vid framrutan

        Kommentar

        • Grogga
          • August 2011
          • 73

          #19
          Då har jag äntligen fått lite tid över och börjat ställa iordning akvariet.
          Igår kväll inföskaffades mer sten och korallgrus (för att hjälpa upp pH värdet lite).

          Jag blev inte helt nöjd med scapingen men min sambo som hjälpte till tyckte att det var "fint" och att fiskarna skulle ha lite grottor. Så det får se ut som det gör till en början. Kommer med all säkerhet att justera detta senare.

          Jag blandade ut julas blästersand med ett par kilo korallsand för att hjälpa upp pH värdet lite. Blev helt okej mix med blästersanden och den vita korallen.

          Gjorde dock misstaget att fylla akvariet med vatten innan jag har ställt det helt på plats mot väggen så det blir att tömma det idag igen.... Får se det som en extra tvätt av inredningen. Startade filtret igår för att cirkulera vattnet lite och samla upp allt skräp i Juwels tunna filtermatta, antar att denna kommer se för jävlig ut redan innan fisken kommer på plats.

          Bilder på resultatet kommer senare ikväll då jag är på jobbet nu.

          De få växter som skall i kommer i samband med fiskköpet.
          Har i alla fall bestämt mig för vilka det blir. Kommer bli tre arter men med fler av varje art istället.

          Labidochromis caeruleus
          Metriaclima zebra "maisoni reef"
          Metriaclima callainos "bright blue"

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #20
            Vet inte hur det är med malawi så jag frågar. När man ska ha det, hur startar man upp det med fiskar. Eftersom man ska ta det rätt lught i början, funkar det bra att köra med några få malawi i början eller vill man ha i många på en gång så att de inte skapar revir eller nåt sånt?

            Eller ska man tex börja med nån/några ancistrus tex om man ändå tänkt köra med detta i akvariet?

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              jag började med malawi. kör ett par honor eller så.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #22
                Ursprungligen postat av Grogga
                En liten update.

                Inhandlade ca 5 kg kolsten och blästersand från Jula igår. Men hade nog otur när jag tänkte för jag köpte 1 säck (25kg). Så det blir nog ytterliggare ett besök till Jula.

                Men själva möbeln står i vardagsrummet nu uppställd och akvariet skall bäras upp idag för montering av bakgrund.
                5kg, det vägde min tillökning av sten jag köpte nyligen. Lite sillnad i densitet.
                Ursprungligen postat av Kensa
                räkna med att köpa helt nya rör.

                juwel är mer eller (ö)kända för sin "mindre goda kvalité" på de rör som hänger med.

                lika bra att i budgeten lägga på några hundra pesos för ett par rejäla rör, samt några 10'or
                för ett par vettiga reflektorer, men köp inte dom direkt, testa utan först, är du nöjd med hur
                det ser ut, skit i dom, vill du ha lte mer kräm, köp dom då.

                men testa först.

                firrarna skiter fullständigt i vilket.



                .
                Välkommen till min gamla tråd-sarkofag för förslag.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                Arbetssätt...