Många frågor om lowtec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Många frågor om lowtec

    Hej jag går i funderingar på att starta ett lowtec kar men har lite frågor, jag har läst lite i olika trådar men känner att jag behöver mer kött på benen innan jag startar ett.
    Hade enbart tänkt använda lampa inga andra elektriska prylar.

    Måste man ha torv under sanden?
    Vilka sorters fiskar klarar ett kar utan filter eller pumpar?
    Läste att man inte behövde göra vattenbyten i ett sånt kar om balansen är rätt bara fylla på vatten, tror ni det stämmer?

    Vad ska man tänka på i ett sånt här kar?

    Kommer säkert mer frågor sen kommer inte på dom just nu bara.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • tomwid
    • December 2010
    • 158

    #2
    Kan bara rekommendera att du skaffar Diana Walstads bok innan du sätter igång och planerar in ett studiebesök hos Jans akvarieaffär på söder.

    Det är inte torv man har under sanden utan jord eller lera för järnets skull, dessutom skulle jag hälla ner kalk ocksåe.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Om det är för järnets skull så undrar jag om det räcker om det finns i vattnet?Vi har väldigt järnigt vatten,
      Hur blir ph med jord sänks det eller höjs det?
      Om jag åker uppåt landet någon gång ska jag försöka ta en runda dit men det händer inte så ofta, vad heter affären Jans akvarieaffär eller heter den något annat så man vet vart man ska söka efter affären?
      Senast redigerad av solis; 30 August 2011, 21:38.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • tomwid
        • December 2010
        • 158

        #4
        Allt för den seriöse akvaristen! Pelvicachromis pulcher Nigeria Pelvicachromis subocellatus Matadi Pelvicachromis taeniatus Nigeria red Killis Epiplatys infrafasciatus baroi Ebonji Poropanchax normani Fundulopanchax gardneri nigerianus Misaje Chromaphyosemion bitaeniatum Afanyangan Tetror Neolebias trilineatus Phenacogrammus interruptus Ciklider Apistogramma agassizi Apistogramma borellii Paraguay Apistogramma hongsloi Apistogramma piauiensis Apistogramma trifasciata Dicrossus filamentosus Mikrogeophagus ramirezi Pterophyllum scalare Thorichthys meeki Rio Candelaria Levandefödare Poecilia Endler Priapella intermedia Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla Killis Aphyolebias peruensis Santa Anna Malar Ancistrus dolichopterus Corydoras eques Corydoras paleatus Corydoras rabauti Otocinclus hoppei Parotocinclus Parotocinclus Tiger Tetror Carnegiella marthae Hasemania nana Hemigrammus erythrozonus Hemigrammus bleheri Hyphessobrycon amandae Hyphessobrycon rosaceus Hyphessobrycon megalopterus Hyphessobrycon pulchripinnis Hyphessobrycon roseus Hyphessobrycon sweglesi Inpaichthys kerri Moenkhausia pittieri Nannostomus marginatus Nematobrycon palmeri Paracheirodon axelrodi Barber Oreichthys ”Sail Fin” Puntius anchisporus Puntius titteya Labyrintfiskar Betta imbellis Betta rutilans Betta pugnax Colisa chuna Sphaerichthys osphromenoides Parosphromenus Pseudosphromenus dayi Trichogaster leerii Trichogaster trichopterus Trichopsis pumila Rasboror Boraras maculatus Boraras merah Danio choprae Danio kyathit Danio roseus Sawbwa resplendens Sundadanio axelrodi Tanichthys micagemmae Trigonostigma heteromorpha Blåögon Pseudomugil gertrudae Pseudomugil signifer Gobi Tateurndina ocellicauda Regnbågsfiskar Iriatherina werneri Melanotaenia papuae Melanotaenia parva Melanotaenia praecox


        Iden med att ha järnet bundet i botten är att algerna inte får något vilket gör att de inte växer till sig men som sagt det står utförligt om detta i Dianas bok. Hon kör dock med liten pump i sina akvarier, men det gör inte Janne och det verkar gå finfint ändå.

        Jag har ett 19L yngelakvarium och ett 72L för mina ca 20 Danio Margaritatus som körs "low-tech". Dock har jag inte kalkat och vi har ganska mjukt vatten så därför byter jag ca 15-20% med 2-3v mellanrum. Vilken vecka som helst kommer jag till skott att skaffa kalk och då kommer jag att öka intervallen.

        Posthornssnäckor och Amanoräkor är finfint att ha som städpatrull.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Tack jag får spara länken ifall tillfälle kommer, kör helst inte 100 mil tur och retur för att kolla i affären jag får nog ha ett annat ärende med
          Ok då förstår jag med järnet, admin skrev i någon tråd att han använde kaktusjord.

          Använder du pump i dina kar?

          Kalket varför använder du det?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Har massor av körsbärsräkor som jag kan använda så det är en idee, hade tänkt mig kampfiskar med
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Är det någon mer som har erfarenhet av detta men kar utan pump?
              Vill gärna ha andras erfarenheter om hur det gått både bra och dåligt, vad ni använde i era kar för att det skulle funka eller vad som blev fel
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • tomwid
                • December 2010
                • 158

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                Använder du pump i dina kar?
                I det lilla kör jag utan och i det "stora" kör jag med en liten Eheim aquaball.

                Ursprungligen postat av solis
                Kalket varför använder du det?
                Se här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147844

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Hur länge har du kört med karet utan filter, vad har du för bottenmaterial?
                  Tack för länken jag har läst den nu men fortfarande lite förvirrad, behöver ph vara högt eller är det själva kalket som är huvudsaken i fallet?
                  Känner mig väldigt trög just nu, kanske du kan ge mig lite ljus i tillvaron
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • tomwid
                    • December 2010
                    • 158

                    #10
                    Ca 1 år.
                    AquaClay och Tropicas substrat (lera och lite torv)
                    Kalket behövs för att hålla PH:t stabilt annars kommer det att dyka när det existerande kalket har förbrukats.

                    OBS, jag har bara begränsad erfarenhet av akvaristik (ca 1 år) men detta har fungerat finfint för mig.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Tack för svaret, att ha kar har jag god erfarenhet av men low tech ingen erfarenhet av därför alla frågor.
                      Just ph har jag alltid problem med för vi har egen brunn och där är dåligt ph i det vattnet, jag har löst det i mina andra kar genom att använda (hm nu har ordet försvunnit ur skallen igen) inte kalksten men är det koraller eller något sånt? jaja det är ph höjande ivarjefall.
                      Kommer säkert på det senare.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • toggaj
                        • November 2009
                        • 220

                        #12
                        Jag läste Diana Walstads bok Ecology of the planted akvarium och blev inspirerad att starta upp ett low-tech akvarium. Jag följde även Admins tråd i ämnet. Jag har relativt noga foljt Walstads rekommendationer. Bottenmatrialet är kaktusjord blandat med snäckskal (finns på Granngården) med 2 - 5 mm grovt grus ovanpå. Innevånare förutom rikligt med växter är guppy, amano och körsbärsräkor. Inget vattenbyte under den här tiden. Växterna växer och fiskar och körsbärsräkor förökar sig flitig och ser ut att trivas. Ingen synlig algtillväxt överhuvud taget, kort sagt akvariet fungerar utmärkt med minimal skötsel.

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Hur länge har du haft ditt igång?
                          Kul med fler svar.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • toggaj
                            • November 2009
                            • 220

                            #14
                            Ursprungligen postat av solis
                            Hur länge har du haft ditt igång?
                            Kul med fler svar.
                            Nio månader.

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Det låter som en dröm, slippa vattenbyten vad har du för växter i, är det såna som måste tas upp för att kunna korta ner dom eller lite mer slöväxande som rotar sig om man kan strunta i.
                              Vad började du med för växter?
                              Hur stort kar?
                              Har du haft några bekymmer?
                              Vad har du för ljus?
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...