Kampfisk/växtkar försöka iaf

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    Kampfisk/växtkar försöka iaf

    Hejsan alla!

    Dags för mig att ge mig in på ett litet projekt som jag har funderat på och ville testa genomföra. Jag har ett 30 liters med kampfisk och endlersguppy. En kampfisk hona och nästan alla endlers ska få flytta för tänkte köra detta filterlöst. Idag är det första dagen som jag har haft utan filter och guppyna är lite sega men de är på hugget nör jag närmar mig akvariet så några av dem kommer få flytta.

    Min tanke här är att försöka få växterna att trivas och frodas och sköta sig själva och om jag har tur så växer sig vallisen upp till ytan och Kamphanen vill bygga skumbo. Vill gärna få lek på dem .

    Som gödning så kommer jag köra easy carbo och som komplement tänkte jag på antingen någon form av flytande gödning eller tablett form, får se vad djuraffären kan erbjuda. Ska med köpa en ny glödlampa till lampan och då tänkte jag köpa en lågenergi lampa.

    Ni råkar inte veta vilket kelvintal man måste ha för att få lite åt det kall vita hållet istället för varma så att vattnet ser pissgult ut?

    Får komma liter bilder med .
    Bifogade filer
    MVH macke_fisk
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Jag kommer att ta bilder med jämna mellanrum för att jag själv och ni som är intresserade att se om det blir någon skillnad på på växterna. Blir som en liten logg för mig själv . Kanske vänta 4-5 dagar för att se om det blir någon skillnad .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ska försöka hitta någon/några större stenar så att det inte ser så tomt ut .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Ska bli spännande att följa, har du inget filter allsingen cirkulation det enda elektriska är lampan eller är jag ute och reser?
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          #5
          ska bli intressant

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av solis
            Ska bli spännande att följa, har du inget filter allsingen cirkulation det enda elektriska är lampan eller är jag ute och reser?
            Inget filter, bara lampan och vattenbyte. Ska dock minska på fiskarna så at det inte blir för överbelastat.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ja happ, kommer från jobbet och så är det grumligt i akvariet. Guppyna kippar lite efter luft men kampfiskarna bryr sig inte . Får bli ett litet vattenbyte ikväll till dem . Har även köpt lite stenar så det blir lite bilder senare ikväll .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Vad har du för bottenmaterial, är lite nyfiken för jag blev sugen på att prova själv, min man sa att jag inte fick sätta upp fler kar för det drar ström men om jag sätter upp ett kar där jag bara har lampan på ett tag om dagen och inga filter så drar det ingen ström ju, mer än lamptiden.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Vad har du för bottenmaterial, är lite nyfiken för jag blev sugen på att prova själv, min man sa att jag inte fick sätta upp fler kar för det drar ström men om jag sätter upp ett kar där jag bara har lampan på ett tag om dagen och inga filter så drar det ingen ström ju, mer än lamptiden.
                  Vet inte om jag kanske kommer lyckas så bra med detta men jag har vanlig rådasand, den minsta storleken tror jag. Har ingen speciell näring under sanden och kommer att köra med vattenbyten och ljuset då och sen får tiden utvisa sig om jag lyckas eller inte .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Jag har suttit och läst lite idag om det, vissa verkar ha torv under sanden men jag vet inte om det är ett måste skulle vara bra att veta, sen stod det att om man har en låg besättning i karet och så skulle man inte byta vatten utan man skulle bara fylla på vid behov, är här några som gjort detta och vet så skriv gärna.
                    Sorry att jag kapar din tråd lite
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Lungt, det hade gärna varit intressant att veta det.
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Här kommer lite bilder . Har glömt skriva upp vilka växter jag har i karet.

                        Växten längst bak till höger: Vallisneria americana (gigantea)
                        Växten längst bak till vänster: Hygrophila polysperma
                        Växten framför vallisen: Har glömt vad den heter
                        Växten framför polysperman: Nålgräs, Eleocharis aciacluris
                        Växten längs fram till höger: Röd Tiger lotus, Nymphaea lotus "red"
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av macke_fisk; 30 August 2011, 19:01.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Ja det har dimmat till sig lite, vädret kan ju inte alltid var detsamma i karet
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Skulle varit något .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Början brukar kunna vara, får hoppas det lägger sig snart och blir fint väder där igen
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...