System med nanokar till räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    System med nanokar till räkor

    Hej igen allesammans! Jag är tillbaks i träsket igen efter ett litet "uppehåll" på ett par år. Har inte varit akvarielös under den tiden, men det har liksom stått still i intresset. Nån av er kanske minns mitt 450l Tanganyika kar, men det är nog lite mycket att hoppas på. Iaf kul att vara tillbaks, och kul att se de att e gamla rävarna är kvar på forumet, framförallt MaxB som var inspirationskällan till mitt (vårt) Tanganyika.

    Jag och frugan har gått i tankar om räkor ett tag, vi försökte för nåt åt sedan, men det var lite halvhjärtat och blev inte så bra. Så nu gör vi ett nytt försök och för någon dag sedan var vi runt och letade inspiration. Till vår förtjusning ramlade vi in i en akvariebutik där de reade ut en massa saker, bland annat 50% på Aquatic Nature Cocoon 2 och 5, så det blev fram med plånboken och två stycken Cocoon 2 samt två Cocoon 5 inhandlades. Tvåan är på 18,5 liter, och femman på 21,5 liter.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00902.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,3 KB
ID: 2182473


    Tanken är att koppla ihop karen med en sump, och på så sätt komma ifrån instabiliteten i nano, men ändå få samma känsla. Och på så vi kan vi även få i CO2, kylning m.m. utan att det tar någon plats i karen. Det stora problemet jag står inför nu, är hur sjutton gör man en avrinning på fyra stycken kar utan att riskera att dessa mikroskopiskt små räkyngel åker med ner, men samtidigt utan risken att ett kar svämmar över om avrinningen täpps igen.

    Bästa lösningen jag kommit fram till är att ha ett rör som går nästan hela vägen upp till täckglaset, såga raster i det och täcka de med en nätstrumpa, mitt i öppningen längst upp under glaset ska det vara ett lite större hål som inte täpps igen så lätt. Förhoppningsvis kommer inte räkorna fram till det hålet, eftersom det är för nära täckglaset. Får nog plocka fram Paint-skillsen för att illustrera.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Untitled.png
Visningar: 1
Storlek: 13,3 KB
ID: 2182474


    Får fundera ett tag till, har själv inte koll på om räkyngel klättrar.

    Största missnöjet med karen, som i sig är grymt snygga, är att täckglaset inte riktigt täcker, det saknas åtskilliga cm, och det är inte tillräckligt rundat i kanten för att det riktigt ska passa. Men det är ju en bagatell att fixa nya. Så det får bli att slå en signal till närmsta glasmästare, och rundningen borde gå att fixa till med en liten diamantslip till borrmaskinen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00905.jpg
Visningar: 1
Storlek: 81,9 KB
ID: 2182475

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00909.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,8 KB
ID: 2182476


    Tanken är att köra lite aquascaping i karen, och för att få till det riktigt ordentligt ska vi köra med CO2 och pH-controller i sumpen. Samt PMDD om inte det blir för mycket för räkorna. För att hålla nere temperaturen på sommaren funderade jag på om det inte går att sätta i passiva processorkylare precis vid vattenytan.

    Vad blir det för räkor då? Jo, CR är ju givet, kanske till och med två kar för olika gradering, sen nån variant på Tigerräkan. Den biten får frugan styra med, det är trotts allt egentligen hennes projekt. Mina tankar vandrar snarare mot SA, men det får bli ett annat projekt.

    En av burkarna är igång, och det bara för att hålla liv i en liten snigel, den kunde inte riktigt få bo hos Tigerbarberna och Fengäddan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00912.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,3 KB
ID: 2182477
    Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 12 September 2011, 11:52.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    En liten fundering, jag har aldrig sysslat med saltvatten, så jag vet inte riktigt hur man fixar ett hål i glaset för avrinningen, är det ett verktyg man fixar själv, eller ska man lämna in karet till en glasmästare?
    Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 12 September 2011, 11:51.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #3
      Gold-medlemskapet är nu återaktiverat, första inlägget är nu uppdaterat med bilder istället för länkar. Kommentera gärna, kom med förslag eller funderingar, framförallt gällande sump till nano. Jag går fortfarande i tankarna att det finns risk att bara svämmar över.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #4
        Funderar på att "fega ur" sump idén och istället köra med ett billifilter i varje som drivs av en gemensam luftpump. Anledningen till detta är framförallt att jag är rädd att ett av avrinningsrören ska sätta igen, och då blir det översvämning, en annan anledning är att jag förstått att räkor är inte speciellt förtjusta i växtnäring, och då fallerar hela idén med CO2 och aquascaping.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är nog ingen dum idé, dessa filter brukar även vara populära för räkorna att gå och plocka godis från. En annan variant är att köra en Slimline som jag gjort med mina Dennerleburkar: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142308
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #6
            Tackar Anders, det tog sin lilla tid, men det var mycket trevlig läsning. Älskar hur du löste utblåset, måste komma ihåg det. Men jag tror inte jag får plats med någon Eheim Compact 1000 bakom nån bakgrund i ett 20l kar. Men däremot kan man gömma ett billifilter där bakom, men det måste vara en jäkla skillnad i hur strömt det blir med ett billifilter och en cirkulationspump. Hur ofta bör volymen pumpas igenom filtret för räkor?

            Har ställt upp karen nu, ser ganska bra ut, ska bli intressant hur det ser ut när elektroniken är gömd och det börjat inredas i karen.

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00916.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,1 KB
ID: 2135163

            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00917.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,2 KB
ID: 2135164
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Är inte en Eheim compact 1000 lite för stor för ett nanokar? 300:n däremot vore ett bättre köp!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                #8
                Jo, men då läste kanske jag fel, fick för mig att det var 1000 som du hade i dina 30 kuber. Men pumparna kanske var till nåt annat.

                Ursprungligen postat av ansjo
                Fick lite sug idag och beställde tre nya Dennerlekuber från Tyskland, en 20-litare och två 30-liters kuber som ska bli mumma att dra igång.
                Ska även bli intressant att se hur det funkar att skicka efter akvarium från Tyskland, och att de förhoppningsvis är hela när de väl kommer hit.
                Dessa tre kuber med 5 st belysningar, 3 Eheim Compact 1000, 5 kg skitsnygg sten samt frakt gick loss på strax över 2400:-.
                Nu skulle man bara ha tag i ett par påsar Aquasoil med, men det får jag kanske vänta med tills Tyskland....
                Det blir med all sannolikhet likadan lösning med bottenfilter och filtermatta bakom en Slimline som sitter några cm från bakrutan, det verkar funka bra samt är totalt yngel/räklingsäkert...

                Ska ta lite bilder som jag lovade tidigare, det kommer!
                Undrar vad måtten är på Compact 300, fast å andra sidan kan man nog få det jäkligt tyst med en luftpump, bara man får undan pumpen.
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Bara hojta till om du vill ha måtten så fiskar jag upp en och mäter. Dagens luftpumpar är ganska tysta, Eheim har en som är riktigt grym och Mats Bryzell har en sådan i sin akvariestuga utan att den stör.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    #10
                    Eh hojt?

                    Det här är i sovrummet, så ljudnivån är nog det viktigaste just nu. De hangon-filter som följde med låter nåt vansinnigt, och de använder dessutom akvariet som resonanslåda. Sen är ju frågan med om man får tillräckligt flöde med ett billifilter.
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Hojt, hojta till, ropa till...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Jag skall försöka ta några bra bilder på mitt lilla 20-liters Dennerlenano där jag har en Eheim compact 300 (det är detta ni snackar om va?) bakom en heltäckande slimline bak i karet - med en lucka för ett bottenfilter längst ner. Måtten på E-compcat 300:an är; Höjd 54.5 mm, Längd 34,5 mm, Bredd 51,5 mm. Detta fungerar hur bra som helst och är käfttyst - du kan ha nanot på huvudkudden!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Här hittade jag en gammal bild på karet, där ser du hur litet och smutt det är - lika tyst som det är på bilden är det i verkligheten också!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Fredrik Metcalf
                            • January 2007
                            • 512

                            #14
                            Tackar Mats! Och Anders, det var mitt hojt, men nu fick jag ju svar iaf . 34,5 mm var ju inte mycket, det snor väl max tre liter av volymen, och mycket mindre blir det inte om man tar billifiltret.

                            Det där snygga utblåset, gör inte det så att där inte blir någon ytvattencirkulation?
                            Fredrik Metcalf (MrLogic)
                            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det beror på hur du vinklar biten Slimline du sätter framför, riktar du den så strålen går uppåt så blir det bra ytcirkulation. Vill du så kan man även sätta en 90graders böj på utblåset så du kan rikta strålen hur du vill.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...