System med nanokar till räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #46
    Det är för att pumpen ska pumpa vattnet med visst flöde genom sanden så bakterierna får den optimala syresättningen. Sorry att det blev lite merjobb...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #47
      Beror inte det på hur stor bottenyta man har? 30% är ju ganska relativt kan man tycka. Och det stora filtret är bakom bakgrunden, anledningen till att jag tar in det genom bottenmaterialet är för att det inte ska synas något insug, samt att det ska vara räksäkert.
      Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 03 September 2011, 09:36.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #48
        Det är just därför jag har den lösningen på alla mina kar, och jag håller helt och hållet med dig med genomströmningen. 30% är om botenfiltret ska arbeta som ett filter, men hur man än vänder på saken kommer det att fungera så i ditt kar med.
        Har du större yta släpps det genom vatten lättare ifall det skulle vara stopp någonstans, men med risken att det kan bli syrefattig miljö istället, och risk för obekväma händelser i botten.
        Nu kommer det säkert inte att bli så, men man ska veta att risken finns där, likväl som i alla andra filter som blir stillastående.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #49
          Var är det som kan bli syrefattigt? Jag känner mig lite borttappad nu . Om jag täcker 95% av bottenytan, finns det då större risk att bottenytan blir syrefattig, är den mer syrerik där det inte är filter? Eller menar du att det flödar för sakta genom materialet, och därför blir "felaktig" tillväxt av goda bakterier? I så fall är det väl inte 30% som är viktigt utan arean i förhållande till pumpens styrka.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Oavsett pumpstorlek finns det alltid en risk att det blir något stillastående ställe i bottenregionen, du får ha en jäkligt stor pump för att orka dra genom vatten under tex en sten eller rot!
            Täcker du 95% av bottenytan och räknar ut vilken fart på flödet du har genom gruset och jämför med att ha samma pump till 30% blir det en viss skillnad, och det är inte alltid man kan ha sådan överkapacitet på pumpen i ett kar.
            Är det å andra sidan inget filter på 70% av bottenytan fungerar den delen heller inte som ett filter, och då blir där inte lika mycket mulm som ska brytas ner, och det är mulmen som behöver genomflöde och syresättning. Lite svårt att förklara, men jag hoppas du är mer med nu...?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              #51
              Jo det verkar ju rimligt att det inte hamnar lika mycket mulm (skit?) i det materialet som inte suger in vattnet, blir alltså till att korta ner plattorna lite, inte så mycket jobb trotts allt.

              Ska iväg till Zoogiganten idag och titta på bakgrund, de hade inte inne bakgrunden på PWSS så avbeställde den för att inte dra ut på leveransen av pumparna.
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #52
                Jepp, mulm är skiten med ett finare ord!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #53
                  Har idag varit på Zoogiganten i Lomma och införskaffat ett par Slim Line, saknades bara ett par cm för att får in alla fyra bakgrunderna på en bit. Det blev vit faxe, stor skillnad mot den svarta Juwel som jag hade beställt, men jag tror nog det blir skitsnyggt iaf. Kan se CB framför mig, svart bottenmaterial och vit bakgrund.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00925.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,8 KB
ID: 2135251

                  Blir inget sågande idag, får se om det finns tid över imorgon. Men kanten på filtret är iaf fastsilikonad, ska kapa dem så de inte täcker så stor del av bottnen innan jag går vidare till Slim Linen.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Nano1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,8 KB
ID: 2135252
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #54
                    Jag lovar dig att det blir bra även med den bakgrunden, efter en tid när karet gått in sig och bakgrunden får algbeväxt så kommer det att bli riktigt bra!
                    Vad ska du ha för bottenmaterial i karen?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      #55
                      Vi går och velar och funderar på att lämna tillbaks 'Vit Faxe' och sen beställa 'Bsalt/Gneis', de hade nämligan inte den inne, men om du lovar så . Vi har beställt två 5kg påsar Shrimp Soil från Ebi Shop.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #56
                        Basalt/Gnejs har jag i mina kar då jag personligen tycker den är snyggast av de Slimline som idag är ute på marknaden, så för att inte ångra sig hade nog jag dragit iväg en beställning...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #57
                          Om vi hade klarat av att vänta så hade vi nog väntat in amazonas, men personligen föredrar jag faxe av de som finns ute nu, Emily är tveksam. Så det blir faxe (såvida det inte finns inside information om releasedatum på amazonas, och det är väldigt snart).
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #58
                            Jag har inte hört någon datum för Amazonas, men tveksamt om det är i brådrasket...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              #59
                              Nu är tre av bakgrunderna tillsågade, hann inte mer idag. Av någon anledning svårt att få mycket tid över till akvaristik när man har en ettåring . Men men, den som väntar på nåt gott får ofta vänta länge. Men å andra sidan så ska vi ju försöka hålla det ganska tomt till mässan, jag vet ju hur det kommer att gå.
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #60
                                Ah, är det du som ska med till Tyskland? Trevligt isf, hade jag inte en aning om...fick du tillåtelse från hon du delar tidningen med?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...