System med nanokar till räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #31
    Hmm , om ni tar brovägen kanske man skulle kunna lägga en liten beställning på några CR och möta upp er i Malmö på hemvägen? Fast å andra sidan, ni lär väl knappt ha plats själva i bilen efter allt ni köpt till er själva, men om ni skulle ha plats för en påse eller två så hade det varit grym najs!
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Jag tror det är en fråga som hamnar på mitt bord. Att ta upp beställningar är inget som funkar något vidare av en mängd anledningar, och några kan jag dra:
      *Att hålla reda på vad andra ska ha
      *Leta upp dessa saker
      *Om man hittar, bära runt på det
      *Hålla isär pengar
      *Platsbrist, osv, osv...

      Jag hoppas verkligen inte någon tar det här på fel sätt, utan vill/kan man och har tillfälle så är det bästa att åka med och uppleva mässor och affärerna i Tyskland själv, det ger så mycket mer än bara resan.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Fredrik Metcalf
        • January 2007
        • 512

        #33
        Jo, jag visste det nog redan innan jag ställde frågan, men eftersom Mats nämnde resan kunde jag inte låta bli att fråga. Hade mer än gärna följt med, men jag börjar på ett nytt jobb den 23:e, så kan inte gärna ta ledigt redan första dagarna. Men jag följer förhoppningsvis med nästa år.
        Fredrik Metcalf (MrLogic)
        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Det låter trevligt, och jag lovar att du inte kommer att ångra dig. Se till att ha en välfylld plånbok bara, det är mycket man vill handla!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            #35
            Jag kommer köpa ett ca 1000 liter stort kar, och har upptäckt att om jag ska köpa det möbelkar jag sett ut nytt, så tar det ca 6 mån att spara ihop (om inte frugan hjälper till med finansiering), så får väl spara de resterande 6 mån till resan .
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Låter som en bra plan, då är kassan välfyllt till alla de räkorna som ska befolka ditt 1000-litare!
              Så du har en snäll fru du med, kanske vi ska bilda en klubb?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                #37
                Snäll fru ja! Det är hon som står för de fyra nanokaren (till stor del iaf), mitt projekt blir 1000 litaren, lite mer "manligt" så att säga . Nja, räkor blir det nog inte, lutar åt SA, men de medelstora cikliderna verkar så jäkligt aggressiva. Så har även funderat på asien, och då går det ju klart kanske att ha lite räkor.
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #38
                  Liten uppdatering som inte är OT. Sågat till bottenfiltren idag, men blev lite osäker på om det kommer fyllas med bottenmaterial eftersom det inte längre är nån kant på det. Vet inte hur ni gjorde, men jag såg till att plattan var några cm kortare på varje sida så att bottenmaterialet ska täcka den på sidorna, bara för att den inte ska synas.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00919.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,3 KB
ID: 2135214

                  Sen så köpte jag även en snygg liten växt hos akvariepiraten igår, de visste inte vad den hette, och efter lite efterforskning har jag kommit fram till att det finns massa växter från olika familjer som ser ut så här. Får väl helt enkelt vänta och se ifall den överlever.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00920.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,3 KB
ID: 2135215
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Ursprungligen postat av MrLogic
                    Liten uppdatering som inte är OT. Sågat till bottenfiltren idag, men blev lite osäker på om det kommer fyllas med bottenmaterial eftersom det inte längre är nån kant på det. Vet inte hur ni gjorde, men jag såg till att plattan var några cm kortare på varje sida så att bottenmaterialet ska täcka den på sidorna, bara för att den inte ska synas.

                    [ATTACH=CONFIG]46770[/ATTACH]

                    Sen så köpte jag även en snygg liten växt hos akvariepiraten igår, de visste inte vad den hette, och efter lite efterforskning har jag kommit fram till att det finns massa växter från olika familjer som ser ut så här. Får väl helt enkelt vänta och se ifall den överlever.

                    [ATTACH=CONFIG]46771[/ATTACH]

                    Jaaa... det där var ju ingen hit... Du skulle köpt en mindre platta - alternativt att du kunde ha sågat av den kant som ligger bakom slimlinen, där finns ju ingen sand. Tricket med bottenfilterplattan är ju att det enbart är vatten som skall filtreras genom sanden, ner genom plattan och upp bakom slimlinen. Nu tar vattnet närmast enkla väg och det blir där du sågat av plattan... Jag skulle satsat på en ny.

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      #40
                      Nja ny går inte, karet är för litet, måste ändå såga på två kanter. Men däremot kan jag silikona dit en kant, även om jag inte tror att det är lättaste vägen för vattnet iaf då "sanden" är som tjockast där. Men silikon och pussel it is.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Ursprungligen postat av MrLogic
                        Nja ny går inte, karet är för litet, måste ändå såga på två kanter. Men däremot kan jag silikona dit en kant, även om jag inte tror att det är lättaste vägen för vattnet iaf då "sanden" är som tjockast där. Men silikon och pussel it is.
                        Hur stort är karet? Jag har hittat små bottenfilterplattor som passar mitt lilla.
                        Jo, sanden kanske blir som tjockast där du sågat, men sanden glider också in under plattan efter ett tag. Pussla lite så du får en homogen bottenplatta som täcks av sand - det blir bra!

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #42
                          Jo, ok, det går om man sätter plattans kortsida inåt, men tänkte att det flödar bättre om man har långsidan inåt. För att det skulle fungera var jag tvungen att skära på båda sidor. Men men, silikonet håller på att torka, får se hur det blev sen när jag lägger tillbaks plattan.
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #43
                            Jag sågade min bottenplatta på mitten så räcker den till två kar. Bottenfiltret ska inte täcka mer än ca 30% av bottenytan för att få bästa effekt. Den sågade delen sätter man bakom bakgrunden, och runt den kanten kan man däremot dra en liten silikonsträng.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              #44
                              Ok det säger du nu! De plattorna jag fixat till täcker ca 95% av bottenytan, och jag köpte ett till var kar. Man jaja, det lär nog fungera det med, varför 30% förresten?
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • Fredrik Metcalf
                                • January 2007
                                • 512

                                #45
                                Det där lät kanske lite anklagande, var inte meningen, får kanske helt enkelt såga ner plattorna lite till.
                                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...