System med nanokar till räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #16
    Är det http://www.pwss.se/product.php?produ...8&cat=0&page=1 du har under bottenmaterialet?
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • Fredrik Metcalf
      • January 2007
      • 512

      #17
      Najs att ni redan tänkt igenom den här snygga lösningen, känns nästan inte som mitt eget projekt längre, får bara hoppas nån mer får nytta av denna utförliga beskrivning av filtersystemet.
      Fredrik Metcalf (MrLogic)
      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Jag svarar nu bara... vet inte om det var till Anders... Ja, en sådan bottenfilterplatta - finns i alla välsorterade affärer. Det blir jättefin ytrörelse och en alldeles lagom genomströmning i karet när strålen slår i den lilla extra slimlinebiten framför.

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #19
          Filterplattan var en fråga till dig, tycker det ser "säkrare" ut, jämfört med en filtermatta som kan täppa igen. Utblåset hade ni ju samma, och det ser så grymt ut. De fyra karen jag/vi har sitter precis i ögonhöjd, vilket gör att om man kollar rakt frammifrån så kommer man inte se någon utrustning över huvud taget.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Det är det som är meningen! Sådant bottenfilter har även jag i alla kuberna, och även filtermatta klippt i småkuber bakom Slimlinen som extra hängslen.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              #21
              O förlåt Anders, fick för mig att du"bara" hade en filtermatta längst ner framför slimlinen, men det var kanske lillfrasse som hade det. Ser ut att bli en liten beställning från PWSS med pumpar. Slangar, filter och slimline blir nog från Zoogiganten till helgen, då kan man komma igång med en gång .
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Det är lugnt, bara kul att ge andra lite input på idéfronten!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #23
                  Fyra Eheim 300 Compact beställda, samt en 60*55 Juwel Stone Granite. Slim-line är i sig snyggare, men vi ville ha en svartare bakgrund, och Juwels bakgrunder är inte helt fel de med, samt att vi får in alla fyra bakgrunder på en sån bit.

                  Bottenfiltren inhandlades idag i butik, så blir nog lite klippa och skära ikväll. Väl i butik passade jag på att köpa frysta röda mygglarver samt oxhjärta till karet med tigerbarber. Och vad de åt! Var tvungen att tina mer eftersom inte alla hann få i sig, och även efter andra matningen var de fortfarande glupska, men där fick det nog ta stopp den här gången för att undvika nitrittopp.
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • Fredrik Metcalf
                    • January 2007
                    • 512

                    #24
                    Mats, du använder väl så kallad Shrimp Soil, har du några erfarenheter att dela med dig av där, förutom att det dammar mycket?
                    Fredrik Metcalf (MrLogic)
                    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                    Kommentar

                    • Fredrik Metcalf
                      • January 2007
                      • 512

                      #25
                      Ni som sysslar med räkor, finns det någon anledning att hålla på med massa olika preparat för vattenkemi? Finns mängder hos Ebi Shop.
                      Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 01 September 2011, 21:11.
                      Fredrik Metcalf (MrLogic)
                      128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #26
                        Jag körde med en filtermatte remsa framför mina slitsar enbart för att bottenmatrealet jag hade först var lite finkornigare men det behövs inte med shrimp soilen.

                        Joxa med massa tillsatser är inte min grej riktigt man får hålla det som funkar i vattnet man har helt enkelt.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          #27
                          Shrimp Soil beställd, låter praktiskt att den stabiliserar pH runt där bl.a. CR vill ha det, köpte även en Lomariopsis lineata. Doppvärmare är inte fixat än, men räkorna dröjer ett tag, ska försöka hålla det relativt tomt till Malmö Tropikmässa den 5:e nov.
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • doktorn
                            • February 2009
                            • 109

                            #28
                            Ursprungligen postat av MrLogic
                            Ni som sysslar med räkor, finns det någon anledning att hålla på med massa olika preparat för vattenkemi? Finns mängder hos Ebi Shop.
                            Denna fråga önskar jag också svar på. Det tycks finnas två "skolor" kring detta. Nu finns det ju en himla massa arter, så kör man körsbär så köper man väl inte dessa medel, medan det finns ju många mycket känsligare arter.

                            Som sagt - det skall bli intressant att få mer fakta kring detta.
                            Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              #29
                              Ursprungligen postat av doktorn
                              Denna fråga önskar jag också svar på. Det tycks finnas två "skolor" kring detta. Nu finns det ju en himla massa arter, så kör man körsbär så köper man väl inte dessa medel, medan det finns ju många mycket känsligare arter.

                              Som sagt - det skall bli intressant att få mer fakta kring detta.
                              Några nackdelar finns det.

                              1/ Det är dyrt med dessa medel.
                              2/För eller senare ledsnar man på att slabba med olika medel vid varje vb


                              Jag anser att de arter man inte kan hålla utan möjligen använda vattenberednings medel bör man inte hålla. Men var och en blir salig för sin sak.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #30
                                Ursprungligen postat av MrLogic
                                Mats, du använder väl så kallad Shrimp Soil, har du några erfarenheter att dela med dig av där, förutom att det dammar mycket?
                                Japp, och jag får erkänna att det är Ansjo som "triggat" mitt användande av detta substrat i mina nanokar där jag har vanliga räkor. Det dammar inte det minsta skulle jag vilja påstå - i med det i karet bara! När man kör bottenfiltervarianten så sugs eventuellt damm ner på nolltid, och jag har en liten tuss fint filter bakom slimlinen, i en remsa tvärs över som effektivt tar småpartiklar. Vattnet blir helt och hållet Crystal Clear - det gör nästan ont i ögonen att titta in i dessa burkar.

                                Jag kör heller inte med några medel i vattnet. Precis som Lillfrasse säger, så blir man snabbt trött på att dona med de där grejerna - och när karet är cyklat och igång är en skvätt vatten det enda man behöver byta då och då. Så funkar det iallafall i mina kar - och jag dissar inte på något sätt de som har en annan uppfattning om olika medel i vattnet - känner man att man har behov, eller rättare sagt, att invånarna i karet har behov av detta så är det bara att dra på. Hos mina Sulawesi kardinalräkor (som anses vara lite känsliga, kinkiga och "svåra") kör jag heller inte några tillsatser i vattnet och byter ungefär 30% vatten någon gång i månaden - jag började med 20 stycken i det karet och nu är det nog uppemot 100 stycken, and counting! Jag skall köpa fler i Tyskland nu när vi åker dit - för att dra in lite nytt blod!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...