26-60 liters med räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    26-60 liters med räkor

    Nu har akvariefebern kommit tillbaka... sålde mina akvarier när jag separerade med mitt ex, eftersom det skulle bli som att börja om på nytt med mitt fina 170 liters akvarium, tömma allting, problem med obalans i vattnet, få växterna att ta sig, få det att "sätta" sig. Eftersom mitt liv för tillfället inte tillåter mig att ha djur som alltid kräver att bli ompysslade varje dag, har jag bestämt mig för att ta med mitt gamla 60-liters och starta upp ett räkakvarium.

    Akvariet har lite udda mått, 27 djupt, 65 brett och 34 högt, men har räknat med att det inte gör något om det är högre än bredden med tanke på att räkorna inte borde kräva jättemycket syre så det borde bli bra ändå. Tanken var att jag skulle fylla det till ca 15 cm och ha små orikidéer hängande på kanten, men just nu är jag mer sugen på att fylla hela akvariet med vatten.

    Ska härma en annan räktråd här på zoopet och sätta fast bambupinnar med silikon i akvariet. Har funderat på en invändig bakgrund, men jag vet inte riktigt... Dels måste jag köpa extra stor och skära till eftersom akvariet har udda mått, dels kommer den ta upp 1-2 cm och jag tycker redan akvariet är lite smalt... Så det blir kanske bara utvändig bakgrund.

    Djuren då... Nu finns det ju många fina räkor att välja mellan, det lutar nog mest åt crystal red eller crystal black, dom är riktigt snygga!

    Funderar på antingen julas blästersand, eller svart sand från djuraffär. Men köper jag svart sand från djuraffär så blir det säkert dyrare, plus att då måste jag nog ha crystal red, för de svart-vita räkorna gör sig nog inte så bra på svart botten...

    Budget är 500 kr, så vi får se om det räcker. Vet inte riktigt om jag kan räkna in växterna i budgeten eller om de och djuren får ligga utanför de 500 kronorna. Beror lite på vad som behövs.

    Kommer börja lägga upp foton i photobucket så fort jag får tag i laddaren till min kamera.

    Tips och idéer?
    160 liters sällskapsakvarium
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av Ludde87
    Nu har akvariefebern kommit tillbaka... sålde mina akvarier när jag separerade med mitt ex, eftersom det skulle bli som att börja om på nytt med mitt fina 170 liters akvarium, tömma allting, problem med obalans i vattnet, få växterna att ta sig, få det att "sätta" sig. Eftersom mitt liv för tillfället inte tillåter mig att ha djur som alltid kräver att bli ompysslade varje dag, har jag bestämt mig för att ta med mitt gamla 60-liters och starta upp ett räkakvarium.

    Akvariet har lite udda mått, 27 djupt, 65 brett och 34 högt, men har räknat med att det inte gör något om det är högre än bredden med tanke på att räkorna inte borde kräva jättemycket syre så det borde bli bra ändå. Tanken var att jag skulle fylla det till ca 15 cm och ha små orikidéer hängande på kanten, men just nu är jag mer sugen på att fylla hela akvariet med vatten.

    Ska härma en annan räktråd här på zoopet och sätta fast bambupinnar med silikon i akvariet. Har funderat på en invändig bakgrund, men jag vet inte riktigt... Dels måste jag köpa extra stor och skära till eftersom akvariet har udda mått, dels kommer den ta upp 1-2 cm och jag tycker redan akvariet är lite smalt... Så det blir kanske bara utvändig bakgrund.

    Djuren då... Nu finns det ju många fina räkor att välja mellan, det lutar nog mest åt crystal red eller crystal black, dom är riktigt snygga!

    Funderar på antingen julas blästersand, eller svart sand från djuraffär. Men köper jag svart sand från djuraffär så blir det säkert dyrare, plus att då måste jag nog ha crystal red, för de svart-vita räkorna gör sig nog inte så bra på svart botten...

    Budget är 500 kr, så vi får se om det räcker. Vet inte riktigt om jag kan räkna in växterna i budgeten eller om de och djuren får ligga utanför de 500 kronorna. Beror lite på vad som behövs.

    Kommer börja lägga upp foton i photobucket så fort jag får tag i laddaren till min kamera.

    Tips och idéer?

    När det gäller sanden så kör på Biltemas eller Julas blästersand. 25 kg för 50 kr. Mycket bra och billigt och det är ljussand. Tänk på CR och CB kan korsa sig.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      När det gäller sanden så kör på Biltemas eller Julas blästersand. 25 kg för 50 kr. Mycket bra och billigt och det är ljussand. Tänk på CR och CB kan korsa sig.
      Tack för svar! Ja det får nog bli blästersanden, jag tycker den är mkt snyggare än ex. engelsk sjösten. Och det är nog bättre för räkorna för då kan dom "pilla" lite i sanden när de letar mat. Jo, det får bli antingen CR eller CB, inte båda... Tyvärr hade kanske varit coolt med båda. Men det blir nog snyggt med många av en också, kan gilla när man har många av ett slag.

      Idag har jag köpt en del saker, silikon, silikonspruta, såg för 119 kr, och bamburör för 5 kr. Så av budgeten på 500 kr finns 376 kr kvar. Behöver köpa sand, ev. en filterpump och lite växter så det borde gå bra.
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      • lillfrasse
        • February 2002
        • 2228

        #4
        Skall du ha crystal räkor behöver de lite under 7 i ph för att komma till sin rätt. Det gör man lättast genom att köra med shrimpsoil.
        Simma lungt..
        Lillfrasse..

        Kommentar

        • Ludde87
          • July 2009
          • 146

          #5
          Oh, bilder!

          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
          160 liters sällskapsakvarium

          Kommentar

          • Ludde87
            • July 2009
            • 146

            #6
            Ursprungligen postat av lillfrasse
            Skall du ha crystal räkor behöver de lite under 7 i ph för att komma till sin rätt. Det gör man lättast genom att köra med shrimpsoil.
            Det ska jag fundera på, är shrimpsoil dyrt? lägger man det i filtret då eller ska det vara under sanden? Nu är det ett tag sen jag testade vattnet här men tror det är ca 6,5. Sen beror det väl lite på vad man lägger i, snäckskal --> hårdare, mangroverot --> mjukare om jag inte minns fel?

            Idag har jag silikonat fast bamburören (bild på detta i länk nedan), men det står inte på silikonförpackningen hur länge det behöver torka, bara att det är "snabbtorkande". Någon som vet? Kan sätta akvariet på plats tidigast på torsdag, räcker det eller måste jag vänta längre? Jag tänkte "less is more" när jag satte i rören och satte inte i alltför många, tror inte det ska se för intryckt ut och sen tar ju växterna en del plats...


            Ny bild:
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
            160 liters sällskapsakvarium

            Kommentar

            • Fredrik Metcalf
              • January 2007
              • 512

              #7
              Silikon behöver ca ett dygn per två millimeter för att torka, antar att ett snabbtorkande då borde hinna torka oavsett tjocklek på ett dygn. Men var försiktig, räkor är känsliga, och jag är rätt säker på att det finns silikon som innehåller gifter för att det inte ska börja växa mossa eller alger på det. Ta en extra titt på förpackningen innan du sätter igång karet.
              Fredrik Metcalf (MrLogic)
              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

              Kommentar

              • Ludde87
                • July 2009
                • 146

                #8
                Ursprungligen postat av MrLogic
                Silikon behöver ca ett dygn per två millimeter för att torka, antar att ett snabbtorkande då borde hinna torka oavsett tjocklek på ett dygn. Men var försiktig, räkor är känsliga, och jag är rätt säker på att det finns silikon som innehåller gifter för att det inte ska börja växa mossa eller alger på det. Ta en extra titt på förpackningen innan du sätter igång karet.
                Det innebär 6 dagar x 2 = 12 mm tjocklek kan torka innan jag har möjlighet att fylla akvariet, så det kommer vara torrt särskilt som det nog är ett snabbtorkande. Silikonen är för akvarie, och sen hade jag tänkt köra akvariet ett litet tag innan räkorna kommer i, så förhoppningsvis ska det hinna brytas ner om det är något.

                Jag har en värmare, men vet inte om jag ska använda den. Rumstemperaturen borde vara ca 21-22 grader, brukar sova med öppet fönster. Är det bra att värma lite eller ska man låta det vara som det är?
                160 liters sällskapsakvarium

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  6 dagar var nog att ta i. men ett par dagar kan man vänta iaf.

                  Kommentar

                  • Ludde87
                    • July 2009
                    • 146

                    #10
                    Ursprungligen postat av hannesc
                    6 dagar var nog att ta i. men ett par dagar kan man vänta iaf.
                    Otålig? Jag måste vänta till fredag för jag har en inneboende i mitt rum nu, så måste vänta på att den gamla inneboende flyttar ur sitt rum --> så att nya inneboende som för närvarande bor i mitt rum kan ta det andra rummet när det blir ledigt... men tänkte köpa sand och pump så att det bara är å sätta igång på fredag.
                    160 liters sällskapsakvarium

                    Kommentar

                    • Ludde87
                      • July 2009
                      • 146

                      #11
                      Jag har limmat fast en trollhasselgren också, bild nedan:

                      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                      Annars händer det inte så mycket, åkte till djuraffär idag och skulle köpa pump och växter men de hade inte det jag letade efter så får skjuta lite på det...
                      160 liters sällskapsakvarium

                      Kommentar

                      • Fredrik Metcalf
                        • January 2007
                        • 512

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ludde87
                        Jag har en värmare, men vet inte om jag ska använda den. Rumstemperaturen borde vara ca 21-22 grader, brukar sova med öppet fönster. Är det bra att värma lite eller ska man låta det vara som det är?
                        Har du fönstret öppet är det nog bra att ha doppvärmare från start då temperaturen kan sjunka rätt plötsligt i karet när det blir kväll.
                        Fredrik Metcalf (MrLogic)
                        128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #13
                          Idag har jag köpt pump och lite växter och fyllt upp karet. Är rätt nöjd med resultatet, även om jag inte är riktigt klar. Har inte planterat växterna än.

                          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


                          Budgeten går väl sådär... -295 kr idag för växter och pump, eller ja, det är 81 kr kvar så kan köpa någon mer växt + lite mat kanske. Vad rekommenderas för mat? Vanlig fiskmat i granulatform? Har läst att man de är herbivorer och omnivorer, så kanske ska köpa algtabletter för malar?

                          Ska fundera på det där med doppvärmare, får se vad det är för temperatur i rummet. Jag räknade när jag fyllde på, och med sand etc blev det 45 liter vatten i karet, så det borde inte skifta alltför snabbt tycker man.

                          Är lite osäker på hur jag ska introducera räkorna sen. De kostar 40 kr styck för crystal red/ crystal black och så brukar man ju säga att det ska vara tio stycken... Men känns lite osäkert att lägga ut så mycket pengar om alla skulle kola...
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • Ludde87
                            • July 2009
                            • 146

                            #14
                            Har i själva verket -28 kr i budgeten. Men det kunde varit värre
                            160 liters sällskapsakvarium

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              #15
                              Du kan ju börja med några som har lägre gradering, och köp dem från odlare istället för butik. Kolla in annonserna på Redbbee, finns mycket smarrigt där.
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...