10 L nano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    10 L nano

    Hej!

    För två dagar sen startade jag ett litet nano, och tanken är att det ska bli tigerräkor samt lite olika mindre snäckor i det senare.
    Just nu finns ett platyyngel (pilotfisk, ska flytta sen), en zebrasnäcka och en "red onion" snäcka där i.

    Detta är mitt första nano, så jag tar gärna emot tips

    Växterna är H. polysperma, Javamossa, en liten Javaormbunke och en crypto. Och just ja, nån flytväxt också som jag inte vet namnet på (samma som i hannes asienakvarium).
    Nu får det nog gå in sig lite med platyynglet och snäckorna innan tigerräkorna kommer
    Kanske kommer en bild senare.
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    http://img41.imageshack.us/img41/320/img0196ed.jpg Termometern är bara där tillfälligt... Tar gärna emot tips på hur det kan bli bättre All inredning (förutom växterna) är från Vättern. Som ni ser så har det kommit en hel del trådalger, men hoppas de försvinner när akvariet kommer i balans. Jag gillar trådalger i lagom mängd på stenar och rötter, men inte när de kommer på växterna
    Senast redigerad av firren_99; 23 August 2011, 19:53.

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Tycker att det ser bra ut som det gör . Men du har fått väldigt mycket alger på på väldigt få dagar .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        Tycker att det ser bra ut som det gör . Men du har fått väldigt mycket alger på på väldigt få dagar .
        Tack

        Jo, det gick väldigt fort

        Men sen var akvariet igång nån vecka innan det kom invånare Fast då räkna jag det inte som uppstartat.... (vet att bör ska ha i fiskar redan första dagen)


        Nu kommer jag iaf inte skriva här på 2-3 dagar eftersom jag ska med på ett läger med skolan....
        Senast redigerad av firren_99; 23 August 2011, 20:26.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Jaha, tog det som att akvariet bara varit igång i två dagar . Men nu förstår jag. Då får jag hoppas att du får bukt med algerna ^^.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • firren_99
            • September 2009
            • 237

            #6
            Hej!

            Nu har det hänt lite grejer sen sist
            Idag blev det ett litet vattenbyte, och då såg jag att snäckorna lagt rom lite huller om buller i akvariet. Roligt! Men tydligen ska det bara gå att kläcka i bräckvatten. Rommen ser ut som små vita prickar, dessutom flyttade också ett litet ancistrusyngel på ca 1,5 cm in.

            Blir det för mycket "piloter" i akvariet?
            Tanken är ju att ynglen ska flytta till större om ungefär en månad när tigerräkorna planeras.
            Snäckorna skiter som.... ja, det är bara att titta på botten så ser man.

            http://img827.imageshack.us/img827/4099/img3252q.jpg





            Kommentar

            • firren_99
              • September 2009
              • 237

              #7
              http://imageshack.us/f/827/img3252q.jpg/ ja, så här ser det ut nu Mycket av algerna har försvunnit och det finns också ett litet Vallisneria skott. För övrigt har det inte hänt så mycket.... men jag tar som sagt gärna emot tips på hur det kan bli bättre
              Senast redigerad av firren_99; 29 August 2011, 19:43. Anledning: ville lägga till text

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Tycker fortfarande att det ser jättebra ut som det är . De djur som du har där nu, ha bara de. Kan hända mycket i ett 10 liter och där blir för stor belastning. När akvariet är inkört så ta bort platyn och malen.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • firren_99
                  • September 2009
                  • 237

                  #9
                  Ursprungligen postat av macke_fisk
                  Tycker fortfarande att det ser jättebra ut som det är . De djur som du har där nu, ha bara de. Kan hända mycket i ett 10 liter och där blir för stor belastning. När akvariet är inkört så ta bort platyn och malen.
                  Tack!

                  Jo, platyn och ancistrusynglet är bara piloter och ska flytta när räkorna kommer Troligen blir det om ca 4 veckor.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Okej, låter bra. Ta det lungt med maten och håll bra vattenkvalitè så kommer det bli kalas.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • firren_99
                      • September 2009
                      • 237

                      #11
                      Nu har det kommit i ett litet skott Rotala rotundifolia. Blev bättre med lite rött i allt det gröna Nu funderar jag på att kanske ta bort H. polysperma helt och bara ha rotalan som bakgrundsväxt, eftersom jag inte vill att det ska bli "rörigt" med många olika växter på så liten yta.

                      Vad tror ni?

                      Kommentar

                      • Spongeduck
                        • June 2009
                        • 366

                        #12
                        H.polysperman tror jag är ganska bra att ha kvar nu under inkörningen eftersom den är så snabbväxande

                        Kommentar

                        • firren_99
                          • September 2009
                          • 237

                          #13
                          Ursprungligen postat av Spongeduck
                          H.polysperman tror jag är ganska bra att ha kvar nu under inkörningen eftersom den är så snabbväxande
                          Jo, jag bestämde mej för att ha både rotala och polysperma. I alla fall till att börja med

                          Kommentar

                          • firren_99
                            • September 2009
                            • 237

                            #14
                            Hoppsan här har det inte uppdaterats på länge

                            Jag har i alla fall plockat lite alkottar för att sänka pH:et lite..... Det låg på 7,8 innan, men med några alkottar ligger det runt 7,5.
                            Vattnet har blivit lite brunt, men det är inget jag stör mig på.

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jäklar var det växer gilla!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...